ITPP1/443-54/10/BK - Prawo spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupami dokonywanymi na cele realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-54/10/BK Prawo spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupami dokonywanymi na cele realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2010 r. (data wpływu 21 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu pn.: "Dokapitalizowanie Funduszy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług pn.: "Dokapitalizowanie Funduszy".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Agencja S.A. (A. S.A.) na podstawie zawartej umowy z Województwem realizuje projekt pn.: "Dokapitalizowanie Funduszy" w ramach Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt będzie realizowany przez Konsorcjum, w skład którego wchodzą cztery instytucje, w tym Wnioskodawca. Projekt polega na udzielaniu pomocy małym i średnim przedsiębiorcom w postaci udzielania im poręczeń na zaciągane przez nich zobowiązania finansowe (kredyty, pożyczki) na potrzeby i w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Udzielenie przez Wnioskodawcę poręczeń mieści się w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej wynikającej z umowy. Zgodnie z umową Wnioskodawca zobowiązany jest do ponoszenia kosztów obsługi przedsiębiorców, będących beneficjentami projektu z własnych środków, które następnie mogą zostać zrefundowane przez Województwo. Podstawowymi kosztami ponoszonymi przez Wnioskodawcę w celu obsługi projektu są koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi oraz koszty wynajmu pomieszczeń, usługi telekomunikacyjne, obsługa prawna, zakup materiałów biurowych i zużycia mediów, a także materiałów reklamowych i szkoleń, w celu propagowania działalności poręczycielskiej. Zawarta umowa przewiduje, że każdy z członków konsorcjum realizującego projekt może wykorzystać średniorocznie do 2 % wartości dokapitalizowania na cele związane z obsługą projektu dokonując niezbędnych w tym celu zakupów. Udzielanie poręczeń stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi pośrednictwa finansowego zostały wymienione w załączniku nr 4 do powyższej ustawy i tym samym objęte są zwolnieniem od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stwierdzenie, że podatek VAT od zakupów dokonywanych przez Wnioskodawcę na cele realizacji projektu do wysokości określonej w umowie nie podlega odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy udzielanie poręczeń stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT. Usługi poręczeń finansowych zostały objęte zwolnieniem od podatku. Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym, że zakupy będą służyły działalności zwolnionej z opodatkowania Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od zakupów związanych z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Dokapitalizowanie Funduszy" w ramach Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt polega na udzielaniu poręczeń małym i średnim przedsiębiorcom na potrzeby i w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Udzielanie poręczeń stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi pośrednictwa finansowego zostały wymienione w załączniku nr 4 do powyższej ustawy i tym samym objęte są zwolnieniem od podatku.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż z uwagi na to, że poniesione w ramach realizowanego projektu wydatki nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją tegoż projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl