ITPP1/443-568a/11/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-568a/11/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy złomu odzyskanego z likwidacji windy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy złomu odzyskanego z likwidacji windy.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - spółka z o.o., jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym w zakresie podatku od towarów i usług do składania deklaracji miesięcznych. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości. Wnioskodawca dokonuje remontu i adaptacji szeregu budynków, których jest właścicielem, m.in. w roku 2011 r. w biurowcu dokonał rozbiórki windy zaewidencjonowanej w księgach rachunkowych Wnioskodawcy, zainstalowanej w biurowcu w 1977 r., całkowicie zamortyzowanej, która to winda od dnia 1 stycznia 1993 r. do dnia jej rozbiórki nie była ulepszana ani też modernizowana. Z likwidacji windy Wnioskodawca odzyskał 1.480,00 kg złomu, który to złom został w dniu 14 kwietnia 2011 r. sprzedany dla firmy zajmującej się handlem złomem. Za sprzedany złom Wnioskodawca uzyskał kwotę w wysokości 962 zł. Sprzedaż złomu została udokumentowana przez Wnioskodawcę fakturą VAT, zaewidencjonowaną w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług za miesiąc kwiecień 2011 r. W fakturze tej Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowa sprzedaż złomu jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo określił oraz zaewidencjonował w ewidencji sprzedaży prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług dostawę złomu w dniu 14 kwietnia 2011 r. na kwotę 962 zł, wskazując w fakturze VAT oraz w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług prowadzonej za miesiąc kwiecień 2011 r., iż jest to sprzedaż zwolniona od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż w dniu 14 kwietnia 2011 r. dokonał dostawy złomu pochodzącego z likwidacji windy nabytej w 1977 r., stosownie do art. 17 ust. 7 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 2

ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy, za prawidłowe należy uznać, iż Wnioskodawca udokumentował dostawę na kwotę 962 zł fakturą VAT wskazując w niej, iż jest to sprzedaż zwolniona od podatku od towarów i usług, oraz ujął dostawę w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług za miesiąc kwiecień 2011 r., jako sprzedaż zwolnioną z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, nie korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (art. 17 ust. 7 ustawy).

Przywołana regulacja prawna stanowi wyjątek od zasady, zgodnie z którą podatek od towarów i usług z tytułu dostawy towarów na terytorium kraju rozlicza sprzedawca.

Tym samym obowiązek podatkowy w obrocie złomem co do zasady został przeniesiony na nabywcę. Zmieniły się także zasady dokumentowania tego typu transakcji.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jednakże w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy).

Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Z § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia wynika, że faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:

1.

adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub

2.

wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub

3.

oznaczenie "odwrotne obciążenie".

W świetle art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że z dniem 1 kwietnia 2011 r. zmianie uległy zasady dotyczące opodatkowania obrotu złomem, polegające na przesunięciu obowiązku rozliczania należnego podatku od towarów i usług co do zasady na jego nabywcę. Z uwagi jednakże na określone w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług wyjątki, w powiązaniu z ust. 7 tego przepisu rozliczenie należnego podatku przez nabywcę ma miejsce wyłącznie w sytuacji, gdy:

* nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług,

* dostawcą złomu jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług,

* dostawca złomu nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego, określonego w art. 113 ust. 1 i 9 cyt. ustawy,

* dostawa nie jest objęta zwolnieniem jako dostawa towaru używanego (art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Z powyższego wywieść należy, że w sytuacji, gdy dostawca jest podatnikiem VAT czynnym, a dostawa złomu jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. jako dostawa towarów używanych (ruchomości), w stosunku do których podatnikowi dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do odliczenia oraz które były używane przez tego podatnika przez co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 ww. ustawy), dostawa taka winna być udokumentowana przez sprzedawcę (dostawcę złomu), występującego w charakterze podatnika, wystawioną przez niego fakturą VAT przy zastosowaniu zwolnienia od podatku. A zatem w tej sytuacji nabywca złomu, nie będąc podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 powołanej ustawy, nie będzie zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu nabycia złomu.

W przeciwnym natomiast przypadku, tj. gdy dostawca złomu jest podatnikiem VAT czynnym, przedmiotem dostawy nie są towary używane korzystające ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zaś nabywca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług (czynnym lub zwolnionym) - obowiązek rozliczenia podatku w związku z tą dostawą przeniesiony zostaje na nabywcę złomu. Dostawca winien w ciągu 7 dni od dnia dokonania dostawy wystawić fakturę VAT, w której - jak wynika z przywołanych regulacji prawnych - nie wykazuje stawki i kwoty podatku, jak również kwoty należności wraz z podatkiem, lecz umieszcza:

* adnotację, że podatek rozlicza nabywca lub

* właściwy przepis ustawy (art. 17 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług) lub dyrektywy (art. 199 ust. 1 lit. d) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), wskazujący, że podatek rozlicza nabywca,

* oznaczenie "odwrotne obciążenie".

Ponadto w ww. sytuacji, dostawca złomu wykazuje tą dostawę w ewidencji sprzedaży i w części C deklaracji VAT-7 "Rozliczenie podatku należnego", jako dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca będący podatnikiem VAT czynnym, w 2011 r. Wnioskodawca dokonał rozbiórki windy, zaewidencjonowanej w księgach rachunkowych, zainstalowanej w biurowcu w roku 1977 r., która od dnia 1 stycznia 1993 r. do dnia jej rozbiórki nie była ulepszana ani modernizowana. Z likwidacji windy Wnioskodawca odzyskał 1.480,00 kg złomu, który w dniu 14 kwietnia 2011 r. został sprzedany dla firmy zajmującej się handlem złomem. Za sprzedany złom Wnioskodawca uzyskał kwotę w wysokości 962 zł. Sprzedaż złomu została udokumentowana fakturą VAT, zaewidencjonowaną w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług za miesiąc kwiecień 2011 r. W fakturze tej Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowa sprzedaż jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe, jak również przywołane przepisy prawa wskazać należy, że dokonana w dniu 14 kwietnia 2011 r., na rzecz podmiotu gospodarczego zajmującego się handlem złomem, dostawa - wbrew twierdzeniu zawartemu we wniosku - nie może być rozliczona przez Wnioskodawcę, jako korzystająca ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zauważyć bowiem należy, że przedmiotem dokonanej dostawy nie był towar używany (używana maszyna, urządzenie) lecz złom. Jak sam Wnioskodawca wskazuje w stanie faktycznym "z likwidacji windy Spółka odzyskała 1.480,00 kg złomu, który to złom został w dniu 14 kwietnia 2011 r. sprzedany" oraz podnosi we własnym stanowisku "Strona w dniu 14 kwietnia 2011 r. dokonała dostawy złomu pochodzącego z likwidacji windy". W oparciu o tak przedstawiony opis, uznać należy, że przedmiotem dostawy nie był towar używany, lecz złom (części/elementy tego towaru) "odzyskany" z jego likwidacji.

Mając zatem na względzie, iż dostawa złomu została dokonana przez podatnika VAT czynnego, a jej przedmiotem był złom nie stanowiący towaru używanego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a także uwzględniając zapis art. 17 ust. 1 pkt 7 w powiązaniu z art. 17 ust. 7 cyt. ustawy, stwierdzić należy, że obowiązek rozliczenia podatku z tego tytułu został przeniesiony na nabywcę, zaś Wnioskodawca winien wystawić fakturę VAT z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 106 ust. 1a ustawy i § 5 ust. 15 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z tych też względów za nieprawidłowy należy uznać fakt wystawienia faktury VAT, w treści której Wnioskodawca wskazał, że jest to sprzedaż zwolniona od podatku od towarów i usług oraz ujęcie dostawy w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług za miesiąc kwiecień 2011 r., jako sprzedaż zwolnioną od podatku.

Jednocześnie zauważyć należy, że kwestie dotyczące opodatkowania planowanych dostaw złomu pochodzącego z rozbiórki budynku warsztatowego, jak również pozostającego po wykonaniu prac remontowych i adaptacyjnych, zostały zawarte w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl