ITPP1/443-648/09/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-648/09/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku (data wpływu 13 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług medycznej diagnostyki laboratoryjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług medycznej diagnostyki laboratoryjnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest fundacją, której statutowymi celami są wpływanie na kształt medycyny laboratoryjnej w kraju, wspieranie rozwoju wiedzy i praktyki we wszystkich dziedzinach medycyny laboratoryjnej, inicjowanie nowych i doskonalenie już istniejących form kształcenia, rozwój aktywności naukowej oraz promowanie nowoczesnych badań medycznych i diagnostycznych.

W ramach realizacji celów statutowych Jednostka prowadzi programy miedzylaboratoryjnych badań porównawczych (programy zewnętrznej kontroli jakości), które są niezbędnym elementem systemów jakości w laboratoriach medycznych. Uczestnictwo w takich programach nakazuje norma PN-EN ISO 15189 "Laboratoria medyczne - szczególne wymagania dotyczące jakości i kompetencji". Celem tych programów jest porównywanie wyników badań w podobnych laboratoriach służące m.in. określeniu "biegłości", a także walidacji metody pomiaru lub materiału odniesienia. Programy międzylaboratoryjnych badań porównawczych w laboratoriach medycznych są podstawą do wyznaczania zakresów prawidłowych stężeń, jakie powinny występować u zdrowych ludzi. Dzięki prowadzonym programom każde laboratorium może sprawdzić poprawność wyników swoich badań, a także jakość produkowanych przez siebie szczepionek, przeciwciał czy surowic. Jednostka we własnym zakresie przeprowadza laboratoryjne sprawdziany nadesłanych próbek i informuje klientów o wynikach, pobierając opłatę według cennika, a cały dochód przeznaczony jest na cele statutowe.

Oprócz powyższej działalności Wnioskodawca prowadzi różnego rodzaju kursy i szkolenia oraz działalność wydawniczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Fundację w postaci medycznej diagnostyki laboratoryjnej nadesłanych do badania próbek są zwolnione od podatku VAT na podstawie poz. 9 załącznika nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Fundację usługi są usługami świadczonymi przez laboratoria medyczne (PKWiU 85.14.16) i w związku z tym można je zakwalifikować jako usługi w zakresie ochrony zdrowia, a te zgodnie z przepisem poz. 9 załącznika nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 43 ust. 1 pkt 1 są zwolnione od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie ust. 3 ww. artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Nadmienia się, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwolnione od podatku są usługi wymienione w załączniku nr 4. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Użycie przez ustawodawcę"ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku, oznacza, że dotyczy ono tylko danej usługi z danego grupowania.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Należy zauważyć, że w pkt 9 załącznika nr 4 wyłączono ze zwolnienia od podatku wyłącznie usługi weterynaryjne.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Jednostka w ramach realizacji celów statutowych prowadzi programy międzylaboratoryjnych badań porównawczych, które są niezbędnym elementem systemów jakości w laboratoriach medycznych i podstawą do wyznaczania prawidłowych zakresów stężeń. We własnym zakresie przeprowadza laboratoryjne sprawdziany nadesłanych do badania próbek, informując klientów o wynikach, pobierając od nich opłaty według cennika. Wskazano, iż świadczone usługi medycznej diagnostyki laboratoryjnej sklasyfikowano jako usługi świadczone przez laboratoria medyczne, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 85.14.16.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż usługi będące przedmiotem wniosku świadczone przez Wnioskodawcę, a zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 85.14.16, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem tut. organ podatkowy nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-035 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl