ITPP1/443-64/08/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-64/08/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu 16 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych oraz prawidłowości ich dokumentowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych oraz prawidłowości ich dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza podpisać ze swoimi klientami ramową umowę o dostawę towarów. W celu zachęcenia klientów do dokonywania zakupów zawrze w przedmiotowej umowie postanowienia uprawniające nabywców towarów do otrzymania bonusu - premii pieniężnej przysługującej w razie osiągnięcia określonego poziomu obrotów - wartości dokonanych przez klienta zakupów netto w uzgodnionym okresie, kwartału lub roku kalendarzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy osiągnięcie przez nabywcę towarów Wnioskodawcy określonego poziomu obrotów (wartości zakupów od Spółki w uzgodnionym okresie) stanowi świadczenie przez niego usługi w rozumieniu przepisów o VAT.

Jaki dokument winien stanowić podstawę rozliczenia pomiędzy stronami.

Zdaniem Wnioskodawcy zakup przez nabywcę towarów o określonej wartości nie stanowi usługi w rozumieniu przepisów o VAT. Zachowanie i czynności dokonywane przez jej klientów nie będą obejmowały żadnej czynności wykraczającej poza świadczenie, do jakich klienci będą zobowiązani na podstawie zawartych umów i sprzedaży towarów. Zakup przez nabywcę dowolnej ilości towarów jest czynnością tożsamą ze sprzedażą dokonaną przez Wnioskodawcę, podlegającą podatkowi należnemu VAT, którym obciążony jest sprzedający, a żaden przepis nie nakłada na strony umowy sprzedaży dodatkowego podatku zależnego od wartości transakcji. Ponadto dla uznania czynności za opodatkowaną podatkiem VAT, konieczne jest istnienie dwóch świadczeń wzajemnych. Nie można przy tym uznać, że przyznanie premii pieniężnej miałoby być świadczeniem wzajemnym za dokonanie zapłaty za towar, gdyż zapłata jest świadczeniem wzajemnym za wydanie towaru sprzedawanego przez Wnioskodawcę. Tym samym, ponieważ zapłata za towar nie może być świadczeniem wzajemnym dla dwóch świadczeń Wnioskodawcy, nie może też być uznana za świadczenie usługi, gdyż jeżeli określona transakcja stanowi dostawę towarów w rozumieniu przepisów o VAT, to nie może jednocześnie stanowić usługi.

W ocenie Wnioskodawcy, powołującego się na stanowisko zawarte w wyroku NSA z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. I FSK 94/06 oraz wyroku WSA z dnia 16 lutego 2007 r. sygn. II SA/Wa 1751/06, "wypłacanie premii pieniężnej" nie podlega podatkowi VAT.

Odnośnie drugiego pytania - zdaniem Spółki - podstawą rozliczenia winna być nota obciążeniowa wystawiana przez nabywcę towaru, skoro osiągnięcie określonego poziomu obrotów nie stanowi świadczenia usługi przez kupujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zgodnie z którym gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zatem w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Z kolei w sytuacji, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że na podstawie zawartych umów z kontrahentami, Spółka zamierza wypłacać im premie pieniężne w zamian za zobowiązanie się do nabycia w uzgodnionym okresie kwartału lub roku kalendarzowego towarów za określoną wartość. Oznacza to, że kontrahenci Spółki świadczą na jej rzecz odpłatne usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, a więc dokonują czynności opodatkowanych podatkiem VAT stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy.

Wypłata premii pieniężnej przez Spółkę, z uwagi na to, iż nie odnosi się do konkretnej dostawy, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków, jest w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług wynagrodzeniem za usługę, które podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych stawką VAT 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Należy zaznaczyć, że wypłata ta nie stanowi, po stronie Spółki jako wypłacającej premię czynności skutkującej powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Obowiązek ten powstaje natomiast po stronie podmiotu otrzymującego premię.

Zatem w tym przypadku wskazać należy, że działania kontrahentów Spółki polegające na realizacji określonego poziomu obrotów mają wpływ na wysokość otrzymywanej premii. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy (kupującego), co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, należy traktować jako świadczenie usługi przez kontrahentów Spółki otrzymujących premie pieniężne, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Stosownie do treści art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Dla wypełnienia powyższej dyspozycji kontrahenci Spółki, będący podatnikami podatku VAT w rozumieniu art. 15, powinni zatem udokumentować fakt otrzymania premii pieniężnej wystawiając fakturę VAT spełniającą wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Obowiązek odprowadzania podatku VAT należnego w związku ze świadczeniem określonych usług na rzecz dostawcy ciąży na odbiorcy otrzymującym premię.

Ponadto stwierdzić należy, iż powołane przez Wnioskodawcę wyroki są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają one mocy powszechnie obowiązującego prawa. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, a orzeczenia sądu podejmowane są w oparciu o zebrany materiał dowodowy, dlatego trudno jest określić w jakim stopniu przedstawiona sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia sądu oraz sytuacja przedstawiona we wniosku jest tożsama.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl