ITPP1/443-558b/10/DM - Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy sieci wodociągowych w miejscowościach na terenie gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-558b/10/DM Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy sieci wodociągowych w miejscowościach na terenie gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2010 r. (data wpływu 15 czerwca 2010 r.) uzupełnionym w dniu 16 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 17 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, jako beneficjent, ma zawartą umowę z Samorządem Województwa o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" objętego PROW na lata 2007-2013 na realizację inwestycji - budowa sieci wodociągowych w 15 miejscowościach na terenie Gminy. Gmina powołała jednostkę organizacyjną, t.j. zakład budżetowy gospodarki komunalnej do obsługi wcześniej wybudowanych wodociągów i kanalizacji. Zakład nie posiada osobowości prawnej i nie mógł wystąpić z wnioskiem o przyznanie środków z Unii Europejskiej na realizację budowy wodociągów. Podmiot ten jest podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi sprzedaż opodatkowaną wody i ścieków. W uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że nie prowadzi bezpośrednio sprzedaży opodatkowanej wody i odbioru ścieków oraz nie uzyskuje zwrotu podatku od towarów i usług. Żądanie i zakres działania określa ustawa o samorządzie gminnym oraz statut Gminy, który stanowi, że w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami. Zgodnie z tym zapisem Gmina powołała Zakład Gospodarki Komunalnej do obsługi i sprzedaży wody oraz odbioru ścieków z terenu miasta i części obszarów wiejskich, na których jest właścicielem sieci oraz ujęcia wody. Na części Gminy, operatorem sieci wodociągowej jest spółka z o.o. Budowa sieci wodociągowej realizowana będzie przy pomocy środków unijnych, z programu "Podstawowe usługi dla gospodarki ludności wiejskiej objętego PROW na lata 2007-2013". Gmina nie planuje osobno zakupów inwestycyjnych dla ww. zdania. Ogłoszony przetarg na wykonanie sieci wodociągowej będzie obejmował koszt zakupu materiałów, robocizny, transportu i narzutów. Na wybór oferenta będzie miała wpływ cena złożonej oferty na wykonanie całości zadania inwestycyjnego. Po zakończeniu budowy sieci wodociągowych w 15 miejscowościach na terenie Gminy, sieć zostanie przekazana operatorom związanym z ujęciami wody, t.j. dla gminnego zakładu budżetowego na podstawie zarządzenia Burmistrza, a część zostanie wydzierżawiona spółce z o.o. w G. Podmioty te będą uzyskiwały obrót z tytułu świadczonych usług w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków oraz będą się rozliczały z Budżetem Państwa w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu przekazanych lub wydzierżawionych przez Gminę inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy obowiązujące przepisy prawne dają możliwość odzyskania poniesionego kosztu z tytułu podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zawarcia umowy o środki z Unii Europejskiej przez Gminę, przepisy prawa podatkowego nie dają możliwości odzyskania przez Gminę podatku od towarów usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, został określony w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia. Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach realizowanego projektu Gmina zamierza zrealizować inwestycję dotyczącą budowy sieci wodociągowych w 15 miejscowościach na terenie Gminy. Po zakończeniu budowy, sieć zostanie przekazana na rzecz gminnego zakładu budżetowego, na podstawie zarządzenia Burmistrza, a w części będzie wydzierżawiana spółce z o.o., które to podmioty będą świadczyły usługi w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków oraz z tego tytułu będą rozliczały podatek od towarów i usług.

Ustosunkowując się do kwestii związanej z uprawnieniem do odliczenia podatku naliczonego, uwzględniając w szczególności to, iż prawo to przysługuje w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, wskazać na wstępie należy, iż zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast przepis art. 8 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

W świetle powyższych przepisów, wskazać należy, że przekazanie sieci wodociągowej w oparciu o zarządzenie Burmistrza na rzecz utworzonego celem realizacji zadań własnych Gminy zakładu gospodarki komunalnej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast przekazanie części sieci w dzierżawę spółce z o.o. podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z tego względu, iż cywilnoprawna umowa dzierżawy jest umową odpłatną, charakteryzującą się tym, iż dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz za to, że wydzierżawiający odda mu rzecz do używania i pobierania z niej pożytków. Dzierżawa spełnia zatem definicję świadczenia usług, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z tych też względów, uwzględniając treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w zakresie, w jakim inwestycja nie będzie przedmiotem odpłatnych umów cywilnoprawnych, t.j. w części związanej z przekazaniem sieci wodociągowej dla zakładu budżetowego, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, jak również nie będzie przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki otrzymane na realizację zadania inwestycyjnego nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. Gminie jednakże będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycia związane z realizacją inwestycji w zakresie budowy sieci wodociągowej w części, w jakiej nabycia związane będą z wykonywaniem czynności opodatkowanych (dzierżawa), z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl