ITPP1/443-59/08/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-59/08/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 12 i 19 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy jachtu - towaru spełniającego definicję towaru używanego w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przy nabyciu którego przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy jachtu.

W przedmiotowym wniosku oraz pismach stanowiących jego uzupełnienia przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w dniu 21 lutego 2005 r. zakupiła od firmy ze Słowenii jacht zbudowany w 1990 r. za kwotę 59.000 EURO, bez naliczenia podatku VAT. Z posiadanych dokumentów wynika, iż przedmiotowy jacht firma ze Słowenii kupiła w 1998 toku, tj. przed wprowadzeniem w Słowenii podatku VAT. W dniu 24 października 2005 r. Wnioskodawca wystąpił do właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu - VAT-24. W odpowiedzi naczelnik urzędu skarbowego w dniu 2 listopada 2005 r. wydał zaświadczenie VAT-25, potwierdzające, że na wnioskodawcy nie ciąży obowiązek uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu środka transportu. Następnie w dniu 12 czerwca 2007 r. złożono korektę deklaracji VAT-7 za miesiąc luty 2005 r., w której wykazano wewnątrzwspólnotowe nabycie przedmiotowego jachtu, wartość którego opodatkowano wg 22% stawki podatku od towarów i usług, po przeliczeniu wg kursu NBP z dnia nabycia. Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Spółka zamierza dokonać sprzedaży przedmiotowego jachtu dla innego podmiotu gospodarczego, będącego czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto przedmiotowy jacht był używany przez Spółkę przez okres ponad pół roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku dokonania transakcji dostawy można zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, czy też należy naliczyć podatek wg 22% stawki VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy dostawa opisanego jachtu może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, uznając, iż sprzedawany jacht jest towarem używanym, od którego przy jego zakupie nie przysługiwało Spółce prawo pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem faktura potwierdzająca nabycie jachtu w określeniu kwoty do zapłaty nie ujmowała podatku VAT - naczelnik urzędu skarbowego potwierdził brak obowiązku naliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Definicja pojęcia "towary używane" jest zawarta w przepisie art. 43 ust. 2 cyt. ustawy, który brzmi: "Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się:

1.

budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat

;

2.

pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku"

.

Przedstawione zdarzenie przyszłe wskazuje, iż jacht, który będzie przedmiotem dostawy, spełnia warunki do uznania go za towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jednak przy jego nabyciu Spółce przysługiwało - jak wskazano w piśmie z dnia 19 marca 2008 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu, bowiem zakup dokonany był w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Stwierdzić zatem należy, iż w odniesieniu do dostawy przedmiotowego jachtu nie można zastosować zwolnienia od podatku, wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie został spełniony warunek braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W konsekwencji powyższego dostawa przedmiotowego jachtu będzie podlegała opodatkowaniu wg podstawowej stawki VAT w wysokości 22%.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl