ITPP1/443-632/14/JP - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z remontem i modernizacją dworku wraz z otoczeniem, wpisanego do rejestru zabytków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-632/14/JP Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z remontem i modernizacją dworku wraz z otoczeniem, wpisanego do rejestru zabytków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z remontem i modernizacją dworku wraz z otoczeniem wpisanego do rejestru zabytków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z remontem i modernizacją dworku wraz z otoczeniem wpisanego do rejestru zabytków.

We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem rolnym, zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT. Prowadzi on działy specjalne produkcji rolnej w zakresie upraw roślin in vitro. Wnioskodawca, w miejscu prowadzenia swojej działalności oprócz szklarni i biura, wykorzystywanych do prowadzenia działalności, posiada również dworek wpisany do rejestru zabytków. Wnioskodawca zamierza przeprowadzić remont i modernizację dworku wraz z otoczeniem, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym pod nadzorem konserwatora zabytków. Dworek ma pełnić funkcję reprezentacyjną. Ma służyć jako miejsce spotkań biznesowych oraz miejsce rekreacyjne dla gości biznesowych Wnioskodawcy. W związku z powyższym, wykorzystanie dworku do prowadzonej działalności podniesie prestiż oraz wzmocni rolę Wnioskodawcy na rynku producentów rolnych. Co więcej powyższe zdarzenie skutkować będzie zwiększonym zainteresowaniem ofertą Wnioskodawcy oraz grup producentów do której on należy. Ponadto, ze względu na rozwój działalności Wnioskodawcy oraz powiększający się zespół osobowy możliwe jest wykorzystywanie dworku jako siedziby firmy Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w obowiązującym stanie prawnym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia o podatku od towarów i usług przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tego względu, że nabyte usługi i towary pozostają w związku z czynnościami podatkowymi. Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Powyższe regulacje oznaczają, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. W przedstawionym zdarzeniu bezsporne jest to, że wydatki związane z kosztem remontu i modernizacji pałacu wraz z dworkiem pełniącym funkcję reprezentacyjną związane są z czynnościami opodatkowanymi w sposób pośredni. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów. W niniejszym przypadku funkcja reprezentacyjna pałacu wraz z dworkiem podniesie prestiż Wnioskodawcy w oczach klientów oraz partnerów biznesowych. Ponadto pałac jako przyszłe miejsce spotkań biznesowych, w tym miejsce, w którym będą negocjowane umowy gospodarcze będzie sprzyjać zaciśnięciu więzi biznesowych. Co więcej ze względu na rozwój firmy Wnioskodawcy, możliwe jest wykorzystanie pałacu wraz z dworkiem jako siedziby firmy. Wobec tego z uwagi na związek pośredni z czynnościami opodatkowanymi w opinii Wnioskodawcy będzie mu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając na uwadze opis wynikający z wniosku, a także powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że o ile wyremontowany dworek będzie wykorzystywany wyłącznie do prowadzonej działalności opodatkowanej, to będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl