ITPP1/443-583/10/BJ - Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu realizacji projektu Lokalnej Strategii Rozwoju.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-583/10/BJ Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu realizacji projektu Lokalnej Strategii Rozwoju.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, z tytułu projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT czynnym i nie składa deklaracji VAT-7. Realizując cele statutowe złożyło do Urzędu Marszałkowskiego dwa wnioski o dofinansowanie zadań ze środków Unii Europejskiej: Wniosek o wybór Lokalnej Grupy Działania (LGD) do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) - na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru Lokalnej Strategii Rozwoju (Dz. U. z 2008 r. Nr 103, poz. 659) oraz wniosek na Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania - na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach Działania Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (Dz. U. z 2008 r. Nr 103, poz. 660).

W dniu 15 maja 2009 r. Stowarzyszenie podpisało z Samorządem Województwa umowę o warunkach i sposobie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. Koszty ponoszone przez Stowarzyszenie od dnia 1 stycznia 2009 r. w ramach realizacji wniosku na "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizację" kwalifikują się do refundacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, Oś 4 LEADER, Działanie 4.31. W latach 2009-2015 na podstawie umów zawieranych corocznie z Samorządem Województwa umów Stowarzyszenie będzie ponosiło koszty z katalogu zawartego w załączniku do ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r.

W ramach ww. działań PROW 2007-2013 Stowarzyszenie ponosi koszty takie jak:

* koszty bieżące (administracyjne) np.: wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą pracowników, koszty najmu i utrzymania pomieszczeń biurowych LGD, w szczególności koszty opłat za gaz, energię elektryczną, wodę, usług telekomunikacyjnych, podłączenia internetu, opłat pocztowych; zakupu lub najmu wyposażenia, urządzeń i sprzętu biurowego, w tym sprzętu komputerowego, a także utrzymania, konserwacji i naprawy tego wyposażenia, zakupu materiałów biurowych; opłat notarialnych, skarbowych i sądowych; prowadzenia rachunku bankowego.

* koszty badań dotyczących obszaru objętego LSR np.: badań i analiz dotyczących obszaru objętego LSR, studiów i planów wykonalności;

* koszty informowania np.: prowadzenia i aktualizacji stron internetowych, zakupu czasu antenowego w telewizji i radiu; wynagrodzenia, podróży i pobytu osób zajmujących się informowaniem;

* koszty szkolenia pracowników LGD, członków zarządu LGD oraz członków organu decyzyjnego;

* koszty realizacji wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych (np. targów, konferencji, festiwali, festynów) np. najmu sprzętu lub nieruchomości niezbędnych do przeprowadzenia wydarzeń promocyjnych łub kulturalnych; opracowania, druku lub powielenia i dystrybucji materiałów promocyjnych;

* koszty związane z aktywizowaniem społeczności lokalnej np.: koszty wynagrodzenia lub pobytu osób przeprowadzających spotkanie aktywizujące społeczność lokalną; koszty tłumaczeń.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a na mocy zawartej 15 maja 2009 r. umowy ramowej zobowiązane jest świadczyć swe usługi nieodpłatnie. Towary i usługi nabywane w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013: Oś 4 LEADR, Działanie 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizację", nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt podatku od towarów i usług, w przypadku przedmiotowej realizacji zadania może zostać w jakikolwiek sposób przez nią odliczony lub zwrócony.

Zdaniem Stowarzyszenia, w przedmiotowej sprawie na gruncie przepisów w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług, nie przysługuje możliwość odliczenia w żaden sposób uiszczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 10, obowiązującego do 31 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) oraz w rozdziale 9, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, został określony w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. oraz odpowiednio w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że przy udziale środków unijnych Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt, który nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa miesięcznych deklaracji.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - co wyklucza możliwość dokonania odliczenia - a dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. bądź § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl