ITPP1/443-650b/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-650b/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2008 r. (data wpływu 24 lipca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania gruntu wraz z budynkiem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania gruntu wraz z budynkiem.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka nabyła grunt z budynkiem i od tej transakcji odliczyła podatek naliczony. Budynek posadowiony na przedmiotowym gruncie został wybudowany na przełomie lat 1999/2000. Spółka nie ponosiła żadnych nakładów na remonty czy modernizację. Obecnie nieruchomość ta jest przedmiotem dzierżawy na rzecz Urzędu Miasta i pobiera opłatę z tego tytułu. Rada Miasta podjęła uchwałę o prywatyzacji Przedsiębiorstwa. W związku z tym Spółka, na podstawie Uchwały Zgromadzenia Wspólników, zamierza dokonać nieodpłatnego przekazania gruntu wraz z budynkami na rzecz Miasta, które posiada 100% udziału w Spółce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nieodpłatne przekazanie gruntu wraz z budynkiem Gminie Miasta, która posiada 100% udziału w Spółce, rodziłoby obowiązek zapłaty podatku, mimo że transakcja dotyczyłaby rzeczy używanych (art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2).

Czy też, z uwagi na szczególny przypadek nieodpłatnego przekazania gruntu wraz z budynkiem Gminie, która jest właścicielem Spółki, związany bezpośrednio ze sprzedażą pozostałej zorganizowanej części Przedsiębiorstwa w formie prywatyzacji bezpośredniej, zwalnia obie transakcje od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie gruntu wraz z budynkiem na rzecz Miasta, które posiada 100% udziału w Spółce, rodziłoby obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług, mimo że transakcja dotyczyłaby rzeczy używanych (art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2), gdyż Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Należy zauważyć, iż stosownie do treści art. 6 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. A zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie całego przedsiębiorstwa lub zakładu wyodrębnionego pod względem finansowym, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

W analizowanej sprawie, jak wynika z wniosku, nie mamy do czynienia ze sprzedażą przedsiębiorstwa ani zakładu samodzielnie sporządzającego bilans, lecz jedynie składników majątkowych, tj. gruntu wraz z budynkiem. Nie znajdzie zatem zastosowania powołany powyżej przepis art. 6, na podstawie którego wyłączono stosowanie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

Ponadto z przedstawionego przez Spółkę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w związku z nabyciem przedmiotowej nieruchomości, Spółka skorzystała z przysługującego jej prawa do odliczenia podatku naliczonego. Obecnie Spółka zamierza nieodpłatnie przekazać grunt wraz z posadowionym na nim budynkiem na rzecz Miasta.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że planowane przez Wnioskodawcę nieodpłatne przekazanie nieruchomości zabudowanej stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl