ITPP1/443-541/07/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-541/07/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2007 r. (data wpływu 18 października 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży własnych znaków opłaty pocztowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży własnych znaków opłaty pocztowej.

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług pośrednictwa finansowego oraz usług pocztowych. W związku z tym zakresem zamierza wprowadzić do sprzedaży własne znaki opłaty pocztowej. Spółka podnosi, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 2 tego załącznika wymienione zostały usługi świadczone przez pocztę państwową PKWiU 64.11. Zwolnienie to ma charakter przedmiotowo - podmiotowy, przy czym ma ono zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez pocztę państwową. W ramach usług pocztowych świadczonych przez inny niż poczta państwowa podmiot, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług może korzystać jedynie sprzedaż znaczków w myśl art. 43 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu. Ponadto powołując się na poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy stanowiącego wykaz usług zwolnionych od podatku, Spółka podkreśla, iż wśród usług wyłączonych ze zwolnienia nie znajdują się usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane o symbolu PKWiU 65.12.10-00.90 co oznacza, iż podlegają one zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca powołuje się na unormowania zawarte w art. 31 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188 z późn. zm.), zgodnie z którymi operatorzy mogą stosować własne znaki służące do potwierdzenia opłacenia usługi pocztowej:

1.

zawierające informacje:

a.

umożliwiające identyfikację operatora,

b.

o wysokości opłaty pobranej za wykonanie usługi pocztowej

c.

zwane "znakami opłaty pocztowej"

* zawierające informacje:

a.

umożliwiające identyfikację operatora,

b.

umożliwiające identyfikację umowy o świadczenie usługi pocztowej zawartej między operatorem a podmiotem, na rzecz którego jest wykopnywana usługa

c.

zwane "oznaczeniami".

Wzory znaków opłaty pocztowej, o których mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo pocztowe, podlegają zgłoszeniu Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który prowadzi ich wykaz. Wykaz znaków opłaty pocztowej jest jawny.

W związku z tym, że Spółka nie posiada zarejestrowanych znaków, o których mowa w art. 31 ww. ustawy, stosowanie własnych znaków opłaty pocztowej powinno być poprzedzone zgłoszeniem do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wzoru znaku, bądź wzorów znaków opłaty pocztowej w celu ich rejestracji. Spółka zamierza dokonać zgłoszenia rejestracji tych znaków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż znaków opłaty pocztowej korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywana jest przez innego niż Poczta Polska operatora pocztowego.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż znaczków jest zwolniona od opodatkowania przedmiotowym podatkiem, jeżeli dokonywana jest za cenę równą wartości nominalnej tego znaczka. W przeciwnym wypadku podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod poz. 2 wymienione zostały usługi świadczone przez pocztę państwową sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 64.11. Oznacza to, że zwolnienie to ma charakter przedmiotowo - podmiotowy, wobec czego ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez pocztę państwową i nie dotyczy innych podmiotów nawet wówczas, gdy wykonują one takie same czynności jak poczta państwowa.

Jednocześnie w myśl art. 43 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w związku ze świadczeniem usług pocztowych, Spółka zamierza wprowadzić do sprzedaży własne znaki opłaty pocztowej, które uprzednio zostaną zgłoszone i zarejestrowane zgodnie z wymogami określonymi w ustawie z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188 z późn. zm.).

Stosownie do art. 31 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy w przypadku świadczenia usług pocztowych na zasadach określonych w art. 47 ust. 2 tej ustawy operatorzy mogą stosować własne znaki służące do potwierdzenia opłacenia usługi pocztowej:

1.

zawierające informacje:

a.

umożliwiające identyfikację operatora,

b.

o wysokości opłaty pobranej za wykonanie usługi pocztowej

c.

zwane znakami opłaty pocztowej;

* zawierające informacje:

a.

umożliwiające identyfikację operatora,

b.

umożliwiające identyfikację umowy o świadczenie usługi pocztowej zawartej między operatorem a podmiotem, na rzecz którego jest wykonywana usługa

c.

zwane oznaczeniami

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania wskazać należy, iż operator sprzedając znaki opłaty pocztowej faktycznie sprzedaje usługę, bowiem znaki te w istocie nie są towarem, lecz stanowią potwierdzenie zapłaty za wykonanie usługi pocztowej, a ta korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jedynie w przypadku gdy świadczona jest przez pocztę państwową.

Natomiast zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy jedynie dostaw dokonywanych przez podmioty, które nabyły znaki opłaty pocztowej do dalszej odsprzedaży, a nie dostaw dokonywanych przez operatorów pocztowych świadczących usługi pocztowe.

Uwzględniając zatem opisane we wniosku zdarzenie przyszłe, wskazać należy, iż sprzedaż przez operatora pocztowego innego niż poczta państwowa, własnych znaków opłaty pocztowej stanowiących w istocie potwierdzenie opłacenia wykonanej usługi pocztowej, nie może korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem opodatkowana jest 22% stawką podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl