ITPP1/443-587/14/AJ - Określenie sposobu opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz dokumentowania świadczonych przez spółkę usług organizacji przewozu osób taksówkami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-587/14/AJ Określenie sposobu opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz dokumentowania świadczonych przez spółkę usług organizacji przewozu osób taksówkami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2014 r. (data wpływu 27 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania i dokumentowania świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2014 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania i dokumentowania świadczonych usług.

We wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka jest polskim, czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, prowadzącym w Polsce działalność gospodarczą. Spółka świadczy usługi za pomocą aplikacji....pl (dalej: Aplikacja), która pozwala w szybki sposób zamówić najbliższą dostępną taksówkę osobową bez konieczności dzwonienia na centralę telefoniczną. Jest to system bezpośredniej komunikacji między pasażerem a kierowcą, z wykorzystaniem oprogramowania dostępnego w domenie www.....pl. Aplikacja dostępna jest dla pasażerów indywidualnych, klientów komercyjnych (dalej: Klienci Biznesowi) oraz taksówkarzy (dalej: Kierowcy).

Spółka świadczy na rzecz Klientów Biznesowych usługi przejazdów bezgotówkowych obsługiwane przez Kierowców. Usługi te są świadczone na podstawie umów zawieranych między Spółką a poszczególnymi Klientami Biznesowymi z jednej strony oraz Spółką a Kierowcami jako faktycznymi wykonawcami - z drugiej.

Dzięki usługom dostarczanym przez Spółkę, Klienci Biznesowi (ich pracownicy) mogą korzystać z przejazdów bezgotówkowych (po zrealizowaniu kursu Kierowcy nie pobierają od nich płatności). Kursy zrealizowane w danym miesiącu na rzecz danego Klienta Biznesowego są odpowiednio rejestrowane i rozliczane przez Spółkę bezpośrednio z Klientem Biznesowym w oparciu o zestawienie przejazdów wygenerowane przez Aplikację. Na ich podstawie Spółka wystawia, po zakończeniu miesiąca, zbiorczą fakturę VAT za przejazdy na rzecz danego Klienta Biznesowego w tym miesiącu.

Na podstawie ww. zestawienia przejazdów Kierowcy wystawiają na rzecz Spółki faktury VAT (w przypadku Kierowców będących podatnikami VAT) lub rachunki (w przypadku Kierowców niebędących podatnikami VAT), dokumentujące usługi przewozu osób taksówką zrealizowane przez Kierowców na zlecenie Spółki.

Faktury VAT/rachunki wystawiane przez Kierowców na rzecz Spółki są pomniejszane w stosunku do kwot wynikających z Aplikacji o sumę zmiennej kwoty procentowej (np. obecnie w wysokości 5%) i stałej kwoty (np. obecnie 2,44 zł za jeden przejazd).

Oprócz dokumentowania usług przewozu osób fakturami/rachunkami wystawianymi na Spółkę, Kierowcy rejestrują tę sprzedaż na kasie rejestrującej i drukują paragony, podpinając je pod odpowiadające im faktury/rachunki. Kwoty widniejące na tych paragonach nie odpowiadają jednak kwotom widniejącym na fakturach/rachunkach, gdyż nie uwzględniają pomniejszenia o kwotę zmienną i kwotę stałą (kwoty na fakturach/rachunkach są mniejsze niż kwoty na paragonach).

Spółka otrzymuje od Kierowców tylko faktury/rachunki, ale paragony mogą być wymagane przez Spółkę do okazania w celu sprawdzenia, czy faktura/rachunek odpowiada faktycznemu kosztowi wykazanych na niej/na nim przewozów (tekst jedn.: czy Kierowca nie zawyża kwot podawanych do Aplikacji i tym samym nie zawyża swoich faktur/rachunków). Kierowcy nie mają możliwości wystawiania paragonów fiskalnych już na kwotę uwzględniającą pomniejszenia wynikające z umów zawartych ze Spółką z uwagi na techniczne ograniczenia kas rejestrujących stosowanych w taksówkach.

Faktury VAT dokumentujące sprzedaż Kierowców na rzecz Spółki mogą być wystawiane przez Spółkę (jako nabywcę usług) w imieniu i na rzecz Kierowców, zgodnie z art. 106d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT), w ramach tzw. samofakturowania.

Przykładowo: Klient Biznesowy zamawia za pośrednictwem Aplikacji kurs taksówki (przewóz jednej osoby) spod P... na Lotnisko w W.... Po wykonaniu przewozu, Kierowca (będący czynnym podatnikiem VAT) zarejestruje na kasie rejestrującej kwotę 30,00 zł brutto (27,78 zł netto oraz 8% VAT w wysokości 2,22 zł). Niniejszym, na paragonie fiskalnym będzie widnieć kwota 30,00 zł brutto.

Osoba przewieziona taksówką po kursie nie zapłaci Kierowcy tej kwoty. Po zakończeniu miesiąca, Spółka wystawi na rzecz Klienta Biznesowego fakturę za usługi przewozu wykonane w danym miesiącu na kwotę 30 zł brutto (27,78 zł netto oraz 8% VAT w wysokości 2,22 zł). Jednocześnie, Kierowca wystawi na rzecz Spółki fakturę za dany miesiąc na kwotę 25,15 zł brutto (23,95 zł netto oraz 8% VAT w wysokości 1,20 zł). Kwota netto faktury wystawionej przez Kierowcę na rzecz Spółki będzie pomniejszona w stosunku do kwoty netto wynikającej z paragonu fiskalnego o kwotę zmienną (przykładowe 5%, tj. 27,78 zł * 5% = 1,39 zł) oraz o kwotę stałą (przykładowe 2,44 zł).

Spółka nie posiada licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Klientów Biznesowych podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT.

2. Czy Spółka, wystawiając faktury VAT w imieniu i na rzecz Kierowców (w ramach tzw. samofakturowania) dokumentujące świadczenie usług przewozu osób taksówką wykonanych przez Kierowców na rzecz Spółki, będzie postępować prawidłowo wystawiając je na kwotę uwzględniającą pomniejszenia o kwotę stałą i zmienną (tak, że kwoty na fakturach VAT są mniejsze niż kwoty na paragonach).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Świadczone przez Spółkę usługi na rzecz Klientów Biznesowych podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT.

Ad. 2.

Prawidłowe będzie wystawianie przez Spółkę faktur VAT w imieniu i na rzecz Kierowców (w ramach tzw. samofakturowania), dokumentujących świadczenie usług przewozu osób taksówką wykonanych przez Kierowców na rzecz Spółki, z uwzględnieniem pomniejszenia o kwotę stałą i zmienną (tak, że kwoty na fakturach VAT są mniejsze niż kwoty na paragonach).

Uzasadniając swoje stanowisko Spółka wskazała:

Ad. 1.

W opinii Spółki, świadczone przez nią usługi na rzecz Klientów Biznesowych podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w zw. z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (PKWiU z 2008: 49.32, usługi taksówek osobowych).

Na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usług. Zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w zw. z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, usługi taksówek osobowych podlegają opodatkowaniu 8% stawką VAT.

Zaprezentowany w powyższym stanie faktycznym model rozliczeń między Spółką a Kierowcami, związany ze świadczeniem usług przewozu osób taksówką, z których korzystają ostatecznie Klienci Biznesowi zakłada, że Spółka, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej (Klienta Biznesowego), bierze udział w świadczeniu tych usług. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, należy przyjąć, że Spółka sama otrzymała i wyświadczyła te usługi przewozu osób taksówką. Świadczenie takich usług powinno zostać opodatkowane podatkiem VAT według stawki właściwej dla danego rodzaju usługi, a więc co do zasady, według stawki zastosowanej przez podmiot, który faktycznie wyświadczył tę usługę (tekst jedn.: przez Kierowcę - taksówkarza). Wyjątkiem od tej zasady byłaby sytuacja, gdy podmiot faktycznie świadczący usługę zastosowałby stawkę preferencyjną bądź zwolnienie o charakterze podmiotowym, które przysługiwały mu ze względu na jego szczególny status, a podmiot, który te usługi odsprzedaje, już takiego statusu nie posiadał.

Usługi, które są przedmiotem świadczenia w opisanym stanie faktycznym (usługi taksówek osobowych) podlegają opodatkowaniu według stawki VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Ta preferencyjna stawka ma zastosowanie ze względu na charakter (rodzaj) usług, a nie status usługodawcy. W szczególności, dla zastosowania takiej stawki nie jest wymagane, aby usługodawca posiadał licencję na wykonywanie usług przewozu osób czy też był właścicielem środka transportu (taksówki).

Podsumowując, zdaniem Spółki, powinna ona wystawiać na rzecz Klientów Biznesowych faktury VAT z tytułu usług przewozu osób, wyświadczonych faktycznie przez Kierowców, z zastosowaniem stawki VAT 8%.

Ad. 2.

Zdaniem Spółki, będzie ona postępować prawidłowo wystawiając faktury VAT w imieniu i na rzecz Kierowców (w ramach tzw. samofakturowania), dokumentujące świadczenie usług przewozu osób taksówką wykonanych przez Kierowców na rzecz Spółki, na kwotę uwzględniającą pomniejszenia o kwotę stałą i kwotę zmienną (tak, że kwoty na fakturach VAT są mniejsze niż kwoty na paragonach).

Kierowcy (będący podatnikami VAT) świadczą na rzecz Spółki usługi przewozu osób taksówkami osobowymi, podlegające opodatkowaniu VAT. Ponieważ, usługi są świadczone na rzecz osoby prawnej, podatnika VAT, Kierowcy nie mają obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług na rzecz Spółki przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy o VAT). Kierowcy są zobowiązani do wystawiania faktur VAT (a nie paragonów fiskalnych) na rzecz Spółki (przy czym faktury mogą być również wystawiane przez Spółkę w imieniu i na rzecz Kierowców, w ramach tzw. samofakturowania na podstawie art. 106d ustawy o VAT). Jednak jak wskazano w stanie faktycznym, Kierowcy dobrowolnie, dodatkowo, rejestrują taką sprzedaż na kasach rejestrujących, aczkolwiek z uwagi na ograniczenia techniczne, kwota zarejestrowanej sprzedaży (potwierdzona paragonem fiskalnym) nie uwzględnia pomniejszeń przysługujących Spółce.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest (co do zasady) wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Niniejszym, kwota faktury VAT (netto, bez podatku VAT) za usługi świadczone przez Kierowców na rzecz Spółki powinna odpowiadać wynagrodzeniu netto należnemu Kierowcy od Spółki. Zaś to wynagrodzenie jest pomniejszone (w stosunku do kwot wynikających z Aplikacji) o sumę kwoty zmiennej (np. obecnie w wysokości 5%) oraz kwoty stałej (np. obecnie 2,44 zł za jeden przejazd). Kierowcy nie jest należne, ani nie otrzymuje, z tego tytułu żadnego innego wynagrodzenia (w szczególności nie otrzymuje wynagrodzenia od Klienta Biznesowego).

Sprzedaż zarejestrowana na kasie nie stanowi sprzedaży odrębnej od sprzedaży udokumentowanej fakturami VAT. W innym wypadku Kierowcy zostaliby dwukrotnie obciążeni podatkiem VAT od tej samej sprzedaży.

Podsumowując, faktury VAT dokumentujące świadczenie usług przewozu osób taksówką wykonanych przez Kierowców na rzecz Spółki powinny być wystawiane na kwotę uwzględniającą pomniejszenia o kwotę zmienną i stałą (tak, że kwoty na fakturach VAT są mniejsze niż kwoty na paragonach).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, że niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że Spółka wypełni warunek dotyczący zawarcia umowy w sprawie wystawiania faktur w imieniu i na rzecz kierowców wynikający z przepisu art. 106d ustawy o podatku od towarów i usług,

Należy również wskazać, ze niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii sposobu opodatkowania świadczonych usług oraz sposobu dokumentowania nabywanych usług w drodze "samofakturowania", natomiast nie rozstrzyga innych kwestii zawartych we własnym stanowisku, w szczególności obowiązku (braku obowiązku) i sposobu dokumentowania świadczeń dokonywanych przez Kierowców paragonami fiskalnymi, gdyż zagadnienie to nie było przedmiotem zapytania, a ponadto w tym zakresie Wnioskodawca nie jest zainteresowanym w rozumieniu art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Ponadto należy zauważyć, że w ramach postępowania określonego w ww. art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa nie mieści się analiza postanowień zawartych przez strony umowy cywilnoprawnej, a zwłaszcza kwestii wartości dokonanych transakcji.

Trzeba bowiem podkreślić, że organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy kontrahentami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, co może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego.

Należy również wskazać, że przedmiot interpretacji nie może obejmować innych przepisów niż przepisy prawa podatkowego, w tym m.in. regulujących kwestie koncesji na przedmiotowe usługi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl