ITPP1/443-559A/07/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-559A/07/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2007 r. (data wpływu 25 października 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości uznania Województwa za płatnika podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości uznania Województwa za płatnika podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z zaleceniem Komisji Europejskiej dotyczącym stworzenia odpowiednich procedur zapewniających wiarygodność uzyskiwanych informacji w sprawie kwalifikowalności podatku VAT dla projektów realizowanych w ramach ZPORR Województwo jako beneficjent projektu "Telemedycyna w regionie - Etap I" zostało zobowiązane do złożenia zaświadczenia określającego czy beneficjent jest płatnikiem podatku od towarów i usługi w związku z realizacją dofinansowanej inwestycji. W ramach projektu Województwo zakupiło sprzęt komputerowy i medyczny do telemedycyny oraz sfinansowało roboty adaptacyjne w szpitalach związanych z realizacją zadania. Projekt pn. "Telemedycyna w regionie- Etap I" obejmuje cztery dziedziny medycyny: kardiologię, onkologię, psychiatrię i pulmonologię. Celem realizacji projektu jest ograniczenie regionalnej dysproporcji w infrastrukturze zdrowotnej, poprawa jakości i dostępności do systemu ratownictwa medycznego, poprawa jakości lecznictwa specjalistycznego i wysokospecjalistycznego zarówno stacjonarnego jak i ambulatoryjnego. Użytkownikami produktów projektu będą szpitale publiczne o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym o kluczowym znaczeniu dla systemu zabezpieczenia zdrowotnego dla mieszkańców regionu. Sprzęt medyczny zakupiony w ramach projektu został przekazany nieodpłatnie umową użyczenia na wyposażenie publicznych placówek medycznych, które z tytułu użytkowania sprzętu nie osiągają zysków. Sprzęt pozostaje własnością Województwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Województwo jako beneficjent projektu jest płatnikiem podatku VAT.

Zdaniem wnioskodawcy, Województwo nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ-zgodnie z zapisem art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług - płatnikami w rozumieniu tej ustawy są organy egzekucyjne określone w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne dokonywane w trybie egzekucji od dostawy dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na potrzeby podatku od towarów i usług pojęcie płatnika zostało zdefiniowane w treści art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2007 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z nim organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 110, poz. 968, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy dokonywanej w trybie egzekucyjnym, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

W rozdziale 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji zdefiniowane zostały organy egzekucyjne. Z treści art. 19 i 20 tej ustawy wynika, iż organ egzekucyjny jest to organ uprawniony do stosowania w całości lub w części określonych w ustawie środków służących doprowadzeniu do wykonania przez zobowiązanych obowiązków o charakterze pieniężnym lub obowiązków o charakterze niepieniężnym oraz zabezpieczenia wykonania tych obowiązków.

Zgodnie z zapisem art. 19 § 8 tej ustawy, organem egzekucyjnym w egzekucji administracyjnej należności pieniężnych może być ponadto inny organ w zakresie określonym odrębnymi ustawami. Natomiast w myśl art. 20 § 2 ww. ustawy, w przypadkach określonych szczególnymi przepisami jako organ egzekucyjny w zakresie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym działa każdy organ Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu lub Straży Granicznej, organ Państwowej Inspekcji Pracy wydający decyzję w pierwszej instancji, organ straży pożarnej kierujący akcją ratowniczą, a także inne organy powołane do ochrony spokoju, bezpieczeństwa, porządku, zdrowia publicznego lub mienia społecznego.

Z powyższych unormowań wynika, iż Województwo nie działa jako organ egzekucyjny nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87 100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl