ITPP1/443-646A/07/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-646A/07/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2007 r. (data wpływu 26 listopada 2007 r.) uzupełnionym pismami z dnia 10 i 18 grudnia 2007 r., 8 stycznia 2008 r. oraz 14 lutego 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma zamiar dokonać dostawy budynku wybudowanego w latach 60-tych, wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu. Przedmiotowy budynek był wykorzystywany przez Jednostkę do prowadzonej działalności gospodarczej od 1960 r., a zatem w momencie zakupu budynku Jednostce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W okresie maj - wrzesień 2004 r. powyższa nieruchomość zabudowana została zmodernizowana w 100% i została zwiększona wartość początkowa środka trwałego. Wartość środka trwałego przed modernizacją w 2004 r. wynosiła 70.369,95 zł. Natomiast nakłady poniesione i ujęte w ewidencji środków trwałych w dniu 1 października 2004 r. wynosiły 77.218,35 zł. Poniesione nakłady na ulepszenie środka trwałego zostały ujęte w deklaracjach dla podatku od towarów i usług następująco:

maj 2004 r. - wartość netto 5.839,00 zł, podatek VAT 1.284,00 zł,czerwiec 2004 r. - wartość netto 4.918,00 zł, podatek VAT 1.082,00 zł,lipiec 2004 r. - wartość netto 42.865,00 zł, podatek VAT 9.430,00 zł,wrzesień 2004 r. - wartość netto 23.596,00 zł, podatek VAT 5.191,00 zł.

Wnioskodawca w trakcie modernizacji dokonał odliczenia podatku naliczonego w wysokości 16.987,00 zł. Podatek od powyższych nakładów został w całości odliczony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dostawa przedmiotowego budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy dostawa budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ:

* nie odliczono podatku naliczonego przy nabyciu (podatek nie wystąpił),

* nakłady na ulepszenie budynku wyniosły powyżej 30% wartości początkowej,

* podatek naliczony od powyższych nakładów został odliczony,

* budynek użytkowany był ponad 5 lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z nim przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Podstawą opodatkowania - w myśl art. 29 ust. 1 tejże ustawy - jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków albo budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług).

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane, w przypadku budynków i budowli lub ich części, zgodnie z zapisem ust. 2 pkt 1 tegoż artykułu rozumie się budynki i budowle lub ich części jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.

W myśl art. 43 ust. 6 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w art. 43 ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej a podatnik:

1.

miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;

2.

użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego dostawa budynku, budowli lub ich części, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli od końca roku, w którym zakończono jego budowę upłynęło 5 lat, nakłady poniesione na budynki lub budowle nie przekroczyły 30% w okresie użytkowania krótszym niż 5 lat i podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy jego nabyciu.

Ponadto w myśl § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, w momencie nabycia nieruchomości zabudowanej Jednostce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, a od zakończenia budowy budynku minęło 5 lat. Zatem jest on towarem używanym w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, korzystającym przy dostawie ze zwolnienia przedmiotowego. Bez znaczenia pozostaje fakt poniesienia dodatkowych nakładów na modernizację przy których Jednostka skorzystała z odliczenia podatku od towarów i usług, bowiem użytkowała ten budynek w okresie dłuższym niż 5 lat.

Ponadto w świetle art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług i § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia przy zbyciu prawa wieczystego użytkowania gruntu należy odpowiednio zastosować zasady opodatkowania jak przy dostawie budynku, czyli w tym przypadku zwolnienia od podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl