ITPP1/443-568b/11/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-568b/11/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamierzonych dostaw złomu pochodzącego z rozbiórki budynku warsztatowego, jak również pozostającego po wykonaniu prac remontowych i adaptacyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamierzonych dostaw złomu pochodzącego z rozbiórki budynku warsztatowego, jak również pozostającego po wykonaniu prac remontowych i adaptacyjnych.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - spółka z o.o., jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym w zakresie podatku od towarów i usług do składania deklaracji miesięcznych. Od roku 2010 r. Wnioskodawca dokonuje remontu i adaptacji szeregu budynków których jest właścicielem. Aktualnie Wnioskodawca remontuje oraz modernizuje szereg budynków i budowli. Podczas remontu używa szereg elementów metalowych, przy których nabyciu Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczania podatku naliczonego, wyszczególnionego w fakturach VAT dokumentujących nabycie wyżej wymienionych towarów, od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy. Po dokonanych remontach pozostają elementy metalowe, które traktowane są przez Wnioskodawcę jako złom metalowy i będą w przyszłości sprzedane dla firm dokonujących skupu złomu. Ponadto w miesiącu kwietniu 2011 r. Wnioskodawca rozpoczął rozbiórkę budynku warsztatowego wybudowanego w 1950 r., który posiada szereg elementów metalowych. Od roku 1993 r. do dnia rozpoczęcia przedmiotowej rozbiórki nie były w niniejszym budynku ponoszone przez Wnioskodawcę jakiekolwiek nakłady na jego rozbudowę, przebudowę czy też adaptację. Wartość początkowa budynku wynosi 69.435,73 zł, a dotychczasowe umorzenie 52.232,21 zł. Wnioskodawca spodziewa się, iż w wyniku rozbiórki zostanie odzyskane kilka ton złomu metalowego, który zostanie odsprzedany dla firmy prowadzącej skup metali.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jak w przyszłości Wnioskodawca będzie zobowiązany dokumentować oraz wykazywać w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług sprzedaż złomu pozostającego po wykonaniu prac remontowych czy adaptacyjnych.

2.

Jak w przyszłości Wnioskodawca będzie zobowiązany dokumentować oraz wykazywać w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług dostawę złomu pochodzącego z rozbiórki budynku warsztatowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dostawy złomu pochodzącego z resztek towarów zużytych do remontów i adaptacji, od których służyło Wnioskodawcy prawo odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego, Wnioskodawca niniejszą dostawę dokumentuje fakturą VAT, o której mowa w § 5 ust. 15 rozporządzenia, nie wskazuje w fakturze stawki i kwoty podatku oraz wartości brutto dostawy, ale wyłącznie wartość netto dostawy oraz umieszcza obowiązkowo następujące informacje:

* podatek rozlicza nabywca na podstawie " art. 17 ust. 7" ustawy o podatku od towarów i usług,

* "odwrotne obciążenie".

Następnie przedmiotowa faktura VAT powinna być ujęta przez Wnioskodawcę w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług za dany miesiąc rozliczeniowy ze wskazaniem, iż jest to dostawa nie podlegająca opodatkowaniu oraz wykazana w deklaracji dla podatku od towarów i usług za dany miesiąc rozliczeniowy.

Z kolei w przypadku sprzedaży w przyszłości złomu pochodzącego z rozbiórki budynku warsztatowego, zdaniem Wnioskodawcy, zobowiązany jest on przedmiotową dostawę, stosownie do " art. 17 ust. 7" w związku z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, udokumentować fakturą VAT wskazując, iż dostawa jest zwolniona od podatku od towarów i usług, a następnie ująć w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług, ze wskazaniem, iż jest to sprzedaż zwolniona od podatku od towarów i usług,

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, nie korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (art. 17 ust. 7 ustawy).

Przywołana regulacja prawna stanowi wyjątek od zasady, zgodnie z którą podatek od towarów i usług z tytułu dostawy towarów na terytorium kraju rozlicza sprzedawca.

Tym samym obowiązek podatkowy w obrocie złomem co do zasady został przeniesiony na nabywcę. Zmieniły się także zasady dokumentowania tego typu transakcji.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jednakże w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy).

Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Z § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia wynika, że faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:

1.

adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub

2.

wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub

3.

oznaczenie "odwrotne obciążenie".

W świetle art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że z dniem 1 kwietnia 2011 r. zmianie uległy zasady dotyczące opodatkowania obrotu złomem, polegające na przesunięciu obowiązku rozliczania należnego podatku od towarów i usług co do zasady na jego nabywcę. Z uwagi jednakże na określone w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług wyjątki, w powiązaniu z ust. 7 tego przepisu rozliczenie należnego podatku przez nabywcę ma miejsce wyłącznie w sytuacji, gdy:

* nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług,

* dostawcą złomu jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług,

* dostawca złomu nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego, określonego w art. 113 ust. 1 i 9 cyt. ustawy,

* dostawa nie jest objęta zwolnieniem jako dostawa towaru używanego (art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Z powyższego wywieść należy, że w sytuacji, gdy dostawca jest podatnikiem VAT czynnym, a dostawa złomu jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. jako dostawa towarów używanych (ruchomości), w stosunku do których podatnikowi dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do odliczenia oraz które były używane przez tego podatnika przez co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 ustawy), dostawa taka winna być udokumentowana przez sprzedawcę (dostawcę złomu), występującego w charakterze podatnika, wystawioną przez niego fakturą VAT przy zastosowaniu zwolnienia od podatku. A zatem w tej sytuacji nabywca złomu, nie będąc podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 powołanej ustawy, nie będzie zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu nabycia złomu.

W przeciwnym natomiast przypadku, tj. gdy dostawca złomu jest podatnikiem VAT czynnym, przedmiotem dostawy nie są towary używane korzystające ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zaś nabywca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług (czynnym lub zwolnionym) - obowiązek rozliczenia podatku w związku z tą dostawą przeniesiony zostaje na nabywcę złomu. Dostawca winien w ciągu 7 dni od dnia dokonania dostawy wystawić fakturę VAT, w której - jak wynika z przywołanych regulacji prawnych - nie wykazuje stawki i kwoty podatku, jak również kwoty należności wraz z podatkiem, lecz umieszcza:

* adnotację, że podatek rozlicza nabywca lub

* właściwy przepis ustawy (art. 17 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług) lub dyrektywy (art. 199 ust. 1 lit. d) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), wskazujący, że podatek rozlicza nabywca,

* oznaczenie "odwrotne obciążenie".

Dostawca może wybrać zatem jedno z powyższych oznaczeń celem zamieszczenia na wystawionej fakturze, jednakże z powinno z niej wynikać, że przedmiotem sprzedaży jest złom.

Ponadto w ww. sytuacji, dostawca złomu wykazuje tą dostawę w ewidencji sprzedaży i w części C deklaracji VAT-7 "Rozliczenie podatku należnego", jako dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący podatnikiem VAT czynnym, dokonuje remontu i adaptacji szeregu budynków których jest właścicielem, a podczas remontu używa elementy metalowe, przy nabyciu których Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczania podatku naliczonego. Po dokonanych remontach pozostają elementy metalowe, które traktowane są przez Wnioskodawcę jako złom metalowy i będą w przyszłości sprzedane dla firm dokonujących skupu złomu. Ponadto w miesiącu kwietniu 2011 r. Wnioskodawca rozpoczął rozbiórkę budynku warsztatowego wybudowanego w 1950 r., który posiada szereg elementów metalowych. Od roku 1993 r. do dnia rozpoczęcia przedmiotowej rozbiórki nie były w budynku ponoszone przez Wnioskodawcę jakiekolwiek nakłady na jego rozbudowę, przebudowę czy też adaptację. Wartość początkowa budynku wynosi 69.435,73 zł, a dotychczasowe umorzenie 52.232,21 zł. Wnioskodawca spodziewa się, iż w wyniku rozbiórki zostanie odzyskane kilka ton złomu metalowego, który zostanie odsprzedany dla firmy prowadzącej skup metali.

Uwzględniając powyższe, jak również przywołane przepisy prawa w zakresie planowanej sprzedaży złomu pochodzącego z resztek towarów zużytych do remontów i adaptacji budynków i budowli, wskazać należy, że zamierzona przez Wnioskodawcę dostawa złomu na rzecz podmiotów gospodarczych dokonujących skupu złomu, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę, gdyż zostanie ona dokonana przez podatnika VAT czynnego, a jej przedmiotem nie będą towary używane w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu planowanej dostawy ww. złomu. Dostawa ta, jak słusznie wskazano we wniosku, winna zostać udokumentowana przez Wnioskodawcę fakturą VAT, stosownie do postanowień art. 106 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 15 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w której nie zostanie wykazana stawka i kwota podatku oraz kwota należności wraz z podatkiem. W dokumencie tym Wnioskodawca winien natomiast zawrzeć: adnotację, że podatek rozlicza nabywca lub właściwy przepis ustawy lub dyrektywy wskazujący, że podatek rozlicza nabywca, lub oznaczenie "odwrotne obciążenie". Jak wskazano na str. 4 niniejszej interpretacji, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku umieszczania wszystkich trzech ww. oznaczeń (może wybrać jedno z nich). Ponadto w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług, jak i deklaracji dla podatku od towarów i usług, za okres rozliczeniowy, w którym dokonana zostanie dostawa złomu, Wnioskodawca winien wykazać ją jako nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę.

Z kolei odnośnie planowanej sprzedaży złomu metalowego pochodzącego z rozbiórki budynku warsztatowego wskazać należy, że dostawa ta - wbrew twierdzeniu zawartemu we wniosku - nie może być rozliczona przez Wnioskodawcę, jako korzystająca ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zauważyć bowiem należy, że jej przedmiotem, nie będą towary używane lecz złom - jak sam Wnioskodawca wskazuje w opisie zdarzenia "w wyniku rozbiórki zostanie odzyskane kilka ton złomu metalowego, który zostanie odsprzedany". A zatem w oparciu o tak przedstawiony opis, uznać należy, że przedmiotem dostawy nie będą towary używane lecz złom odzyskany z rozbiórki budynku - na co również wskazuje Wnioskodawca także we własnym stanowisku podnosząc "w przypadku dostawy złomu pochodzącego z rozbiórki budynku warsztatowego". Mając zatem na względzie, iż dostawa złomu zostanie dokonana przez podatnika VAT czynnego, a jej przedmiotem będzie złom nie stanowiący towaru używanego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a także uwzględniając zapis art. 17 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy, stwierdzić należy, że obowiązek rozliczenia podatku z tego tytułu zostanie przeniesiony na nabywcę, zaś Wnioskodawca będzie zobowiązany wystawić fakturę VAT z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 106 ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 15 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z tych też względów za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku planowanej dostawy złomu pochodzącego z rozbiórki budynku warsztatowego, Wnioskodawca winien wystawić fakturę VAT, w treści której wskazane zostanie, że sprzedaż korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz ująć ją w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług jako sprzedaż zwolnioną od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie zauważyć należy, że pozostałe kwestie zawarte we wniosku dotyczące zwolnienia od podatku dostawy złomu odzyskanego z likwidacji windy zostały zawarte w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl