ITPP1/443-553/11/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-553/11/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniach 20 czerwca i 20 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stosowanej w odniesieniu do świadczonych przez weterynarza usług pielęgnacji zwierząt - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stosowanej w odniesieniu do świadczonych przez weterynarza usług pielęgnacji zwierząt.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pan lekarzem weterynarii (lekarzem specjalistą chorób psów i kotów), świadczy usługi weterynaryjne od 1996 r. i posiada zakład leczniczy dla zwierząt. Wykonuje Pan usługi zgodnie z ustawą z dnia 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt. Wskazał Pan, iż zgodnie z art. 2 pkt 5 tej ustawy do usług weterynaryjnych należy również pielęgnacja zwierząt. Usługi weterynaryjne od dnia 1 stycznia 2011 r. objęte są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Z przyczyn głównie zdrowotnych, zapobiegając przed m.in. chorobami dermatologicznymi i przegrzaniem, wykonuje Pan zabiegi usunięcia zbędnej okrywy włosowej, często zmienionej patologicznie (kołtuny). Niepełne strzyżenie włosa lub golenie wykonywane jest przed każdym zabiegiem chirurgicznym. W związku z powyższym pojawiły się wątpliwości, czy jeśli będzie Pan wykonywać czynności skracania włosa, czy też golenia u psów zdrowych, to czy usługi te nie będą zakwalifikowane jako usługi groomerskie, mieszczące się w PKWiU w grupowaniu 96.09.2 jako pozostała działalność usługowa opodatkowana stawką 23%, a nie jak działalność weterynaryjna - sklasyfikowana w PKWiU w grupowaniu 75.00.2 ze stawką podatku 8%.

Świadcząc usługi weterynaryjne posiada Pan od 1 maja 2011 r. kasę rejestracyjną. W związku z tym nie jest Pan pewien, jaką formę opodatkowania zastosować: czy 8% czy 23%. Jeśli czynności strzyżenia wykonywane są z przyczyn zdrowotnych lub profilaktycznych, to czy zastosować stawkę 8%. Czy jeśli stwierdzi Pan, że pies czy kot nie jest strzyżony leczniczo czy profilaktycznie przed chorobami, to ma Pan zastosować stawkę podstawową. Czy można i trzeba rozgraniczyć strzyżenie lecznicze i strzyżenie tylko kosmetyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawkę podatku VAT należy zastosować przy czynności strzyżenia lub golenia zwierząt z przyczyn zdrowotnych (profilaktycznych), a jaką z przyczyn tylko kosmetycznych.

Pana zdaniem, usługa pielęgnacyjna zwierząt zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt jest usługą weterynaryjną. Usługa ta objęta jest stawką podatku w wysokości 8%. Wskazuje Pan, iż nie jest groomerem, nie strzyże i nie przygotowuje psów na wystawy. Jako lekarz weterynarii, wykonując tego typu usługi, świadczy Pan usługę weterynaryjną sklasyfikowaną w PKWiU w grupowaniu 75. Dlatego uważa Pan, iż czynności polegające na skracaniu okrywy włosowej u zwierząt powinny być opodatkowane stawką 8%, tak jak pozostałe usługi weterynaryjne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi przepis art. 5a, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Należy wskazać, iż w PKWiU w dziale 75 mieszczą się "Usługi weterynaryjne", natomiast w grupowaniu 96.09.11.0 mieszczą się "Usługi związane z opieką nad zwierzętami domowymi".

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 173 wskazano na "Usługi weterynaryjne" (PKWiU 75).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest lekarzem weterynarii (lekarzem specjalistą chorób psów i kotów), świadczy usługi weterynaryjne i posiada zakład leczniczy dla zwierząt. Z przyczyn głównie zdrowotnych, zapobiegając przed m.in. chorobami dermatologicznymi i przegrzaniem, Wnioskodawca wykonuje zabiegi usunięcia zbędnej okrywy włosowej zwierząt. Wnioskodawca nie jest pewien, czy opisane usługi nie zostaną uznane za usługi groomerskie, czyli usługi pielęgnacji, strzyżenia zwierząt domowych, głównie w celach wystawowych (PKWiU 96.09.11.0).

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż jeżeli świadczone przez Pana (lekarza weterynarii) usługi pielęgnacyjne zwierząt - zarówno z przyczyn zdrowotnych, profilaktycznych, jak i kosmetycznych - to usługi weterynaryjne, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 75 i przy założeniu, że klasyfikacja ta jest prawidłowa, podlegają one opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 173 załącznika nr 3 do ustawy.

Jednocześnie podkreślić należy, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. W przypadku zaistniałych trudności zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania standardów klasyfikacyjnych.

Wobec powyższego, analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl