ITPP1/443-63/08/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-63/08/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu 22 stycznia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia po dniu 30 lipca 2007 r. rozpoczęła proces przenoszenia własności lokali zgodnie z nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, która obowiązuje od 31 lipca 2007 r. Na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, Spółdzielnia przenosi własność lokalu na podstawie umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia własności lokalu, w formie aktu notarialnego, po uprzedniej spłacie nominalnej kwoty umorzenia kredytu uzyskanego ze środków publicznych w części przypadającej na jego lokal, którą Spółdzielnia odprowadza do budżetu państwa. W okresie od 30 kwietnia 2004 r. do 30 lipca 2007 r. Spółdzielnia ustanawiała spółdzielcze lokatorskie prawa do lokali mieszkalnych w sytuacjach: zamiany lokali, nabycia prawa w drodze spadku oraz przywrócenia tego prawa osobie wcześniej wykluczonej z członkowstwa w Spółdzielni. Ustanowienie praw lokatorskich i pierwsze zasiedlenie wszystkich lokali miało miejsce przed dniem 1 maja 2004 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ustanowienie odrębnej własności lokalu i przeniesienie własności lokalu mieszkalnego na członka Spółdzielni, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu ustanowione po dniu 30 kwietnia 2004 r. w sytuacji, gdy pierwsze zasiedlenie lokalu miało miejsce przed 1 maja 2004 r., podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i jeśli tak, to jak należy ustalić podstawę opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy ustanowienie odrębnej własności lokalu i przeniesienie własności lokalu mieszkalnego na członka Spółdzielni, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu ustanowione po dniu 30 kwietnia 2004 r. w sytuacji, gdy pierwsze zasiedlenie lokalu miało miejsce przed 1 maja 2004 r., nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Przepisu tego nie stosuje się, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. (art. 153 ust. 2 ustawy).

Dlatego też, jeżeli pierwsze ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu miało miejsce po dniu 30 kwietnia 2004 r. (zamiana mieszkań, nabycie prawa w drodze spadku, przywrócenie prawa osobie wcześniej wykluczonej z członkowstwa w Spółdzielni), a pierwsze zasiedlenie miało miejsce przed 30 kwietnia 2004 r., przeniesienie własności tego lokalu wyłączone jest z opodatkowania, zgodnie z art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Przemawia za tym również fakt, że lokale w zasobach Spółdzielni o tym samym okresie zasiedlenia musiałyby być różnie traktowane przez ustawę o podatku od towarów i usług. Osoby, które mają ustanowione spółdzielcze lokatorskie prawo przed 1 maja 2004 r., byłyby wyłączone z podatku VAT z tytułu przeniesienia prawa własności, natomiast osoby, które mają prawo to ustanowione po 30 kwietnia 2004 r. musiałyby płacić podatek VAT z tytułu przeniesienia własności. Zatem, jeżeli należałoby te osoby obciążyć podatkiem VAT, to od jakiej wartości. Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku. Zgodnie ze zmianą ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych od dnia 31 lipca 2007 r. wartość zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego jest równa wartości rynkowej lokalu. Członkowie Spółdzielni wpłacają tylko nominalną kwotę umorzenia kredytu uzyskanego ze środków publicznych w części przypadającej na ich lokale (w niektórych spółdzielniach jest to również niespłacony kredyt), która najczęściej wynosi kilka złotych i jest odprowadzana do budżetu Państwa (art. 12 ust. 1 ustawy o spółdzielniach). Podstawa opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi wówczas 0,00 zł. Spółdzielnia uważa, że intencją ustawodawcy byłoby opodatkowanie przeniesienia własności nowych lokali, do których ustanowienie spółdzielczych lokatorskich praw oraz pierwsze zasiedlenie miało miejsce po 30 kwietnia 2004 r. W tym przypadku, zdaniem Spółdzielni, można było zastosować do dnia 31 grudnia 2007 r. stawkę podatku VAT 0%, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 3c.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Jednakże, z zapisu art. 153 ust. 2 cytowanej ustawy wynika, iż przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed 1 maja 2004 r.

W treści art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca postanowił, że jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa i zasiedlenie lokalu mieszkalnego, w odniesieniu do którego członek Spółdzielni złożył wniosek o przekształcenie tego prawa na spółdzielcze własnościowe prawo lub ustanowienie w to miejsce prawa odrębnej własności, miało miejsce przed dniem 1 maja 2004 r. Natomiast w sytuacjach zamiany lokali, nabycia prawa w drodze spadku oraz przywrócenia tego prawa osobie wcześniej wykluczonej z członkowstwa w Spółdzielni nastąpiło kolejne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu dokonane po dniu 30 kwietnia 2004 r.

Biorąc po uwagę powyższe oraz uwzględniając wszystkie powołane wyżej unormowania należy stwierdzić, iż opisana we wniosku czynność przekształcenia tego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl