ITPP1/443-564/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-564/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2009 r. (data wpływu 19 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 4 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości gruntowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości gruntowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Województwo zawarło umowę w formie aktu notarialnego z Centrum. Przedmiotem aktu notarialnego była zamiana jednej niezabudowanej działki gruntu w S., której właścicielem było Województwo na trzy niezabudowane działki gruntu w M., których właścicielem było Centrum. W § 6 podpisanego aktu notarialnego, Strony oświadczyły, że zamiana zostaje dokonana bez obowiązku spłat i dopłat na rzecz jakiejkolwiek ze stron oraz, że zrzekają się względem siebie jakichkolwiek pretensji i roszczeń z tego tytułu. Strony oświadczyły, że umowę zawierają na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz, że czynność jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług (VAT) w stawce 22% oraz, że strony wystawią faktury VAT w tym zakresie w ustawowym terminie. Urząd wystawił z tego tytułu fakturę oraz otrzymał od Centrum fakturę zakupu. Przedmiotem umowy zamiany były grunty niezabudowane, które w przyszłości Województwo zamierza sprzedać w stanie w jakim znajdowały się w chwili nabycia. Dla nieruchomości tych brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a zgodnie ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego leży na terenie oznaczonym jako "PS - tereny produkcyjno-składowe". W ewidencji gruntów i budynków przedmiotowe grunty oznaczone są symbolem Bp. tj. zurbanizowane tereny niezabudowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może dokonać odliczenia, z faktury zakupu (VAT naliczony) VAT-u należnego, a tym samym nie przekazywać VAT-u należnego do Urzędu Skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia VAT-u należnego, a zatem w określonym terminie należy przekazać należny podatek do Urzędu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi - zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3 do 7.

Z powyższego wynika, ze ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Wskazać należy, iż z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto, w myśl § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W przedstawionym opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotem dokonanej zamiany były działki, których dostawa podlegała opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług. W przyszłości Województwo ma zamiar dokonać sprzedaży nabytych w drodze zamiany gruntów (jako działek niezabudowanych tj. w stanie w jakim znajdowały się w chwili nabycia). Grunty te, mają cechy gruntu przeznaczonego pod zabudowę, zgodnie bowiem ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego są to "tereny produkcyjno-składowe", w ewidencji gruntów i budynków oznaczone symbolem BP, tj. zurbanizowane tereny niezabudowane.

Grunty, wypełniają definicję towaru zawartą w art. 2 pkt 6 wskazanej ustawy, zgodnie z którą przez towary, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W oparciu o przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 41 ust. 1 omawianej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, iż w obecnym stanie prawnym grunty są towarami w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a sprzedaż nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych (przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę), stanowi dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, tj. według stawki określonej w art. 41 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż skoro nabyte w drodze zamiany grunty (mające cechy gruntu przeznaczonego pod zabudowę, których dostawa podlega opodatkowaniu), mają zostać w przyszłości sprzedane i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych bądź niepodlegajacych opodatkowaniu - Wnioskodawcy, który będzie działał w sferze prawa cywilnego, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury zakupu tych nieruchomości, o ile nie wystąpią wyłączenia wynikające z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl