ITPP1/443-589/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-589/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca2008 r. (data wpływu 7 lipca 2008 r.) uzupełnionym pismem dnia 13 sierpnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest podatnikiem VAT czynnym w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (np. najmu, dzierżawy). W latach 2006-2007 Gmina zrealizowała inwestycję pn.: "Budowa sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w B." - przy dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z zawartą umową o dofinansowaniu, podatek VAT naliczony stanowił koszt kwalifikowany pod warunkiem braku możliwości odzyskania go przez podmiot realizujący zadanie. Uzyskany w wyniku inwestycji obiekt - sala gimnastyczna przy Zespole Szkół w B. został przekazany nieodpłatnie do gminnej jednostki budżetowej - Zespół Szkół w B. Realizacja ww. inwestycji należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Nieodpłatne przekazanie ww. inwestycji na rzecz gminnej jednostki organizacyjnej związane jest z działalnością gminy, jako organu samorządu terytorialnego i w świetle przepisów ustawy o VAT nie będzie podlegało opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 86 ustawy o VAT - prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina oświadczyła, że za zrealizowane zadanie nie przysługuje zwrot podatku na zasadach, o których mowa w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 910 z późn. zm.). Otrzymane dofinansowanie nie pochodziło ze środków programu SAPARD.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina miała lub będzie miała możliwość odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego przy realizacji inwestycji dofinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego pn.: "Budowa sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w B.".

Zdaniem Wnioskodawcy czynność nieodpłatnego przekazania wybudowanej sali gimnastycznej własnej jednostce budżetowej - Zespołowi Szkół w B. nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym, że Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem VAT, której służyłyby poniesione przez nią wydatki dotyczące dofinansowanej inwestycji pn.: "Budowa sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w B.", nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego przy realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl