ITPP1/443-574/10/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-574/10/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2010 r. (data wpływu 18 czerwca 2010 r.) uzupełniony w dniu 21 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 21 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach projektu pn. "Kompleksowy system przetwarzania karpi na nowoczesne produkty spożywcze i paszowe", finansowanego ze środków Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013", zakłada przeprowadzenie prac badawczo-rozwojowych o innowacyjnym charakterze, w których wyniku powstaną:

* szczegółowy opis parametrów technologicznych, składających się na kompleksowy system bezodpadowego wykorzystania i przetwarzania karpi na produkty spożywcze i paszowe w formie gotowych receptur produktów oraz procedur i instrukcji technologicznych ich wytwarzania,

* projekt koncepcyjny modułowej, kontenerowej i mobilnej przetwórni karpi, dostosowanej do wykorzystywania w miejscach odłowu ryb, w małych i średnich gospodarstwach rybackich.

Wyniki realizacji projektu zostaną opracowane i przedstawione w formach umożliwiających ich bezpośrednie wdrożenie w gospodarstwach rybackich stawowej hodowli karpi oraz w zakładach przetwórstwa ryb i będą nieodpłatnie udostępniane zainteresowanym podmiotom gospodarczym. Kwota wnioskowanego projektu wynosi 3.800.560 zł, okres jego realizacji zaplanowano od 1 lipca 2010 r. do 31 grudnia 2113 r. W ramach realizacji projektu przewidziano koszty związane z wynagrodzeniami, zakupem aparatury oraz zleceniami zewnętrznymi, a także koszty związane z promocją samego projektu. Przedmiotowy projekt nie dotyczy działań komercyjnych i nie będzie generował przychodów. Nie jest więc związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług, ma możliwość dokonania odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach zakupowych związanych realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach zakupowych związanych realizacją projektu. Wobec tego, podatek od towarów i usług, Wnioskodawca uznaje jako koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, został określony w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia. Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca zamierza przeprowadzić prace badawczo-rozwojowych. Wyniki projektu zostaną opracowane i przedstawione w formach umożliwiających ich bezpośrednie wdrożenie w gospodarstwach rybackich i będą nieodpłatnie udostępniane zainteresowanym podmiotom. Projekt nie jest związany z działalnością komercyjną, nie będzie generował przychodów i nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną.

Ustosunkowując się do kwestii związanej z uprawnieniem do odliczenia podatku naliczonego, uwzględniając w szczególności to, iż prawo to przysługuje w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, wskazać na wstępie należy, iż zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast przepis art. 8 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Mając na uwadze, że z opisu zdarzenia przyszłego nie wynika aby zamierzone prace prowadzone były na zlecenie konkretnego podmiotu będącego zleceniobiorcą, odbiorcą uzyskanych w wyniku przeprowadzonego projektu wyników badawczych, jak również uwzględniając, że wyniki realizacji projektu będą nieodpłatnie udostępniane zainteresowanym podmiotom i nie będą generowały przychodu wskazać należy, że czynność taka nie wypełniając przymiotu odpłatnej dostawy towarów bądź świadczenia usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z tych też względów, uwzględniając treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie będzie związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, tym samym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki otrzymane na realizację zadania nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Powyższe stanowisko przyjęto przy założeniu, że wydatki poniesione na realizację projektu w żadnym czasie nie posłużą wykonaniu czynności opodatkowanych, w przeciwnym bowiem wypadku, a więc w sytuacji wystąpienia jakiegokolwiek związku ze sprzedażą opodatkowaną, w tym zakresie odliczenie przysługiwałoby na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl