ITPP1/443-562/10/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-562/10/BK

INTERPRETACJA INDWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2010 r. (data wpływu 16 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla robót budowlanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla robót budowlanych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina ogłosiła przetarg nieograniczony, którego wartość szacunkowa nie przekracza kwoty określonej w wydanych przepisach na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy - Prawo zamówień publicznych, na robotę budowlaną dotyczącą termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej na terenie Gminy, z możliwością składania ofert częściowych. Gmina dopuściła możliwość składania ofert na następujące zadania:

Zadanie nr 1. robota budowlana dotycząca termomodernizacji budynku Zespołu Szkół - etap II,

Zadanie nr 2. robota budowlana dotycząca termomodernizacji budynku Ośrodka Zdrowia, składające się z trzech elementów:

* roboty budowlane dotyczące części budynku, użytkowanej przez Ośrodek Zdrowia i Aptekę (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, remont schodów i wiatrołapów, modernizacja instalacji c.o.),

* roboty budowlane dotyczące części mieszkaniowej budynku (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej),

* roboty budowlane dotyczące części wspólnej budynku (remont dachu, docieplenie stropu piwnic, remont elewacji budynku).

Gmina określiła udział części w całkowitej powierzchni budynku:

* część użyteczności publicznej (Ośrodek Zdrowia i Apteka) = 65,86%,

* mieszkalnej = 34,14% (w budynku znajduje się 7 mieszkań własnościowych, do których prowadzą 2 klatki schodowe służące wyłącznie obsłudze tych mieszkań).

Zakres przedmiotu zamówienia w ramach przedmiotowej inwestycji, dotyczącej termomodernizacji budynku Ośrodka Zdrowia obejmuje w szczególności:

1.

remont dachu (w tym: docieplenie dachu, wymiana pokrycia dachowego wraz z przemurowaniem kominów, wymianę obróbek blacharskich oraz orynnowania),

2.

wymianę stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej, wraz z obróbką i malowaniem ościeży - pomieszczenia Ośrodka Zdrowia,

3.

wymianę stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej wraz z obróbką i malowaniem ościeży - pomieszczenia apteki,

4.

wymianę stolarki okiennej (klatka schodowa, piwnice) i drzwiowej zewnętrznej (klatka schodowa) wraz z obróbką i malowaniem ościeży - część mieszkalna budynku,

5.

docieplenie stropu piwnic,

6.

remont elewacji budynku (w tym: docieplenie ścian zewnętrznych wraz z ich naprawą, wymianę parapetów zewnętrznych, wymianę instalacji odgromowej, wykonanie opaski wokół budynku, malowanie krat i balustrad, wymiana konstrukcji stalowej wiatrołapu na PCV - wejście Poradnia Dzieci Zdrowych),

7.

remont schodów i demontaż wiatrołapu, w tym: wykonanie okładzin schodów i podestów wraz z naprawą tynków - (wejście główne Poradnia Dzieci Zdrowych), demontaż konstrukcji wiatrołapu (wejście gabinet lekarski), rozbiórka schodów,

8.

modernizację instalacji c.o., w tym wymiana grzejników i zaworów, wymiana rurociągów.

W odpowiedzi na ogłoszony przetarg do Gminy wpłynęło zapytanie oferenta o następującej treści: "Przedmiotem zapytania jest okoliczność czy przedmiotowy budynek tj. Ośrodek Zdrowia, został zaklasyfikowany jako mieszkalny w związku z czym objęty jest stawką 7% VAT na roboty budowlane czy tez jako budynek użyteczności publicznej, co powoduje konieczność zastosowania stawki 22% VAT na roboty budowlane. Jest to niezbędne celem ustalenia wysokości stawki podatku na świadczone usługi budowlane objęte zamówieniem".

Odpowiadając na zapytanie Gmina wyjaśniła, że: "Budynek w którym mieści się Ośrodek Zdrowia został sklasyfikowany jako budynek niemieszkalny. Z uwagi na powyższe należy przyjąć podstawową stawkę podatku VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zamawiający podkreśla, że w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zawarł informację o procentowym udziale części użyteczności publicznej i mieszkalnej w całkowitej powierzchni budynku, co stanowi wytyczne do obliczenia wysokości podatku VAT. Ponadto Zamawiający podkreśla, iż za prawidłowe wyliczenie ceny oferty, w tym zastosowanie odpowiednich stawek, bądź stawki podatku od towarów i usług, dla oferowanego przedmiotu zamówienia odpowiada Wykonawca." W odpowiedzi na przetarg do gminy wpłynęły 3 oferty dotyczące termomodernizacji budynku Ośrodka Zdrowia.

W ofercie nr 1 zaproponowano następujące stawki podatku:

* element 1 - roboty budowlane dotyczące części budynku użytkowanej przez Ośrodek Zdrowia i Aptekę (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, remont schodów i wiatrołomów, modernizacja instalacji c.o.) - 22% stawka podatku,

* element 2 - roboty budowlane dotyczące części mieszkaniowej budynku (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej) - 7% stawka podatku,

* element 3 - roboty budowlane dotyczące części wspólnej budynku (remont dachu, docieplenie stropu piwnic, remont elewacji budynku) - 22% stawka podatku.

W ofercie nr 2 zaproponowano następujące stawki podatku:

* element 1 - roboty budowlane dotyczące części budynku użytkowanej przez Ośrodek Zdrowia i Aptekę (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, remont schodów i wiatrołomów, modernizacja instalacji c.o.) - 22% stawka podatku,

* element 2 - roboty budowlane dotyczące części mieszkaniowej budynku (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej) - 22% stawka podatku,

* element 3 - roboty budowlane dotyczące części wspólnej budynku (remont dachu, docieplenie stropu piwnic, remont elewacji budynku) - 22% stawka podatku.

W ofercie nr 3 zaproponowano następujące stawki podatku:

* element 1 - roboty budowlane dotyczące części budynku użytkowanej przez Ośrodek Zdrowia i Aptekę (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, remont schodów i wiatrołomów, modernizacja instalacji c.o.) - 22% stawka podatku,

* element 2 - roboty budowlane dotyczące części mieszkaniowej budynku (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej) - 7% stawka podatku.

Ponadto Gmina stwierdza, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a przedmiotowy budynek został sklasyfikowany, zgodnie z udziałem procentowym w nieruchomości oraz głównym użytkowaniem w dziale PKOB 12.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku VAT powinna być zastosowana w opisanym przypadku dotyczącym robót budowlanych części mieszkaniowej budynku.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż budynek został zakwalifikowany jako budynek niemieszkalny (PKOB 12) prawidłową stawką podatku jest stawka podstawowa tj. w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ww. ustawy 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się - w myśl ust. 12 lit. a) cytowanego przepisu - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych (...).

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12 lit. c) ustawy).

Ponadto zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z kolei celem właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy uwzględniać regulacje wynikające z przywołanego art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z treścią art. 2 pkt 12 przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych dział PKOB 11 obejmuje:

* budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Natomiast Klasa 113 (Budynki zbiorowego zamieszkania) obejmuje m.in.

* budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.

Z przytoczonych przepisów wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług dla świadczonych usług budowlano-montażowych, na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy oraz § 37 rozporządzenia, decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Zgodnie z przepisami powołanego rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina ogłosiła przetarg na roboty budowlane dotyczące termomodernizacji budynku Ośrodka Zdrowia. Przedmiotowy budynek został sklasyfikowany w PKOB 12 i składa się z części przeznaczonej do użyteczności publicznej (Ośrodek zdrowia i Apteka) oraz części mieszkalnej (7 mieszkań własnościowych).

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest natomiast kwestia zastosowania odpowiedniej stawki podatku na roboty budowlane wykonane w części mieszkalnej budynku (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej).

Odnosząc wskazane regulacje prawne do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 37 rozporządzenia Ministra Finansów, do robót budowlanych wykonywanych w lokalach mieszkalnych usytuowanych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12, zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 7%.

Ponadto podkreślić należy, iż przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska odnośnie klasyfikacji przedmiotowego budynku.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Końcowo zauważyć należy, iż mając na uwadze, że Wnioskodawca jest stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zaznacza się, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla świadczącego usługę, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl