ITPP1/443-576/11/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-576/11/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania zamierzonych dostaw złomu pozostającego po regeneracji części zamiennych do pojazdów samochodowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania zamierzonych dostaw złomu pozostającego po regeneracji części zamiennych do pojazdów samochodowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, spółka jawna prowadząca działalność gospodarczą pod firmą: "P.", jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym w zakresie podatku od towarów i usług do składania deklaracji miesięcznych. Spółka zajmuje się między innymi regeneracją części zamiennych do pojazdów samochodowych (np. rozruszników). W tym celu nabywa na terenie Unii Europejskiej od podatników podatku od wartości dodanej zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE oraz na terenie kraju od podatników VAT czynnych, uszkodzone części zamienne do pojazdów samochodowych (np. rozruszniki) wymontowane z pojazdów samochodowych, przy których nabyciu odliczała do dnia 31 marca 2011 r. od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy podatek naliczony wyszczególniony w fakturach VAT oraz fakturach VAT wewnętrznych dokumentujących nabycie opisanych powyżej towarów używanych. Po regeneracji przedmiotowych części zamiennych pozostaje szereg różnych odpadów metalowych, które są sprzedawane dla firm zajmujących się skupem złomu. Wnioskodawca nie zna pochodzenia regenerowanych części zamiennych. W przyszłości zamierza także nabywać (od podatników VAT czynnych oraz na terenie Unii Europejskiej) uszkodzone części zamienne, ale nie jest w stanie określić, czy po dniu 1 kwietnia 2011 r. będzie przysługiwało mu prawo do odliczania podatku należnego, podatku naliczonego wyszczególnionego w fakturach VAT dokumentujących nabycie wyżej wymienionych towarów używanych. Nadal po regeneracji pozostałe resztki elementów metalowych będą traktowane przez Wnioskodawcę jako złom metalowy i będą w przyszłości sprzedawane dla firm dokonujących skupu złomu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak w przyszłości Wnioskodawca będzie zobowiązany dokumentować oraz wykazywać w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług i w deklaracji dla podatku od towarów i usług dostawę złomu, pozostającego po regeneracji części zamiennych do pojazdów samochodowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dostawy w przyszłości złomu pochodzącego po regeneracji części zamiennych (np. rozruszników) do pojazdów samochodowych, przy których nabyciu służyło Spółce do dnia 31 marca 2011 r. "prawo odliczenia" od podatku należnego podatku naliczonego, strona będzie zobowiązana niniejszą dostawę dokumentować fakturą VAT, o której mowa w § 5 ust. 15 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), nie wskazując jednakże w niniejszej fakturze VAT stawki podatkowej, kwoty podatku oraz wartości brutto dostawy, ale wyłącznie wartość netto dostawy oraz będzie zobowiązana do umieszenia obowiązkowo w fakturze VAT następujących adnotacji:

* podatek rozlicza nabywca na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług,

* "odwrotne obciążenie".

Następnie przedmiotowa faktura VAT powinna być ujęta przez Wnioskodawcę w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług za dany miesiąc rozliczeniowy ze wskazaniem, iż jest to dostawa nie podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz wykazana w deklaracji dla podatku od towarów i usług za dany miesiąc rozliczeniowy. Natomiast bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest fakt, iż być może w przyszłości nie będzie przysługiwało stronie prawo odliczenia przez podatnika od podatku należnego, podatku naliczonego z faktur VAT lub z faktur VAT wewnętrznych dokumentujących do dnia 31 marca 2011 r. nabycie uszkodzonych części zamiennych do pojazdów samochodowych lub też fakt, iż niniejsze dostawy części zamiennych do pojazdów samochodowych będą w przyszłości dokumentowane fakturami, o których mowa w § 5 ust. 15 rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. do dnia 30 czerwca 2011 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Przepis ten od dnia 1 lipca 2011 r., na mocy art. 1 pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780) otrzymał następujące brzmienie: podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Natomiast w załączniku nr 11 wymieniono m.in. mieszczące się w PKWiU:

* ex 24.45.30.0 pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych (poz. 2),

* 38.11.58.0 odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal (poz. 6),

* 38.12.27 odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne (poz. 7),

* ex 38.32.29.0 surowce wtórne z pozostałych metali - wyłącznie odpady i złom (poz. 8).

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (art. 17 ust. 7 ustawy).

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy).

Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Z § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia wynika, że faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:

1.

adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub

2.

wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub

3.

oznaczenie "odwrotne obciążenie".

W świetle art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że z dniem 1 kwietnia 2011 r. zmianie uległy zasady dotyczące opodatkowania obrotu złomem, polegające na przesunięciu obowiązku rozliczania należnego podatku od towarów i usług na jego nabywcę. Z uwagi jednakże na określone w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług wyjątki, rozliczenie należnego podatku przez nabywcę ma miejsce wyłącznie w sytuacji, gdy dostawca złomu jest podatnikiem VAT czynnym, a przedmiotem dostawy nie są towary używane korzystające ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, jako dostawa towarów używanych.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem dostawy jest złom niestanowiący towaru używanego, dostawca jest podatnikiem VAT czynnym, zaś nabywca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług (czynnym lub zwolnionym), obowiązek podatkowy zostaje przeniesiony na nabywcę, zaś dostawca winien w ciągu 7 dni od dnia dokonania dostawy wystawić fakturę VAT, w której nie wykazuje stawki i kwoty podatku, jak również kwoty należności wraz z podatkiem, lecz umieszcza:

* adnotację, że podatek rozlicza nabywca lub

* właściwy przepis ustawy (art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług) lub dyrektywy (art. 199 ust. 1 lit. d) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), wskazujący, że podatek rozlicza nabywca, lub

* oznaczenie "odwrotne obciążenie".

Dostawca może wybrać zatem jedno z powyższych oznaczeń celem zamieszczenia na wystawionej fakturze, jednakże z powinno z niej wynikać, że przedmiotem sprzedaży jest złom.

Ponadto sprzedaż złomu podlega wykazaniu w ewidencji sprzedaży i w części C deklaracji VAT-7 "Rozliczenie podatku należnego", jako dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący podatnikiem VAT czynnym, prowadzący działalność m.in. w zakresie regeneracji części zamiennych do pojazdów samochodowych (np. rozruszników), nabywa na terenie Unii Europejskiej od podatników podatku od wartości dodanej zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE oraz na terenie kraju od podatników VAT czynnych, uszkodzone części zamienne do pojazdów samochodowych, przy nabyciu których (do dnia 31 marca 2011 r.) odliczał podatek naliczony. Po regeneracji przedmiotowych części pozostaje szereg odpadów metalowych, które traktowane przez Wnioskodawcę jako złom metalowy są zbywane dla firm zajmujących się skupem złomu.

Uwzględniając powyższe, jak również przywołane przepisy prawa wskazać należy, że dokonana na rzecz podmiotu gospodarczego zajmującego się handlem złomem, dostawa złomu metalowego pozostającego po regeneracji nabytych uprzednio części zamiennych (do pojazdów samochodowych), przy nabyciu których przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę, przy założeniu jednakże, iż od dnia 1 lipca 2011 r. przedmiotem dostawy będą towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy.

Zatem w takiej sytuacji Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT, zamieszczając w niej adnotację o treści "odwrotne obciążenie", nie wskazując stawki i kwoty podatku należnego oraz wartości brutto dostawy (ale wyłącznie wartość netto). Z kolei w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług oraz deklaracji dla podatku od towarów i usług należy wskazać, iż będzie to dostawa niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę.

Ponadto zauważyć należy, że bez znaczenia dla niniejszego rozstrzygnięcia pozostaje fakt, iż przy nabyciu przed dniem 1 kwietnia 2011 r. uszkodzonych części zamiennych, z których uzyskano złom będący przedmiotem dostawy, nie będzie przysługiwało stronie prawo odliczenia przez podatnika od podatku należnego, podatku naliczonego z faktur VAT lub z faktur VAT wewnętrznych dokumentujących to nabycie lub też fakt, iż dostawy części zamiennych do pojazdów samochodowych będą w przyszłości dokumentowane fakturami, o których mowa w § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl