ITPP1/443-567/13/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-567/13/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2013 r. (data wpływu 19 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania sprzedaży działek gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania sprzedaży działek gruntu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 31 sierpnia 1983 r. nabyła Pani aktem notarialnym rep......do majątku odrębnego własność nieruchomości niezabudowanych położonych przy ul......o powierzchniach odpowiednio 0,2005 ha i 0,2622 ha - nr ksiąg wieczystych:......z majątku odrębnego nabytego przez darowiznę od rodziców. Są to działki przyległe do działki, na której znajduje się dom, w którym obecnie mieszka Pani z mężem. Celem nabycia ww. nieruchomości było powiększenie gruntu przyległego do działki, na której jest posadowiony ten dom. Wówczas w domu tym mieszkała Pani z mężem, 2 dzieci oraz rodzicami. Planowała Pani działki te zagospodarować na własne cele, w tym budowę własnego domu dla najbliższej rodziny. W związku z nagłą śmiercią ojca i chorobą matki plany dotyczące budowy domu nie zostały zrealizowane. Działki te były wykorzystywane wyłącznie dla potrzeb własnych - uprawa warzyw i owoców, a częściowo nieużytki. W dniu 22 lipca 2005 r. sprzedała Pani działkę przy ul........córce i zięciowi, którzy pobudowali dom, w którym obecnie zamieszkują. W związku z trudną sytuacją finansową i zdrowotną Pani i męża w 2001 r. postanowiła Pani sprzedać działkę usytuowaną przy ul....... Próby sprzedaży tej nieruchomości (ogłoszenie w parsie oraz korzystanie z usług biura nieruchomości) nie powiodły się. W związku z brakiem zainteresowania nabycia tak dużej działki oraz pogarszającym się stanem zdrowia męża, jak również trudną sytuacją materialną, postanowiła Pani podzielić tę działkę na dwie mniejsze - w nadziei szybszego zbycia tego gruntu. Decyzją Prezydenta Miasta nr........z dnia 12 września 2012 r. zatwierdzono podział ww. nieruchomości, przy czym podziału dokonano na 6 działek, z uwagi na istniejący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenu, na którym znajduje się ta działka. Podział ten dokonany został w następujący sposób:

* działka nr...o powierzchni 0,0059 ha,

* działka nr....o powierzchni 0,1335 ha,

* działka nr....o powierzchni 0,0290 ha,

* działka nr...o powierzchni 0,0900 ha,

* działka nr...o powierzchni 0,0028 ha,

* działka nr...o powierzchni 0,0010 ha.

Działki o nr....to działki, których przeznaczenie wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego to: zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna wolnostojąca i usługi nie kolidujące z funkcją mieszkaniową. Działki o nr....to działki, których przeznaczenie wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego to: śródlądowe wody powierzchniowe i zieleń urządzona o charakterze parkowo-rekreacyjnym. Działki o nr....to działki, których przeznaczenie wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego to: komunikacja - ulica wewnętrzna. Zatem tylko dwie spośród tych działek stanowią działki z przeznaczeniem pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne. Ilość tych działek była niezależna od Pani, uwarunkowana była obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego - plan ten nie zmienił się do dnia dzisiejszego i obowiązuje. Obecnie zgłosił się kupiec, który zamierza nabyć ww. nieruchomość (wszystkie sześć działek), o łącznej powierzchni 0,2622 ha. Na przedmiotowym gruncie nigdy nie była prowadzona działalność gospodarcza. Grunt ten nie był również przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Obecnie jest Pani na emeryturze (która wynosi 857 zł) i nie uzyskuje żadnych innych przychodów. Zmuszona jest Pani sprzedać grunt z powodu trudnej sytuacji materialnej i zdrowotnej. Grunt nie został uzbrojony, nie dokonywano żadnych czynności mających na celu jego uatrakcyjnienie. Został jedynie podzielony, ze względu na pierwotny brak zainteresowania nabycia całości przez jednego kupca. Obecne przeznaczenie gruntu - jako grunty budowlane (pierwotnie były to grunty orne) wynika wyłącznie z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynikającego z uchwały Rady Miasta nr....z 2 sierpnia 2007 r. Nigdy nie występowała Pani o wydanie decyzji o warunkach zabudowy tego gruntu, jak również o opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Do dnia dzisiejszego z wyjątkiem sprzedaży ww. działki przy ul.... nie dokonywała Pani sprzedaży żadnych innych gruntów, jak również w przyszłości nie zamierza dokonywać sprzedaży innych gruntów, gdyż takich nie posiada.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy tytułu planowanej sprzedaży opisanego gruntu o powierzchni 0,2622 ha nie będzie Pani działała w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pani zdaniem, z tytułu planowanej sprzedaży opisanego gruntu o powierzchni 0,2622 ha nie będzie Pani działała w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, w związku z czym planowana sprzedaż opisanego gruntu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Sprzedaż tego gruntu będzie bowiem sprzedażą prywatnego majątku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 ustawy. W myśl tego przepisu, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

W myśl art. 46 § 1 ww. Kodeksu, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ww. ustawy, podlega opodatkowaniu, ale tylko taka, która wykonana jest przez podmiot, który w związku z jej realizacją występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zdefiniowane zostały w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - według zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług, w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, określono, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z kolei przez tereny budowlane, zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Ze wskazanych regulacji wynika, że dostawa gruntów, co do zasady, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W świetle zaś definicji zawartych w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Odnosząc powyższe na grunt rozpoznawanego wniosku stwierdzić należy by uznać planowaną sprzedaż działki przez osobę fizyczną jako podatnika podatku od towarów i usług, koniecznym jest by zakres sprzedaży przybrał formę zawodową. Aktywność taka musi odpowiadać działaniom, które podejmuje podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie obrotu nieruchomościami. Do czynności takich należałoby zaliczyć np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o uchwalenie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego terenu mającego być przedmiotem dostawy, czy też prowadzenie działalności gospodarczej zakresie usług developerskich lub innych usług o podobnym charakterze. Jest to tylko przykładowe wyliczenie, na to by uznać osobę za podatnika podatku od towarów i usług mogą wystąpić inne czynności, które będą skutkowały koniecznością zapłaty podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że osoba fizyczna nieprowadząca regularnej, czy zorganizowanej działalności gospodarczej, dokonująca jednorazowej lub okazjonalnych transakcji, nie występuje w charakterze podatnika od towarów i usług. Jeśli więc dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego (np. działek gruntu), a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych uregulowań prawnych stwierdzić należy, że mimo, iż grunty spełniają definicję towarów zawartą z art. 2 pkt 6 ustawy, z okoliczności niniejszej sprawy nie wynika, aby dokonując sprzedaży ww. działek gruntu, działała Pani w charakterze handlowca. Przedmiotowy grunt, nabyła Pani w celu wybudowania domu dla najbliższej rodziny, a w wyniku uchwalenia przez Gminę planu zagospodarowania przestrzennego, zmieniło się jego przeznaczenie na teren budowlany. Zamierza Pani dokonać sprzedaży przedmiotowego gruntu ze względu na trudną sytuację materialną oraz zdrowotną. Z treści wniosku wynika, że poza podziałem gruntu, i zamieszczeniem ogłoszeń w biurze obrotu nieruchomościami oraz gazecie, nie podejmowała Pani innych czynności mających na celu przygotowanie gruntu do sprzedaży. Powyższe wyklucza zatem handlowy cel transakcji. W konsekwencji należy stwierdzić, iż sprzedaż opisanych działek będzie korzystała z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Taka sprzedaż oznacza bowiem działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Reasumując należy stwierdzić - mając również na uwadze aktualne orzecznictwo sądowe - że sprzedaż przedmiotowych działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest normatywnych przesłanek, aby uznać Panią za podatnika tego podatku.

Podkreślić należy, iż powyższe orzeczenie TSUE wyznacza aktualnie kierunki interpretacyjne i stanowi podstawę orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, np. NSA z dnia 18 października 2011 r. (sygn. akt I FSK 1536/10), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt I FSK 1658/11), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt. I FSK 1656/11) oraz WSA z dnia 1 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 670/11), z dnia 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 730/11), które zapadły na tle wyroku Trybunału.

Z powyższych wyroków wynika, że podejmowanie zorganizowanych działań, takich jak podział gruntu na mniejsze działki, uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, uzyskanie przed sprzedażą decyzji o warunkach zabudowy, wykonywanie czynności marketingowych, świadczy o tym, że czynności te przybierają formę zawodową (profesjonalną), a ponieważ w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia ze zbiorem tych zorganizowanych działań - planowana sprzedaż nieruchomości gruntowych - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl