ITPP1/443-643/08/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-643/08/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2008 r. przekazanym do załatwienia zgodnie z właściwością przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. (data wpływu do tut. organu 21 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności wykonywanych na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności wykonywanych na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego.

Wniosek ten został przekazany do tut. organu do załatwienia zgodnie z właściwością przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. przy piśmie z dnia 15 lipca 2008 r. Nr PO-2/4480/105/DA/2008 r.

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia zawarła umowę z Towarzystwem Ubezpieczeniowym "F", której przedmiotem jest wykonywanie przez Spółdzielnię (ubezpieczającego) czynności techniczno-administracyjnych usprawniających Towarzystwu (ubezpieczycielowi) ubezpieczenie mieszkań zamieszkałych przez członków Spółdzielni i osób wynajmujących mieszkanie. Do obowiązków Spółdzielni należy:

1.

dostarczanie do wszystkich użytkowników lokali mieszkalnych wniosków o ubezpieczenie mieszkania wraz z ogólną informacją o zakresie i warunkach ubezpieczenia,

2.

przyjmowanie wypełnionych wniosków i sprawdzenie poprawności ich wypełnienia,

3.

dostarczanie, za pokwitowaniem, potwierdzeń zawarcia umowy ubezpieczenia wraz ze Szczegółowymi Warunkami Kompleksowego Ubezpieczenia Mieszkań,

4.

naliczanie ubezpieczonym należnej składki,

5.

informowanie ubezpieczonych i ubezpieczyciela, na drukach firmowych ubezpieczyciela, o zaleganiu z należnymi opłatami, a w związku z tym o utracie ochrony ubezpieczeniowej,

6.

okresowe informowanie użytkowników lokali nieubezpieczonych o możliwości ubezpieczenia mieszkania poprzez wywieszanie na tablicach informacyjnych materiałów dostarczanych przez ubezpieczyciela,

7.

posiadanie zapasu druków wniosków o ubezpieczenie mieszkania dla potrzeb osób zainteresowanych ubezpieczeniem mieszkania,

8.

bieżąca analiza terminowego opłacania składki ubezpieczeniowej.

Składki ubezpieczenia doliczane są do opłaty eksploatacyjnej za lokale mieszkalne osób ubezpieczonych i przekazywane przez Spółdzielnię co miesiąc na konto Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Za wykonywane usługi Spółdzielnia raz w miesiącu wystawia fakturę VAT stosując podstawową, 22% stawkę podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z tym, iż świadczone przez Spółdzielnię usługi zostały sklasyfikowane przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi jako "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe" do grupowania PKWiU 67.20.10-00.90, podlegają one zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie załącznika nr 4 (PKWiU ex 67.20-10.00.10) do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone na rzecz Towarzystwa Ubezpieczeniowego usługi objęte są zwolnieniem od podatku od towarów i usług, jako usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami, na podstawie zapisu w załączniku nr 4 (PKWiU ex 67.20-10.00.10) do ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, zarówno towary jak i usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej zgodnie z art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy, zaś obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 3 wymieniono usługi sklasyfikowane w Sekcji J grupowania ex (65-67) - Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki

,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej

,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20)

,

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń

,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu

,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy

,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy

,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności

,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości

.

W związku z powyższym istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez podatnika.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż usługi świadczone na rzecz kontrahenta, Spółdzielnia, zgodnie z opinią Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, klasyfikuje w grupowaniu 67.20.10-00.90 "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe".

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego należy stwierdzić, iż usługi, o których mowa w zapytaniu, które jak wskazał Wnioskodawca, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.90, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy).

Należy ponadto zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Jednostkę w stanie faktycznym.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl