ITPP1/443-62B/08/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-62B/08/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2008 r., o dzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy przekształceniu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2008 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy przekształceniu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Po dniu 1 maja 2004 r. Spółdzielnia nie prowadziła nowych inwestycji mieszkaniowych, jednak zasiedlenia na zasadach spółdzielczego lokatorskiego prawa miały miejsca. Członek Spółdzielni posiadał spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego od dnia 5 stycznia 1980 r. w budynku Spółdzielni, którego zasiedlenie nastąpiło w 1980 r. (pierwszy użytkownik). W dniu 4 kwietnia 2006 r. dokonał zamiany posiadanego lokalu z członkiem tej samej Spółdzielni na mniejszy lokal mieszkalny w budynku zasiedlonym po raz pierwszy w 1972 r. Spółdzielnia zawarła umowę o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem zamiany po dniu 5 maja 2006 r. i w tym samym czasie nastąpiło zasiedlenie tego mieszkania przez tego członka, jako nowego, kolejnego użytkownika. W dniu 10 lutego 2007 r. członek złożył wniosek o przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności lokalu. Wniosek ten nie został zrealizowany z powodu toczącej się procedury uregulowania stanu terenowo-prawnego nieruchomości budynkowej, w której zamieszkuje członek Spółdzielni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w wyżej opisanym przypadku przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, bądź w prawo odrębnej własności, po dniu 1 stycznia 2008 r. podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług.

Zdaniem Spółdzielni, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, czynności te są zwolnione od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 powolanej ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Jednakże, z zapisu art. 153 ust. 2 cytowanej ustawy wynika, iż przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed 1 maja 2004 r.

W treści art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca postanowił, że jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa i zasiedlenie lokalu mieszkalnego, w odniesieniu do którego członek Spółdzielni złożył wniosek o przekształcenie tego prawa na spółdzielcze własnościowe prawo lub ustanowienie w to miejsce prawa odrębnej własności, miało miejsce w 1980 r.

Biorąc po uwagę powyższe oraz uwzględniając wszystkie powołane wyżej unormowania należy stwierdzić, iż czynność przekształcenia tego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu nie będzie podlegało przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl