ITPP1/443-565a/10/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-565a/10/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 21 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia kwoty obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 21 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. ustalenia kwoty obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 8 czerwca 2005 r. prowadzi Pani samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie usług ogólnobudowlanych oraz porządkowych. W dniu 15 stycznia 2009 r. udała się Pani do urzędu skarbowego celem uzyskania informacji. Wskazano Pani, że ponieważ prowadzi dwa rodzaje działalności, "dochód" nie może przekroczyć 100.000 zł W dniu 1 lutego 2010 r. złożyła Pani PIT-28, w którym wykazała "dochód" z usług porządkowych w wysokości 48.249,20 zł, a z "konserwacji" 12.818,60 zł W dniu 7 maja 2010 r. poproszono Panią do urzędu w celu kontroli prowadzonej działalności. Pracownik urzędu stwierdził, że od miesiąca listopada 2009 r. winna Pani zapłacić "VAT ryczałtowo", ponieważ łączny "dochód" wyniósł 61.067,80 zł. Od powyższej decyzji odwołała się Pani do naczelnika urzędu skarbowego, ale otrzymała odpowiedź, że tylko dyrektor izby skarbowej może rozpatrzyć indywidualnie Pani problem. Wychowuje Pani troje dzieci, za które nie mogła odliczyć ulgi przy składaniu rozliczenia rocznego PIT-28. Wskazuje Pani, że gdyby uzyskała wcześniej prawidłową informację, mogłaby przejść na inny tryb rozliczania i odliczać wszystkie wydatki związane z prowadzeniem działalności (środki czystości i materiały na konserwację). Takich rachunków Pani jednak nie zbierała. Ponadto w dniu 19 stycznia 2010 r. w urzędzie skarbowym uzyskała Pani informację, że może "zarobić 80.000 EURO", w związku z czym nie zmieniła sposobu rozliczania. Z kolei w uzupełnieniu wniosku dodatkowo wskazano, że z uwagi na to, że prowadzi Pani dwa rodzaje działalności dochód mógł wynieść 100.000 zł, a wyniósł 61.06780 zł W dniu 7 maja 2010 r., po kontroli urzędu skarbowego, uzyskała Pani informację, że od listopada 2009 r. musi zapłacić "zryczałtowany VAT". Nie zgadza się jednak Pani z taką interpretacją, gdyż dochody nie przekroczyły 100.000 zł. Nie może Pani ponosić konsekwencji złej informacji pracownika urzędu, który poinformował Panią, że może osiągnąć dochód w wysokości 100.000 zł. "Zryczałtowany podatek" doprowadzi Pani działalność do ruiny, będzie więc musiała Pani ją zawiesić i korzystać z pomocy Państwa. Zaznacza Pani także, że prawo podatkowe jest dla Pani niejasne i bardzo zawiłe.

W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku sformułowano pytanie sprowadzające się do ustalenia obrotu, jaki mogła Pani uzyskać w roku 2009 z dwóch rodzajów działalności, aby nie utracić prawa do zwolnienia podmiotowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, obrót ten mógł wynieść 100.000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2009 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, o czym stanowi art. 113 ust. 2 cyt. ustawy.

W myśl art. 113 ust. 5 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w ww. okresie, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

1.

sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz

2.

przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 13 cyt. ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Przepis art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy zmieniony został przez art. 149 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) z dniem 1 marca 2009 r. W brzmieniu sprzed nowelizacji stanowił natomiast o - towarach opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem: energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10), perfum i wód toaletowych (PKWiU 24.52.11), kosmetyków upiększających do ust. i oczu (PKWiU 24.52.12), kosmetyków do manicure i pedicure (PKWiU 24.52.13), pudrów kosmetycznych i higienicznych - z wyłączeniem przeznaczonych dla dzieci (PKWiU ex 24.52.14-00), pozostałych kosmetyków upiększających do twarzy (PKWiU 24.52.15-00.10), dezodorantów osobistych i preparatów przeciwpotowych (PKWiU 24.52.19-50.00), preparatów do higieny intymnej (PKWiU 24.52.19-90.10), środków higienicznych kosmetycznych, gdzie indziej niewymienionych (PKWiU 24.52.19-90.3), preparatów toaletowych dla zwierząt (PKWiU 24.52.19-90.60), kosmetyków i wyrobów perfumeryjnych, pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 24.52.19-90.90), kart do gry - z wyłączeniem kart do gry dla dzieci (PKWiU ex 36.50.41-00), cygar, również z obciętymi końcami, cygaretek i papierosów z tytoniu lub namiastek tytoniu (PKWiU 16.00.11), tytoniu do palenia (PKWiU 16.00.12-30), tabaki (PKWiU ex 16.00.12-90.20).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że od 2005 r. prowadzi Pani samodzielną działalność gospodarczą w zakresie usług ogólnobudowlanych oraz usług porządkowych. W dniu 15 stycznia 2009 r. od pracownika urzędu skarbowego uzyskała Pani informacje, iż wobec prowadzenia dwóch rodzajów działalności, aby nie utracić prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego, w 2009 r. może Pani osiągnąć "dochód" w wysokości nieprzekraczającej 100.000 zł. Jednakże wyniku przeprowadzonych przez urząd skarbowy w miesiącu maju 2010 r. czynności, okazało się, iż w związku z tym, iż łączny "dochód" uzyskany w 2009 r. wyniósł 61.067,80 zł, tj. z usług ogólnobudowlanych 12.818,60 zł, zaś porządkowych 48.249,20 zł, od miesiąca listopada 2009 r. zobowiązana była Pani do uiszczenia podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego, jak również przywołane przepisy prawa wskazać należy, że dla potrzeb ustalenia obrotów, których przekroczenie powoduje utratę prawa do zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług w 2009 r., winna Pani uwzględniać łączne wartości sprzedaży uzyskane z tytułu świadczonych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zauważyć bowiem należy, że zwolnienie określone w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jest to zwolnienie podmiotowe, które nie wiąże się w żaden sposób z przedmiotem prowadzenia działalności gospodarczej - poza określonymi w art. 113 ust. 13 ustawy wyjątkami - a wyłącznie z wielkością osiągniętego obrotu. Prowadząc zatem samodzielną działalność gospodarczą w zakresie wskazanych we wniosku usług, nie ma Pani prawnej możliwości, aby dla celów rozliczenia podatku od towarów i usług, poszczególne rodzaje świadczonych usług traktować odrębnie i dla każdej z nich przyjmować odrębnie limity zwolnienia. W takiej sytuacji, zobowiązana była Pani do łącznego wykazania (sumowania) wartości sprzedaży uzyskanej z wykonywanych przez siebie czynności, z uwzględnieniem oczywiście zapisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym art. 113 ust. 2 ustawy. Z tych też względów, o ile w 2009 r. przysługiwało Pani uprawnienie do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług z racji nie przekroczenia w 2008 r. określonego przez ustawodawcę limitu obrotów, mogła Pani korzystać z tego uprawnienia (zwolnienia podmiotowego) do czasu przekroczenia w 2009 r. kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w tym okresie, tj. 50.000 zł, a nie jak Pani wskazuje kwoty w wysokości 100.000 zł.

Końcowo, dodatkowo wskazać należy, że przywołana przez Panią kwota w wysokości 100.000 zł, obowiązuje w roku 2010, co wynika z regulacji zawartych w przepisach przejściowych - ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 2 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 215, poz. 1666). Zgodnie z nią (art. 2 ust. 1 tej ustawy) limit obrotów uprawniający do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w 2010 r. wynosi 100 000 zł.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl