ITPP1/443-573/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-573/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Urząd Gminy w imieniu Gminy realizuje ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej projekt "Nasza wieś - miejsce czyste, zielone i bezpieczne - budowa małej infrastruktury w K.". W ramach projektu zostały wykonane chodniki na terenie wsi. Urządzono tereny zielone, posadzono kwiaty i drzewa. Wykonano ławki parkowe obudowane pergolami. Cały teren został ogrodzony płotkiem z siatki oraz konstrukcji drewnianych. Zagospodarowany teren został udostępniony nieodpłatnie ludności na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. Wnioskodawca w ramach zrealizowanego projektu nie będzie zawierał umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w ramach zrealizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako jednostka budżetowa nie prowadzi on działalności gospodarczej. Opodatkowanymi czynnościami w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług w Urzędzie Gminy jest najem lokali użytkowych, dzierżawa gruntów na cele nierolnicze oraz sprzedaż gruntów. Opodatkowane czynności nie mają żadnego związku z realizowanym projektem. Wobec powyższego Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wykonywanej inwestycji.

Bezzwrotna pomoc, o którą ubiega się Gmina w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego, finansowana jest przez Europejski Fundusz Orientacji Gwarancji Rolnej, który stanowi jeden z funduszy budżetu Unii Europejskiej i jest regionalnym programem operacyjnym powołanym na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Bezzwrotne wsparcie programu operacyjnego w ramach Narodowego Planu Rozwoju następuje ze środków budżetu Unii Europejskiej w oparciu o decyzję Komisji Wspólnot Europejskich. Po przeanalizowaniu § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca uznał, że środki pozyskane na realizację przedmiotowego projektu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl