ITPP1/443-551/09/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-551/09/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 15 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lipca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych zawartych w informacji sporządzanej przez nabywcę uprawnionego do wystawiania faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 10 lipca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych zawartych w informacji sporządzanej przez nabywcę uprawnionego do wystawiania faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca dokonuje dystrybucji towarów poprzez sieć stacji paliw. Na mocy umów o prowadzenie stacji zawartych z podmiotami gospodarczymi prowadzącymi działalność gospodarczą i z ich pośrednictwem, Wnioskodawca dostarcza paliwa do sprzedaży pod marką S., otrzymując jednocześnie od tych podmiotów faktury za usługi zarządzania i obsługę stacji (faktury prowizyjne). Z uwagi na dużą ilość dokumentów, w celu usprawnienia sposobu księgowań oraz dla zapewnienia terminowego i sprawnego spływu dokumentów, Wnioskodawca planuje wprowadzenie rozwiązania przewidzianego w § 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337). Wątpliwości Wnioskodawcy budzi treść przepisu § 6 ust. 1 pkt 3 lit. a-c) ww. rozporządzenia, który wskazuje co w szczególności powinna zawierać umowa upoważniająca nabywcę do wystawiania faktur w imieniu i na rachunek dostawcy. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że z § 6 ust. 2 pkt 4 cyt. rozporządzenia wynika, że umowa powinna zawierać określenie towarów lub usług, w odniesieniu do których nabywca będzie wystawiał faktury w imieniu i na rzecz dokonującego dostawy lub usługodawcy w okresie obowiązywania umowy. Ponieważ Wnioskodawca przewiduje, że w okresie obowiązywania umowy z danym kontrahentem jej zakres, czyli rodzaj towarów lub usług, w odniesieniu do których nabywca będzie wystawiał faktury w imieniu i na rzecz dokonującego dostawy, może zostać rozszerzony (co zostanie potwierdzone stosownym aneksem), Wnioskodawca nie wie, czy informacja o zawarciu takiego aneksu powinna podlegać zgłoszeniu do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku spełnienia warunku określonego w § 6 ust. 1 pkt 3 lit. a-c) ww. rozporządzenia, zawarcie aneksu do umowy, dotyczącego zmiany elementów innych niż wymienione w pkt a-c), wymaga ponownego dostarczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnej informacji o zawarciu takiego aneksu (zmianie umowy).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku spełnienia warunku określonego w § 6 ust. 1 pkt 3 lit. a-c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., tj. dostarczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnej informacji o zawarciu umowy, zawierającej elementy wymienione w pkt a-c), zawarcie dodatkowego aneksu zmieniającego umowę w zakresie rozszerzenia rodzaju towarów i usług, w odniesieniu do których nabywca będzie wystawiał faktury w imieniu i na rzecz dokonującego dostawy w okresie obowiązywania umowy, nie będzie skutkowało wystąpieniem obowiązku złożenia ponownej informacji o zawarciu aneksu (zmianie umowy). Ponieważ powołany przepis określa jakie w szczególności elementy zawierać powinna pisemna informacja o zawarciu umowy, a wskazany powyżej element rozszerzający jej treść nie musi (zgodnie z treścią przepisu) zostać w tej informacji wymieniony, zdaniem Wnioskodawcy, rozszerzenie umowy o treść wskazaną w aneksie nie powoduje konieczności złożenia ponownej informacji. W ocenie Wnioskodawcy wskazanie w treści ww. przepisu danych, które w szczególności informacja powinna zawierać oznacza, że wszelkie informacje dodatkowe, które nie są tym przepisem objęte, mogą lecz nie muszą zostać podane, zaś podanie dodatkowych danych zależy wyłącznie od uznania podmiotu składającego tę informację. Skoro zatem elementy zmieniane aneksem nie należą do danych, które pisemna informacja musi bezwzględnie zawierać, zatem rozszerzenie treści umowy o zmianę w tym zakresie nie wiąże się z koniecznością złożenia informacji o zmianie warunków umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady wystawiania faktur przez nabywcę zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia nabywcy towarów i usług od podatnika, o którym mowa w § 4 ust. 1, mogą wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług oznaczone jako "FAKTURA VAT", w tym również faktury, o których mowa w § 10, jeżeli nabywca towarów lub usług:

1.

jest podatnikiem zarejestrowanym, jako podatnik VAT czynny,

2.

ma zawartą z dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi umowę odpowiadającą warunkom wymienionym w ust. 2, upoważniającą do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy;

3.

w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, o której mowa w pkt 2, dostarczy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemną informację o zawarciu takiej umowy, zawierającą w szczególności:

a.

dane dotyczące dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi, z którym zawarł tę umowę,

b.

datę zawarcia umowy,

c.

okres obowiązywania umowy.

Stosownie natomiast do § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia, umowa, o której mowa w ust. 1 pkt 2, powinna zawierać:

1.

postanowienia, iż podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi:

a.

upoważnia nabywcę do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów, w jego imieniu i na jego rachunek,

b.

poinformuje nabywcę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;

2.

postanowienia, iż podatnik dokonujący nabycia towarów lub usług:

a.

będzie wystawiał faktury, faktury korygujące i duplikaty zgodnie z obowiązującymi przepisami,

b.

będzie przedstawiał drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu, z tym że termin przedstawienia do akceptacji oryginału faktury ma tak być określony w umowie, aby było możliwe dokonanie terminowego rozliczenia podatku przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi; kopia faktury pozostaje u dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi,

c.

poinformuje drugą stronę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;

3.

określenie terminu jej obowiązywania, z tym że termin ten nie może być dłuższy niż 2 lata;

4.

określenie towarów lub usług, w odniesieniu do których nabywca będzie wystawiał faktury w imieniu i na rzecz dokonującego dostawy lub usługodawcy w okresie obowiązywania umowy.

Faktura wystawiona na powyższych zasadach powinna dodatkowo zawierać informacje, kto był wystawcą faktury i że wystawił ją w imieniu i na rachunek podatnika wymienionego fakturze jako sprzedawca (§ 6 ust. 3 cyt. rozporządzenia).

Z przywołanych przepisów wynika, że ustawodawca postanowił, przy spełnieniu ściśle określonych warunków, o dopuszczalności wystawiania faktur przez nabywcę towarów i usług. Prawo to przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług, mającym zawartą umowę, o której mowa w § 6 rozporządzenia z dokonującym dostawy lub świadczącym usługi. Ponadto nabywca, który zdecydował się na zawarcie umowy, ma obowiązek dostarczenia pisemnej informacji o jej zawarciu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, w terminie 14 dni od jej zawarcia.

Z przedłożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza skorzystać z uprawnienia przysługującego na mocy § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca przewiduje jednakże, iż w okresie obowiązywania umowy z danym kontrahentem jej zakres, czyli rodzaj towarów lub usług, w odniesieniu do których Wnioskodawca będzie wystawiał faktury w imieniu i na rzecz dokonującego dostawy, może zostać rozszerzony (co zostanie potwierdzone stosownym aneksem).

Ustosunkowując się do powyższego stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy zawarta z dostawcą lub świadczącym usługę umowa spełniać będzie warunki określone w § 6 ww. rozporządzenia, a Wnioskodawca przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni od jej zawarcia pisemną informację o zawarciu takiej umowy, która to informacja zawierać będzie w szczególności dane dotyczące dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi, z którym zawarł tę umowę, datę zawarcia umowy i okres jej obowiązywania, to późniejsza zmiana umowy w zakresie rozszerzenia jej zakresu rzeczowego (określenie towarów lub usług), nie obliguje Wnioskodawcy do złożenia ponownej informacji o zawarciu aneksu (zmianie umowy w tym zakresie). Jak słusznie zauważył Wnioskodawca, przepis § 6 ust. 1 pkt 3 lit. a-c) cyt. rozporządzenia określa jakie w szczególności elementy zawierać powinna pisemna informacja o zawarciu umowy, a wskazany powyżej element rozszerzający jej treść - zgodnie z brzmieniem tego przepisu - nie musi zostać w tej informacji wymieniony. Wskazanie w treści ww. przepisu danych, które w szczególności informacja kierowana przez nabywcę do naczelnika urzędu skarbowego powinna zawierać oznacza, że wszelkie informacje dodatkowe, które nie są tym przepisem objęte, mogą lecz nie muszą zostać podane.

Reasumując wskazać należy, że w przypadku spełnienia warunku określonego w § 6 ust. 1 pkt 3 lit. a-c) ww. rozporządzenia, zawarcie aneksu do umowy rozszerzającego zakres rzeczowy umowy, a więc dotyczącego zmiany elementów innych niż wymienione w pkt a-c) wskazanego przepisu, nie obliguje Wnioskodawcy do ponownego dostarczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnej informacji o zawarciu takiego aneksu (zmianie umowy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl