ITPP1/443-642/14/AJ - Możliwość zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku świadczenia usług pośrednictwa przy sprzedaży wysyłkowej poprzez internetowe serwisy aukcyjne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-642/14/AJ Możliwość zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku świadczenia usług pośrednictwa przy sprzedaży wysyłkowej poprzez internetowe serwisy aukcyjne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2014 r. (data wpływu 10 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług pośrednictwa w zakupach towarów przez Internet spoza granic Polski i UE. Działalność polega na pośrednictwie w realizacji zamówienia pomiędzy dostawcą m.in. w Chinach, a kupującym polskim klientem detalicznym (nie prowadzącym działalności gospodarczej). Składając ofertę kupna na aukcjach A..., polski klient zleca Pani realizację zamówienia na opisany towar oraz udziela wszelkich koniecznych pełnomocnictw do złożenia zamówienia oraz przekazania płatności w jego imieniu. Klientami są przede wszystkim osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Jako reprezentant kupującego pośredniczy Pani w realizacji sprzedaży wysyłkowej poprzez internetowe serwisy aukcyjne, przede wszystkim A.... Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota prowizji za realizację usługi pośrednictwa.

Korzysta Pani ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Wszystkie wpłaty za dokonane zakupy, zawierające również prowizję za pośrednictwo w zakupie, dokonywane są indywidualnymi przelewami klientów na Pani konto firmowe i jako takie umożliwiają pełną identyfikację płatnika (dane osobowe, adres, nr konta), płatności dokonywane są również wewnętrznym systemem płatności A..., tzn. A... pośredniczy w przelewie pomiędzy kupującym a pośrednikiem, i na Pani konto wpływają nie tylko indywidualne przelewy od klientów, ale również zbiorcze kwoty, których nadawcą jest A.... Lista płatników, z danymi osobowymi, kwotami, wskazaniem przedmiotów, których wpłata dotyczyła dostępna jest w zakładkach A.... Posiada Pani przesłane przez serwis A... zestawienie płatności dokonanych w danym miesiącu oraz prowadzi ewidencję zawierającą następujące dane: nr zamówienia, numer transakcji, imię i nazwisko kupującego towar, jego adres, adres mailowy i nick, nr aukcji, formę płatności, numer płatności, kwotę i datę przelewu, prowizję należną, numer nadania i datę nadania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy może Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu usług pośrednictwa w zakupie, świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie " § 2 ust. 1 pkt 1 i poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących" do dnia 31 grudnia 2014.

Powołując się na treść na przepisów wskazanych w poz. 61 wniosku, tj. art. 2 pkt 22, art. 8 ust. 1, art. 111 ust. 1 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z § 2 ust. 1 pkt 1, poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz pkt 2 objaśnień do załącznika ww. rozporządzenia uważa Pani, że - biorąc pod uwagę stan faktyczny - zarówno, gdy wpłaty będą dokonywane na firmowe konto bankowe, jak również za pośrednictwem wewnętrznego systemu płatności A..., można będzie ustalić dane osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano świadczenia usługi pośrednictwa w zakupie towarów i przyporządkować je do poszczególnych transakcji.

Wskazuje Pani, że na podstawie " § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do wskazanego rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących", nie jest Pani obowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej i może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r. o ile w tym zakresie nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, ale na podstawie innego przepisu prawa, niż wskazany w przedstawionym stanowisku.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 powołanej ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 111 ust. 8 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

1.

wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;

2.

stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;

3.

możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;

4.

konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;

5.

konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;

6.

konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

7.

konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.

W obecnym stanie prawnym kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Stosownie do § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Ponadto, stosownie do zapisu § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie towarów i świadczeniu usług w nim wymienionych.

Powyższe przepisy są odzwierciedleniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2012 r.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystać z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zapłata za świadczenie musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jak wynika z opisu sprawy, świadczy Pani usługi w zakresie pośrednictwa w realizacji zamówień dotyczących zakupu towarów przez Internet pomiędzy kupującym polskim klientem detalicznym (nie prowadzącym działalności gospodarczej) a dostawcą spoza granic Polski i UE.

Składając ofertę kupna na aukcjach A..., polski klient zleca Pani realizację zamówienia na opisany towar oraz udziela wszelkich koniecznych pełnomocnictw do złożenia zamówienia oraz przekazania płatności w jego imieniu.

Jako reprezentant kupującego pośredniczy Pani w realizacji sprzedaży wysyłkowej poprzez internetowe serwisy aukcyjne, przede wszystkim A....

Korzysta Pani ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Wszystkie wpłaty za dokonane zakupy, zawierające również prowizję za pośrednictwo w zakupie, dokonywane są indywidualnymi przelewami klientów na Pani konto firmowe i jako takie umożliwiają pełną identyfikację płatnika (dane osobowe, adres, nr konta), płatności dokonywane są również wewnętrznym systemem płatności A..., tzn. A... pośredniczy w przelewie pomiędzy kupującym a pośrednikiem, i na Pani konto wpływają nie tylko indywidualne przelewy od klientów, ale również zbiorcze kwoty, których nadawcą jest A.... Lista płatników, z danymi osobowymi, kwotami, wskazaniem przedmiotów, których wpłata dotyczyła dostępna jest w zakładkach A.... Posiada Pani przesłane przez serwis A... zestawienie płatności dokonanych w danym miesiącu oraz prowadzi ewidencję zawierającą następujące dane: nr zamówienia, numer transakcji, imię i nazwisko kupującego towar, jego adres, adres mailowy i nick, nr aukcji, formę płatności, numer płatności, kwotę i datę przelewu, prowizję należną, numer nadania i datę nadania.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro - jak wynika z wniosku - stanowiąca zapłatę za wyświadczoną usługę pośrednictwa prowizja, wpłacana jest przez klientów w całości za pośrednictwem banku, na Pani rachunek bankowy, a posiadane dowody dokumentujące płatność jednoznacznie określają, jakiej czynności, tj. jakiego zlecenia ta zapłata dotyczy - to na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. może Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Końcowo należy wskazać, że powołane we wniosku rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, na którego przepis § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika oraz pkt 2 objaśnień do załącznika, obowiązywało do dnia 31 grudnia 2012 r., wobec czego, zawarte w nim regulacje nie mogą stanowić podstawy do zwolnienia z przedmiotowego obowiązku w 2014 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl