ITPP1/443-647/14/JP - Możliwość wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działek wydzielonych z gospodarstwa rolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-647/14/JP Możliwość wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działek wydzielonych z gospodarstwa rolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2014 r. (data wpływu 11 czerwca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 28 lipca 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania sprzedaży gruntów niezabudowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 lipca 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów niezabudowanych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Ziemię, która po części stanowiła gospodarstwo rolne opodatkowane podatkiem rolnym, została przekazana Wnioskodawcy przez rodziców w dniu XXX r. Ziemia znajduje się na obrzeżu XXX. Z tej ziemi Wnioskodawca na podstawie planu zagospodarowania wydzielił około xx działek o średniej powierzchni około XXX m2. Wnioskodawca nie dokonał jeszcze geodezyjnego, fizycznego podziału. Te prace są w trakcie wydzielania, ponieważ areał który stanowią działki w tej części miasta jest duży i jest dużo działek do sprzedaży (około XXX działek) nie ma wielkiego zainteresowania. Sprzedaż będzie odbywała się powoli i może potrwać kilkanaście lat. Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć, jakie uzyska dochody, bo sprzedaż osobom fizycznym na pewno będzie podlegała negocjacjom i ze względu na to Wnioskodawca nie jest w stanie podać dochodów z tego tytułu. Wnioskodawca nadmienia, że nie był w stanie ("on jak i małżonka") utrzymać się z tej ziemi i oboje pracują na etatach. Dochód z ziemi nie jest jedynym źródłem utrzymania. Dodatkowo z posiadanej ilości działek Wnioskodawca zamierza, darować trzem braciom pewną ilość działek. Z uzupełnienia wniosku wynika, że Wnioskodawca nie podejmował i nie będzie podejmował żadnych aktywnych działań o charakterze typowym dla podmiotów prowadzących działalność w zakresie handlu, w związku z przygotowaniem gruntów do sprzedaży. Wnioskodawca nie składał i nie będzie składał żadnych ogłoszeń na rynku nieruchomości, nie korzystał i nie będzie korzystał z pośrednictwa biur, firm zajmujących się sprzedażą nieruchomości. Sprzedaż będzie następowała z "wolnej ręki". Wnioskodawca nie uzbrajał i nie będzie uzbrajał terenu przeznaczonego do sprzedaży, te czynności będą dokonywać kupujący indywidualnie. Wnioskodawca nie będzie uzbrajał dróg, będą to drogi wewnętrzne dopisane do udziału w działce w trakcie sprzedaży. Zdaniem Wnioskodawcy nie można mówić o działaniach typowych dla podmiotów prowadzących działalność w zakresie handlu, ponieważ sprzedaż będzie następować indywidualnie bez ogłoszeń na rynku nieruchomości i bez działań marketingowych. Wnioskodawca nie jest w stanie ocenić nawet okresu, w którym nastąpi sprzedaż i kwoty, za którą dokona sprzedaży.

Podział działek, nastąpił na podstawie przepisów uchwały nr XXX Rady Miejskiej w XXX z dnia XXX r. (Dz. Urz. Woj. XXX z dnia XXX r. poz. 4167) i został zatwierdzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Podział nastąpił na podstawie uchwały, a nie z inicjatywy Wnioskodawcy (nie na wniosek Wnioskodawcy). Z przepisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że działki będą przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Na dzień sprzedaży dla działek nie będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy. W dniu sprzedaży Wnioskodawca będzie musiał przedstawić wypis z miejskiego planu zagospodarowania przestrzennego, że działka podlegająca sprzedaży jest zapisana jako zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna. Po podzieleniu części gruntów Wnioskodawca nadal jest rolnikiem i płatnikiem podatku rolnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż działek wydzielonych z gospodarstwa rolnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działek wydzielonych z gospodarstwa rolnego nieprowadzona w ramach działalności gospodarczej nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 7 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 powołanej wyżej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w ust. 2 ww. artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy trudno uznać Wnioskodawcę za podatnika podatku od towarów i usług, w związku z planowaną sprzedażą przedmiotowej nieruchomości. Pomimo, iż grunt spełnia definicję towaru, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy, to nie można uznać, że dokonując sprzedaży przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca będzie działać w charakterze handlowca. Nabycie gruntu - jak wskazano - nie nastąpiło bowiem w celach zarobkowych. Niniejszą nieruchomość rolną otrzymał Pan od rodziców. W konsekwencji sprzedając nieruchomości gruntowe, będzie Pan korzystać z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Zatem sprzedaż nieruchomości gruntowych należących do majątku prywatnego, oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania, bowiem dokonywać będzie Pan zbycia gruntu należącego do majątku prywatnego.

Reasumując należy stwierdzić - mając również na uwadze aktualne orzecznictwo sądowe - że sprzedaż nieruchomości gruntowej, otrzymanej w drodze (spadku) darowizny nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest normatywnych przesłanek, aby uznać Panią za podatnika tego podatku.

Podkreślić należy, iż powyższe orzeczenie TSUE wyznacza aktualnie kierunki interpretacyjne i stanowi podstawę orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, np. NSA z dnia 18 października 2011 r. (sygn. akt I FSK 1536/10), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt I FSK 1658/11), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt. I FSK 1656/11) oraz WSA z dnia 1 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 670/11), z dnia 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 730/11), które zapadły na tle wyroku Trybunału.

Z powyższych wyroków wynika, że podejmowanie zorganizowanych działań, takich jak podział gruntu na mniejsze działki, uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, uzyskanie przed sprzedażą decyzji o warunkach zabudowy, wykonywanie czynności marketingowych, świadczy o tym, że czynności te przybierają formę zawodową (profesjonalną), a ponieważ z opisanego zdarzenia przyszłego nie wynika, że mamy do czynienia ze zbiorem takich zorganizowanych działań sprzedaż nieruchomości gruntowych należących do majątku prywatnego Wnioskodawcy - o ile przed sprzedażą nie będą występować ww. działania - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl