ITPP1/443-642/07/MN - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży na aukcji internetowej kolekcji znaczków pocztowych i monet, stanowiącej majątek osobisty sprzedającego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-642/07/MN Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży na aukcji internetowej kolekcji znaczków pocztowych i monet, stanowiącej majątek osobisty sprzedającego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży kolekcji monet oraz znaczków pocztowych, stanowiącej majątek osobisty otrzymanej od rodziny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, który uzupełniono pismem z dnia 7 stycznia 2008 r. w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży kolekcji monet oraz znaczków pocztowych, stanowiącej majątek osobisty otrzymanej od rodziny.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zatrudniony jest Pan na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy. Ponadto prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług geodezyjnych. Podatek dochodowy rozlicza Pan na zasadach ogólnych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego.

W miesiącu lutym 2007 r. otrzymał Pan od rodziny kolekcję monet 20-złotowych i 2-złotowych oraz znaczków pocztowych. Kolekcja monet liczyła kilkaset sztuk. Kolekcję znaczków stanowiło 10 klaserów. Po otrzymaniu kolekcji zarejestrował się Pan na allegro i dokupił część monet celem uzupełnienia kolekcji. Rozpoczął Pan sprzedaż monet powtarzających się. Wyprzedał Pan wszystkie powtarzające się monety 2-złotowe, pozostałych nie ma zamiaru sprzedawać. Ponadto sprzedał Pan również część monet 20-złotowych i zamierza Pan sprzedać jeszcze część z nich. Wartość sprzedanej kolekcji przekroczyła już 40.000 złotych.

Wszystkie monety nabyte na allegro i część otrzymanej kolekcji pozostaną w Pana rodzinie i nie zamierza Pan ich sprzedawać. Podkreśla Pan również, że całość kolekcji została poddana ocenie przez firmę gradingową, celem określenia ich stanu zachowania.

Odnośnie kwestii rejestrowania działalności w zakresie sprzedawanej kolekcji i opłacania stosownych podatków otrzymywał Pan rozbieżne ustne informacje. Obecnie wstrzymuje się Pan z wykonywaniem jakichkolwiek czynności związanych z wystawianiem przedmiotów z posiadanej kolekcji do sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż na allegro kolekcji otrzymanej od rodziny i stanowiącej Pana majątek osobisty należy traktować jako działalność gospodarczą dla celów podatku od towarów i usług, jeżeli tak, to co ma stanowić przedmiot opodatkowania i jak go określić.

Zdaniem Wnioskodawcy wyprzedaż kolekcji otrzymanej od rodziny stanowiącej majątek osobisty nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6).

Artykuł 7 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 powołanej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

W związku z powyższym, aby dostawę towarów uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu ich dalszej odsprzedaży.

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, iż dokonał Pan sprzedaży części kolekcji monet powtarzających się otrzymanych od rodziny, należących do Pana majątku prywatnego.

Sprzedaż kolekcji monet czy też znaczków jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Jednakże nic nie wskazuje na to, aby dokonując sprzedaży otrzymanej od rodziny kolekcji działał Pan w charakterze handlowca. Nie można bowiem stwierdzić, że nabył Pan omawianą kolekcję w celu odsprzedaży, ponieważ pochodzi ona z majątku prywatnego, otrzymanego od rodziny. Wyprzedaje Pan jedynie monety powtarzające się, a pozostałe stanowić będą dalej kolekcję i pozostaną w Pana posiadaniu. Zatem sprzedając otrzymaną od rodziny kolekcję monet, czy znaczków korzysta Pan z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem, a zatem czynność ta nie oznacza wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Reasumując, skoro przedmiotowe kolekcje monet i znaczków otrzymał Pan od rodziny i stanowiły one Pana majątek osobisty, uznać należy, że ich sprzedaż nie będzie stanowiła działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w konsekwencji czego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile nie będzie Pan nabywał innych monet w celu ich dalszej odsprzedaży.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl