ITPP1/443-625A/07/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-625A/07/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2007 r. (data wpływu 16 listopada 2007 r.) uzupełnionym pismami z dnia 19 grudnia 2007 r. i 18 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupu taboru autobusowego w ramach realizowanej inwestycji pod nazwą "Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta B.", związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od wykonania inwestycji pod nazwą "Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta B.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto B. planuje zrealizować projekt "Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta B." - Etap II, na który zostały wstępnie zarezerwowane środki poprzez wpisanie go do Indykatywnego Planu Inwestycyjnego Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

Obecnie projekt znajduje się na etapie przygotowywania dokumentacji do wniosku aplikacyjnego o przyznanie współfinansowania jego realizacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

W zakres rzeczowy projektu wchodzi zakup ekologicznie czystego i energetycznie sprawnego taboru autobusowego zasilanego CNG w ilości 24 szt.

Inwestycja będzie współfinansowana ze środków dostępnych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i nie stanowiących środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z powyższym nie istnieje możliwość otrzymania zwrotu podatku naliczonego na podstawie rozdziału 12 wyżej wymienionego rozporządzenia.

Wnioskodawca, zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 21, poz. 86 z późn. zm.), nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W konsekwencji tego zwolnienia, Wnioskodawca w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, nie ustala przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W takim przypadku, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Wnioskodawca zachowuje prawo do odliczenia podatku.

Inwestycja zakupu taboru autobusowego będzie miała związek ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W przypadku Miasta B. czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług dotyczą sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

Celem zapewnienia świadczenia usług transportowych, Miasto B. ogłosi przetarg na operatora zakupionych autobusów. Tabor zostanie przekazany wyłonionemu przewoźnikowi w wynajem za wynagrodzeniem, tj. przewoźnik będzie płacił Miastu za możliwość korzystania z taboru, natomiast Miasto będzie płaciło wyłonionemu operatorowi wynagrodzenia za wykonane usługi przewozowe w zakresie miejskiej komunikacji zbiorowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do inwestycji zakupu taboru autobusowego w ramach realizacji projektu "Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta B." - Etap II, istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanej wyżej inwestycji istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług ze względu na związek ze sprzedażą opodatkowaną tym podatkiem, a mianowicie sprzedażą biletów komunikacji miejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług dokonuje sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Ponadto zakupione autobusy zostaną przekazane za wynagrodzeniem w wynajem wyłonionemu w drodze przetargu przewoźnikowi. Planowany zakup taboru autobusowego jest zatem niewątpliwie związany z tymi czynnościami.

Reasumując, podatnik podatku od towarów i usług może odzyskać podatek naliczony wynikający z kosztów poniesionych w związku z inwestycją dotyczącą czynności opodatkowanych, poprzez jego odliczenie w miesięcznym rozliczeniu podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl