ITPP1/443-550c/09/BS
Pismo z dnia 27 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-550c/09/BS
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniach 11 i 17 sierpnia (daty wpływu do organu) w sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wnoszonych w formie aportu środków trwałych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 czerwca 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony wnioskiem z dnia 6 sierpnia 2009 r. i pismem z dnia 14 sierpnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania wnoszonych w formie aportu środków trwałych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie ze statutem, przedmiotem działalności jest:
doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
działalność pomocnicza związana z pośrednictwem finansowym,
pozostałe pośrednictwo finansowe, gdzie indziej nie sklasyfikowane,
działalność holdingów, działalność komercyjna pozostała, gdzie indziej nie sklasyfikowana,
działalność badawczo - rozwojowa 1131.
Obecnie Wnioskodawca złożył wniosek aplikacyjny o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 3. Kapitał dla Innowacji, Działanie 3.1 Inicjowanie działalności Innowacyjnej pod nazwą "Wsparcie innowacyjnych przedsięwziąć przez "A" SA w latach 2010-2015". Na sfinansowanie działań w tym projekcie otrzymana będzie dotacja rozwojowa, która pokryje wyłącznie wydatki kwalifikowane.
Celem tego projektu jest zwiększenie liczby nowopowstałych przedsiębiorstw działających w oparciu o innowacyjne rozwiązania. Realizacja projektu pozwoli na inicjowanie działalności innowacyjnej wygenerowanej ze środowisk akademickich i naukowych, wsparcia jej w początkowych etapach wzrostu wraz z zaangażowaniem kapitałowym w nowoutworzone przedsiębiorstwa.
Projekt ten będzie realizowany w trzech etapach:
Ocena i selekcja projektów innowacyjnych zgłoszonych przez osoby fizyczne.
Preinkubacja przedsięwzięć innowacyjnych.
Zasilenie kapitałowe nowopowstałych przedsiębiorstw.
Następnie, zgodnie z założoną strategią "wejścia - wyjścia" kapitałowego w nowoutworzone spółki, Agencja po osiągnięciu zakładanej stopy zwrotu przeznaczy wpływy pochodzące ze zbycia akcji lub udziałów w spółkach na dalsze inicjowanie działalności innowacyjnej.
W ramach I etapu tego projektu będą realizowane przez specjalnie powołany zespół projektowy następujące czynności:
Promocja projektu.
Nabór projektów innowacyjnych.
Analiza i badanie projektów.
Wybór projektów do preinkubacji.
II etap będzie realizowany poprzez
Udostępnienie infrastruktury dla preinkubowanych podmiotów (umeblowany lokal biurowy, sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem).
Wsparcie doradcze w trakcie preinkubacji.
Zakupione meble i sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem będą udostępniane poszczególnym podmiotom preinkubowanym (czyli osobom fizycznym) do nieodpłatnego używania. Z uwagi na fakt, że przy zakupie nie wystąpi prawo do odliczenia podatku naliczonego (wydatki na zakup będą pokryte z dotacji rozwojowej w kwotach brutto) czynność udostępnienia do używania nie będzie opodatkowana.
Na III etap złożą się czynności:
Podjęcie decyzji Komitetu Inwestycyjnego o wyborze projektów do zasilenia kapitałowego.
Założenie spółek z udziałem inkubowanego podmiotu i Agencji.
Wniesienie aportem do nowoutworzonych spółek bogatej dokumentacji związanej z danym projektem innowacyjnym oraz mebli, sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem.
Oszacowanie ceny rynkowej bogatej dokumentacji powstałej podczas współpracy inkubowanego podmiotu z Agencją, będzie przeprowadzone przez niezależną jednostkę świadczącą tego rodzaju usługi, wybieraną każdorazowo w drodze konkursu ofert. Po upływie okresu od 3 do 5 lat Agencja zamierza zakończyć cały cykl inwestycyjny i wyjść z istniejącego już przedsiębiorstwa. Ustalenie sposobu oraz terminu wyjścia będzie zależało od analizy branży, w której będzie działać dana spółka. Dopuszczalne są następujące strategie wyjścia:
sprzedaż udziałów/akcji wspólnikowi (wspólnik zgodnie z umową inwestycyjną będzie miał zagwarantowane prawo pierwokupu akcji/udziałów po cenie rynkowej),
sprzedaż inwestorowi strategicznemu,
wprowadzenie spółki na publiczny rynek kapitałowy,
sprzedaż udziałów/akcji innej instytucji finansowej lub funduszowi,
umorzenie udziałów/akcji.
Cały projekt ma trwać do 2015 r. włącznie. Od 2016 r. wszelkie środki finansowe uzyskane ze zbycia akcji muszą być ponownie inwestowane w kolejne nowe przedsiębiorstwa. Agencja nie będzie miała prawa wykorzystać tych środków finansowych na inne cele.
Budżet projektu został tak opracowany, że najwięcej środków zostanie przekazanych we wcześniejszym etapie preinkubacji w formie udostępnienia infrastruktury (meble i sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem) i wsparcia gospodarczego, a następnie w formie bezpośrednich inwestycji dla powstałych przedsiębiorstw (kapitał zakładowy wyniesie do 49% udziałów/akcji max 200.000 EUR, pozostałą część kapitału zakładowego wniosą podmioty prywatne). Wydatki na preinkubację i analizy to ok. 29%, wydatki na inwestycje kapitałowe w nowopowstałe przedsiębiorstwa mają wynieść ok. 65%, zaś wydatki na administrację i zarządzanie ok. 6% całości budżetu projektu.
Główne wydatki z podatkiem naliczonym to:
A. Wydatki na administrację i zarządzanie:
wynajem powierzchni biurowych,
opłaty za media i usługi komunalne (energia elektryczna i cieplna, woda i ścieki, ochrona budynku)
materiały biurowe i eksploatacyjne do sprzętu biurowego,
usługi telefonii stacjonarnej i komórkowej oraz dostęp do Internetu,
sprzęt, urządzenia i wyposażenie stanowisk pracy,
konserwacja i naprawy sprzętu i urządzeń biurowych.
B. Wydatki na działania preinkubacyjne:
ekspertyzy, opracowania i analizy eksperckie,
najem powierzchni biurowych dla podmiotów preinkubowanych,
zakup mebli i sprzętu komputerowego warz z oprogramowaniem w celu ich udostępnienia podmiotom preinkubowanym,
inne usługi obce niezbędne z punktu widzenia preinkubowanych podmiotów,
C. Wydatki na zaangażowanie kapitałowe z punktu widzenia preinkubowanych podmiotów,
usługi wyceny wartości aportu wnoszonego do nowopowstałych spółek,
usługi prawnicze i notarialne związane z zakładaniem spółek,
usługi prawnicze i notarialne związane ze zbywaniem akcji/udziałów w spółkach.
Jeżeli po procesie preinkubacji zostanie podjęta decyzja o wejściu kapitałowym w nowoutworzone przedsiębiorstwo, wówczas Wnioskodawca przekaże aportem środki trwałe i wartości niematerialne i prawne nabyte w związku z prowadzeniem działań w ramach procesu preinkubacji. Okres, który upłynie od dnia nabycia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel ma trwać od kilku miesięcy do 1 roku. Środkami trwałymi będą meble oraz sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy prawidłowym będzie opodatkowanie przekazywanego aportu w postaci środków trwałych (meble i sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem).
Zdaniem Wnioskodawcy, aport sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem i mebli, których wartość początkowa nie przekroczy kwoty 15.000 zł wnoszony do nowoutworzonych spółek będzie opodatkowana stawką właściwą.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu powołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.
Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.
Przepisy obowiązujące od 1 kwietnia 2009 r., co do zasady, nie przewidują zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana.
Wniesienie do spółki prawa handlowego aportu niepieniężnego, któremu towarzyszy świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony - stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podstawowa stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl natomiast art. 43 ust. 2 ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 1 rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po na nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.
Zatem dostawa towarów używanych, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel jest zwolniona od podatku.
Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego wskazać należy, iż w przypadku, gdy przedmiotem aportu będą wskazane przez Wnioskodawcę środki trwałe, które pierwotnie zostaną nieodpłatnie przekazane do użytkowania osobom fizycznym w ramach realizacji II etapu projektu, dostawa ta ze względu na fakt, iż nie będzie dokonywana przez jego użytkownika, nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem aport tych środków trwałych będzie podlegał opodatkowaniu wg stawki odpowiadającej przedmiotowi aportu.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.