ITPP1/443-569/07/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-569/07/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2007 r. (data wpływu 29 października 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do transakcji zbycia przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2007 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 8 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do transakcji zbycia przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uchwałami nadzwyczajnych walnych zgromadzeń członków Spółdzielni, z dniem 1 kwietnia 2007 r. Spółdzielnia postawiona została w stan likwidacji. Obecnie rozważana jest możliwość jej sprzedaży na rzecz osoby prawnej, za cenę ustaloną przez strony. Na cenę sprzedaży składają się składniki majątkowe, jak nieruchomości wg wartości rynkowej, środki trwałe wg wartości rynkowej, należności likwidowanej spółdzielni, firma likwidowanego - za wartość rynkową zero złotych. Jednocześnie w uzupełnieniu wniosku Jednostka wskazała, iż przedmiotem sprzedaży jest całe przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55#185; Kodeksu cywilnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy "przychody uzyskane przez sprzedającego - "M" ze sprzedaży Spółdzielni - jako przedsiębiorstwa w całości w ramach jej likwidacji podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".

W ocenie Wnioskodawcy sprzedaż Spółdzielni, jako przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 Kodeksu cywilnego, została wyłączona z podatku od towarów i usług stosownie do art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do unormowań zawartych w art. 6 pkt 1 cyt. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Z treści tego przepisu wynika zatem, że zbycie przedsiębiorstwa lub zakładu pracy (oddziału) nie podlega przepisom ustawy tylko wówczas, gdy przedmiotem transakcji jest całe przedsiębiorstwo lub jego część wyodrębniona pod względem finansowym (samodzielnie sporządzająca bilans).

Ponieważ przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji "przedsiębiorstwa" posłużyć należy się definicją sformułowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Według art. 55#185; Kodeks cywilny przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa)

;

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości

;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne

;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia

;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej

;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne

;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa

;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

.

Zatem składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Podkreślić jednak należy, że analiza cywilnoprawna nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, iż przedmiotowa transakcja stanowić będzie zbycie przedsiębiorstwa w rozumieniu prawa cywilnego.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, że jeżeli warunki wynikające z przepisu art. 55#185; ustawy - Kodeks cywilny zostaną spełnione, zamierzona przez Wnioskodawcę czynność będzie nosiła znamiona zbycia przedsiębiorstwa, do której zastosowanie znajdzie przepis art. 6 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z tym transakcja taka nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl