ITPP1/443-577/10/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-577/10/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2010 r. (data wpływu 18 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje przedsięwzięcie pn. "Budowa ekologicznej mini przystani żeglarskiej". Jest ono współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego EFRR w ramach Osi 6 (Środowisko Przyrodnicze), Działanie 6.1 (Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska); Poddziałanie 6.1.3. (System odbioru nieczystości z łodzi na jeziorach) Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013; na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 31 maja 2010 r. W ramach realizacji ww. przedsięwzięcia Gmina będzie ponosiła m.in. następujące rodzaje wydatków opodatkowanych podatkiem od towarów i usług:

1.

budowa ekologicznej mini przystani - zagospodarowanie terenu,

2.

budowa ekologicznej mini przystani - roboty budowlane,

3.

budowa ekologicznej mini przystani - instalacje sanitarne,

4.

budowa ekologicznej mini przystani - instalacje elektryczne,

5.

budowa ekologicznej mini przystani - wyposażenie obiektu,

6.

zakup usługi audytu zewnętrznego i przeprowadzenie dla projektu,

7.

zakup usługi inżyniera projektu wraz z nadzorem inwestorskim,

8.

zakup usługi nadzoru autorskiego.

Wyżej wymienione koszty stanowią zgodnie z umową o dofinansowanie koszty kwalifikowane projektu. Oprócz nich Gmina poniesie koszty niekwalifikowane, opodatkowane podatkiem od towarów i usług, na które składają się:

1.

zakup usługi promocji projektu,

2.

opracowanie raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko,

3.

zakup wypisów z ewidencji gruntów,

4.

zakup usługi opracowania studium przedsięwzięcia,

5.

zakup dokumentacji projektowej,

6.

budowa ekologicznej mini przystani - wyposażenie budynków w drobne elementy nie uznane za środki trwałe,

7.

opłata za przyłączenie do sieci elektroenergetycznej,

8.

opłaty za usługę koordynatora "Programu budowy ekologicznych mini przystani...".

Wydatki kwalifikowane będą częściowo pokrywane ze środków własnych (50%) i częściowo (50%) ze środków EFRR Unii Europejskiej, które to środki nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem nie jest możliwe ubieganie się o zwrot podatku od towarów i usług w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia. Natomiast wszystkie wydatki zaliczone do niekwalifikowanych będą w 100% ponoszone ze środków własnych Gminy. Gmina buduje obiekt w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty polegających na:

* oczyszczaniu brzegów Jeziora i samego akwenu wodnego. W ramach obiektu planuje się zbudowanie specjalistycznej instalacji służącej do zrzutu nieczystości płynnych z toalet chemicznych używanych przez uczestników turystyki wodnej oraz innych użytkowników wody.

* ochrony środowiska i przyrody oraz edukacji publicznej.

W obiekcie powstanie siedziba Ośrodka funkcjonującego w ramach struktur Organizacji Turystycznej, który wspólnie ze związkiem gmin oraz zespołem Parków prowadzi szeroką działalność edukacyjną w zakresie podnoszenia świadomości ekologicznej. Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia powstały majątek będzie stanowił własność Gminy, zostanie przyjęty na stan mienia Gminy. Następnie na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia zostanie on przekazany w zarządzanie Związkowi Gmin, którego członkiem jest Wnioskodawca i który został powołany m.in. do realizacji wspólnych celów gmin leżących wokół akwenu Jeziora. Związek ten posiada i zarządza specjalistyczną pływającą jednostką asenizacyjną służącą do odbioru nieczystości płynnych i stałych z brzegów akwenu. Jednostka ta będzie obsługiwała również obiekt. Rozpoczęcie budowy planuje się na wrzesień tego roku a zakończenie na koniec 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w związku z wyżej opisaną sytuacją Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego przy ponoszeniu wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, zasada przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Taka sytuacja ma miejsce w opisanym zdarzeniu, a zatem Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku. Ponadto powołując się na przepisy o samorządzie gminnym Wnioskodawca stwierdza, iż wykonuje zadania w imieniu własnym i na własny odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu kanalizacji, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Po zrealizowaniu inwestycji powstały majątek będzie własnością Gminy i zostanie przekazany w nieodpłatne użyczenie Związkowi Gmin, którego Gmina jest członkiem i który powstał m.in. w celu realizacji wspólnych zadań dla gmin skupionych wokół akwenu Jeziora. Zadaniem tym jest m.in. oczyszczanie brzegów i akwenu. Związek Gmin dysponuje specjalistyczną pływającą jednostką asenizacyjną, która odbiera odpady stałe z wyznaczonych miejsc na brzegu oraz oczyszcza nieczystości płynne zrzucone z toalet chemicznych do wyznaczonego miejsca w obiekcie. Nieodpłatne użyczenie obiektu stanowiącej element infrastruktury oczyszczania akwenu wodnego Jeziora związane jest z działalnością prowadzoną przez Gminę i z tego względu nie podlega ono opodatkowaniu podatkiem VAT - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Budowa ekologicznej mini przystani żeglarskiej". Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia powstały majątek będzie stanowił własność Gminy, zostanie przyjęty na stan mienia Gminy. Następnie jak wskazano na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia zostanie on przekazany w zarządzanie Związkowi Gmin. W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji w Gminie nie wystąpi sprzedaż opodatkowana.

Zatem w świetle powołanego powyżej przepisu art. 86 ustawy Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl