ITPP1/443-635/11/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-635/11/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 6 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży obiadów dla dzieci i nauczycieli - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży obiadów dla dzieci i nauczycieli.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Szkoła jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i "prowadzi" usługi w zakresie wynajmów pomieszczeń szkolnych, sal lekcyjnych, sali gimnastycznej oraz usługi stołówkowe. Od dnia 1 maja 2011 r. Szkoła jest zobowiązana do prowadzenia kasy fiskalnej z tytułu sprzedaży związanej z usługami basenowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Szkoła musi ewidencjonować na kasie fiskalnej również sprzedaż obiadów dla dzieci i nauczycieli, które zwolnione są według załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów, poz. 29 ex 85 - usługi w zakresie edukacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ sprzedaż obiadów dla dzieci i nauczycieli zwolniona jest z ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (załącznik do rozporządzenia, poz. 29), to od dnia 1 maja 2011 r. Szkoła będzie rejestrować na kasie usługi basenowe i wynajmy pomieszczeń oraz sal.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r., reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Jak stanowi § 2 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Z dyspozycji tego przepisu wynika zatem, że do dnia 31 grudnia 2012 r., bez względu na wysokość obrotu i bez względu na to, czy podatnik stosuje już kasę do ewidencjonowania innych czynności - zwolniona z ewidencjonowania jest sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.

W poz. 29 ww. załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji ex 85 - z wyłączeniem:

* usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0);

* usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0).

Przy czym, przez ex - zgodnie z objaśnieniami do tego załącznika - rozumie się zakres wyrobów węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Natomiast w poz. 45 powołanego załącznika wymienione zostały usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Stosownie do art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Zatem stwierdzić należy, iż powyższy przepis § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wskazuje na zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe). Ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności już nie.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Szkoła, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, "prowadzi" usługi w zakresie wynajmów pomieszczeń szkolnych, sal lekcyjnych, sali gimnastycznej oraz usługi stołówkowe. Od dnia 1 maja 2011 r. Szkoła jest zobowiązana do prowadzenia kasy fiskalnej z tytułu sprzedaży związanej z usługami basenowymi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii obowiązku ewidencjonowania przez Szkołę na kasie fiskalnej sprzedaży obiadów dla dzieci i nauczycieli. W tym zakresie Wnioskodawca uważa, że czynności te stanowią usługi zwolnione od obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej (poz. 29 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jako usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 85).

Mając na uwadze treść powołanych przepisów prawa, jak również przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że wskazane we wniosku czynności (sprzedaż obiadów na rzecz uczniów i nauczycieli), korzystają ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej w oparciu o § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w zw. z poz. 45 załącznika do tego rozporządzenia. W niniejszej sprawie - wbrew stanowisku Wnioskodawcy - nie znajdzie natomiast zastosowania zwolnienie od obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących, wynikające z poz. 29 ww. załącznika do rozporządzenia. Wskazana pozycja tego załącznika odnosi się bowiem do zwolnienia od tego obowiązku usług w zakresie edukacji, z wyłączeniem usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0) i usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0) - poz. 45 powołanego załącznika stanowi przepis szczególny, regulujący wprost podstawę przedmiotowego zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania usług w zakresie stołówek szkolnych, świadczonych na rzecz m.in. uczniów i nauczycieli. Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Końcowo informuje się, iż niniejsza interpretacja nie dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy w kwestii obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług basenowych i wynajmu pomieszczeń oraz sal, gdyż w tym zakresie nie postawiono pytania, z którego wynikałaby wola (zakres) uzyskania takiej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl