ITPP1/443-591/13/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-591/13/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu 27 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rejestracji jako podatnik VAT czynny - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rejestracji jako podatnik VAT czynny.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wraz z żoną posiada Pan na zasadzie współwłasności majątkowej gospodarstwo rolne. Żona nie jest podatnikiem VAT, jednakże wszystkie umowy związane z prowadzeniem gospodarstwa rolnego zawierane są na żonę, która złożyła wniosek w ARIMR o dofinansowanie zakupu maszyn i urządzeń rolniczych w związku z prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Żona ma zamiar zarejestrować się jako podatnik VAT w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego. Złożył Pan wniosek w ARIMR na zakup maszyn i urządzeń rolniczych, żeby prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa. Ma Pan zamiar zarejestrować się jako podatnik VAT po otrzymaniu dofinansowania na zakup maszyn związanych ze świadczeniem usług i zarejestrowaniu działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług dla gospodarstw rolnych i leśnictwa. Z informacji uzyskanej w urzędzie skarbowym wynika, że nie będzie Pan mógł dokonać rejestracji jako podatnik VAT i prowadzić oddzielnej działalności gospodarczej, a świadczenie usług na rzecz rolników sprzętem, na który otrzyma Pan dofinansowanie należy włączyć do gospodarstwa rolnego. Wówczas stanie się Pan podatnikiem VAT czynnym z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej oraz prowadzenia gospodarstwa rolnego. Zawarta umowa przyznania pomocy w § 3 pkt 2 stanowi: "w wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: "wzrost dochodu z działalności pozarolniczej poprzez zakup maszyn rolniczych". Nie może Pan być podatnikiem VAT czynnym z gospodarstwa rolnego, gdyż żona stara się o dotację na rozwój gospodarstwa rolnego. Wszystkie działania w gospodarstwie są prowadzone na imię i nazwisko żony i to ona zamierza zostać podatnikiem VAT czynnym z gospodarstwa. Ze świadczenia usług na rzecz rolników obowiązuje Pana obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT i podatku dochodowego. Dofinansowanie, które ma Pan otrzymać nakłada obowiązek świadczenia usług w zakresie rolnictwa, obowiązek rejestracji działalności gospodarczej w urzędzie gminy w zakresie świadczenia usług na rzecz rolnictwa, prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii czy w ramach prowadzonego wspólnie z żoną gospodarstwa rolnego może Pan oraz małżonka jednocześnie być zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Pana zdaniem, prowadzenie usług dla rolnictwa wymagane jest umową o dofinansowanie zakupu maszyn i urządzeń rolniczych. Zakupionymi maszynami i urządzeniami nie można przeprowadzać żadnych prac we własnym gospodarstwie rolnym. W związku z tym założenie działalności gospodarczej na własne nazwisko i rejestracja w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT i podatnik podatku dochodowego będzie mogło mieć miejsce i będzie zgodne zobowiązującymi przepisami. Po dokonaniu rejestracji będzie mógł świadczyć usługi dla rolnictwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Opodatkowanie podatkiem dochodowym nastąpi na podstawie prowadzonej księgi przychodów i rozchodów na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin: "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy.

Przez produkty rolne, zgodnie z punktem 20 powołanego artykułu, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku nr 2 do ustawy, w wykazie towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług występują:

* poz. 35 ex 01.6 - usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0);

* poz. 36 - ex 02.40.10 - usługi związane z leśnictwem, z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3) oraz doradztwa w zakresie zarządzania lasami;

* poz. 37 - ex 03.00.7 - usługi wspomagające rybactwo, z wyłączeniem: usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU ex 03.00.71.0);

* poz. 38 - 77.31.10.0 - wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r., rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe - gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

Z opisu sprawy wynika, iż wspólnie z żoną jest Pan właścicielem gospodarstwa rolnego na zasadach ustawowej wspólności małżeńskiej. Zamierza Pan rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług dla gospodarstw rolnych i leśnictwa, i z tego tytułu dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny. Pana żona w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego również zamierza dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny. Wątpliwości Pana dotyczą rozstrzygnięcia kwestii, czy w ramach prowadzonego wspólnie z żoną gospodarstwa rolnego może Pan oraz małżonka jednocześnie być zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Odnosząc zatem przedstawiony powyżej stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wbrew przedstawionemu stanowisku, nie może Pan oraz jego żona równocześnie zostać samodzielnym podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, rezygnując ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, regulujące opodatkowanie działalności rolniczej przewidują, że w odniesieniu do jednego gospodarstwa rolnego może występować tylko jeden podatnik podatku od towarów i usług (art. 96 ust. 2 i art. 15 ust. 4 ww. ustawy). Oznacza to, że w przypadku świadczenia przez Pana usług rolniczych (dla gospodarstw rolnych i leśnictwa) - o ile są to usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy (przez które rozumie się także świadczenie usług rolnych) - jak również prowadzenia z żoną wspólnego gospodarstwa rolnego - jako podatnik VAT może występować tylko jedna osoba.

Końcowo zaznacza się, iż mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Pani, interpretacja nie ma mocy wiążącej dla Pana żony. Aby uzyskać interpretację indywidualną Pana żona powinnina wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl