ITPP1/443-537/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-537/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania lekcji muzealnej wraz z udostępnianiem zwiedzającym sal wystawowych oraz przeprawy promowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania lekcji muzealnej wraz z udostępnianiem zwiedzającym sal wystawowych oraz przeprawy promowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Muzeum jest państwową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i posiada osobowość prawną. Jest jednostką organizacyjną, która nie jest nastawiona na osiąganie zysku. Jej cel to gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturowego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów. W związku z charakterem prowadzonej działalności Wnioskodawca organizuje i przeprowadza dla zorganizowanych grup przedszkolnych i szkolnych między innymi lekcje muzealne połączone ze zwiedzaniem muzeum. Zajęcia te prowadzone są przez komórkę organizacyjną - Dział Edukacji - na salach wystawowych muzeum i w jego oddziałach. Do pełniejszego przedstawienia proponowanego tematu wykorzystywane są przeźrocza i filmy wideo oraz eksponaty wypożyczone z magazynów muzealnych. W trakcie spotkania stosowane są różne metody pracy, skłaniające uczestników do aktywnego udziału w lekcjach. Uzupełnieniem zajęć są między innymi gry i karty zadań związane z obejrzanymi wystawami.

Muzeum sprzedaje bilety za przeprowadzanie lekcji muzealnych, które również upoważniają do zwiedzania sal wystawowych oraz przeprawy promowej. Bilety wstępu ze lekcje muzealne ze zwiedzaniem sal wystawowych oraz przeprawą promową zostały na wniosek Muzeum sklasyfikowane przez Główny Urząd Statystyczny na cele stosowania podatku od towarów i usług w grupowaniu: PKWiU 92.52.11-00.00 "Usługi muzealnictwa". Świadczone usługi Muzeum opodatkowuje stawką 7%. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z poz. 157 załącznika nr 3 ww. ustawy, usługi świadczone między innymi przez muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu - są opodatkowane stawką 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Muzeum stosuje prawidłową stawkę podatku VAT w wysokości 7% za usługę polegającą na przeprowadzaniu lekcji muzealnej wraz z udostępnieniem zwiedzającym sal wystawowych oraz przeprawy promowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosowanie stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% na usługę polegającą na przeprowadzaniu lekcji muzealnej wraz z udostępnieniem zwiedzającym sal wystawowych oraz przeprawy promowej poprzez sprzedaż biletów wstępu jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z poz. 157 załącznika nr 3 ww. ustawy, usługi świadczone między innymi przez muzea i inne usługi związane z kulturą-wyłącznie w zakresie wstępu - są opodatkowane stawką 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji nr 157 załącznika nr 3 do ustawy zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92.5 świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw, wymienionych w pozycji 48 i 49.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności organizuje i przeprowadza dla zorganizowanych grup przedszkolnych i szkolnych między innymi lekcje muzealne połączone ze zwiedzaniem muzeum, wykorzystując przy tym przeźrocza i filmy wideo oraz eksponaty wypożyczone z magazynów muzealnych. W trakcie spotkania stosowane są różne metody pracy, skłaniające uczestników do aktywnego udziału w lekcjach, zaś uzupełnieniem zajęć są między innymi gry i karty zadań związane z obejrzanymi wystawami. Bilety na przeprowadzanie lekcji muzealnych upoważniają do zwiedzania sal wystawowych oraz przeprawy promowej i zostały sklasyfikowane przez Główny Urząd Statystyczny w grupowaniu: PKWiU 92.52.11-00.00 "Usługi muzealnictwa".

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż organizowane lekcje muzealne są nierozerwalnie związane ze zwiedzaniem muzeum. Nie jest zatem możliwe korzystanie z lekcji bez zakupienia biletu wstępu uprawniającego do zwiedzania sal wystawowych oraz przeprawy promowej. Udział zorganizowanej grupy przedszkolnej lub szkolnej w organizowanych lekcjach muzealnych jest ściśle powiązany z podstawową działalnością świadczoną przez Muzeum w zakresie korzystania ze zgromadzonych zbiorów.

Należy zauważyć, że pojęcie usług w zakresie wstępu, o którym mowa w pozycji 157 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, jest pojęciem szerszym niż określenie "bilet wstępu". Ustawodawca nie określił form ani kategorii, które wyłączył ze stosowania obniżonej stawki. Należy zatem uznać, że w przedmiotowej sprawie organizowane lekcje muzealne nie stanowią usług samodzielnych, gdyż zostały one zapewnione jedynie osobom, które uiściły opłatę za wstęp, a zatem stanowią element nierozerwalnie związany z usługą podstawową.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi organizowania lekcji muzealnych powiązanych ze zwiedzaniem zbiorów muzealnych dostępne wyłącznie w przypadku zakupienia biletu uprawniającego do wstępu, przy założeniu, że przez zostały one prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.52.11-00.00 "usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą", jako wymienione poz. 157 załącznika nr 3 do ustawy, na podstawie przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

Podkreślić należy, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, zatem niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane przez Jednostkę w stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl