ITPP1/443-534c/13/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-534c/13/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją w przypadku dokonania rejestracji Gminy jako podatnik VAT czynny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją w przypadku dokonania rejestracji Gminy jako podatnik VAT czynny.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Od 27 grudnia 2007 r. Gmina poniosła pierwsze nakłady na uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej, rozpoczynając inwestycję pn. "R.o." oraz "R.k.". Wartość brutto inwestycji "R.o.: zł. Inwestycję ukończono w lipcu 2012 r.

Inwestycję pod nazwą "R.k." rozpoczęto 27 grudnia 2007 r. i jest ona nadal kontynuowana. Planowana wartość inwestycji - zł, zakończenie w 2014 r.

Gmina nie odliczyła naliczonego podatku VAT od poczynionych inwestycji.

Całość dotychczas zrealizowanych inwestycji (środków trwałych) została przekazana do bezpłatnego użytkowania S., który utrzymuje się ze środków własnych, tj. głównie z wpływów za wodę i odbiór nieczystości płynnych i innych umów typu np. odśnieżanie.

S. jest zakładem budżetowym, nie ma osobowości prawnej. We własnym imieniu może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania tylko w zakresie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta.

Gmina nie odliczała podatku VAT od zakupów związanych z ww. inwestycjami, gdyż jej zdaniem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi i odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług. W tym przypadku nowo wybudowany majątek został przekazany nieodpłatnie do użytkowania przez samorządowy zakład i towary i usługi nabyte w trakcie realizacji inwestycji nie służyły czynnościom opodatkowanym. Również VAT od inwestycji w toku na tym etapie nie jest możliwy do odliczenia.

Gmina w związku z tym, iż musi gromadzić dodatkowe dochody na odtworzenie majątku, rozpatruje zmianę sposobu jego użytkowania.

Rozpatrywane są dwie sytuacje.

Pierwsza związana jest z wycofaniem ww. majątku z samorządowego zakładu i przekazanie zadań zaopatrzenia mieszkańców gminy w wodę i zapewnienia odbioru nieczystości do utworzonego w Urzędzie Gminy referatu. Gmina zarejestruje się jako podatnik VAT czynny.

W tak zaistniałym stanie to Gmina będzie zawierała umowy cywilnoprawne na odprowadzenie i oczyszczenie ścieków oraz to Gmina będzie pobierać od mieszkańców opłaty za odprowadzenie i oczyszczenie ścieków. Faktury za ww. usługi będą wystawiane przez Gminę. Gmina będzie składała deklaracje VAT i rozliczała się z podatku należnego od świadczonych usług.

Druga wersja polega również na wycofaniu majątku związanego z gospodarką wodno-ściekową z samorządowego zakładu i oddanie tegoż majątku w odpłatną dzierżawę podmiotowi, który zapewni realizację zadań Gminy. Gmina zarejestruje się jako podatnik VAT czynny.

W tej sytuacji Gmina będzie wystawiała za dzierżawę majątku faktury VAT i będzie składała deklaracje VAT wykazując podatek należny związany między innymi z dzierżawą.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Gmina po zarejestrowaniu się jako czynny podatnik VAT, może "ubiegać się o zwrot podatku VAT naliczonego" od inwestycji nie zmieniając przeznaczenia środków trwałych, to znaczy nie wycofując środków trwałych z samorządowego zakładu, który nadal będzie świadczyć usługi z tytułu odprowadzania i oczyszczania ścieków.

Zdaniem Gminy, nawet po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT czynny Gmina nie ma takiego prawa, gdyż wybudowane obiekty służą "nieodpłatnie" w samorządowym zakładzie i Gmina nie osiąga z tego tytułu dochodów opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie spełnia warunków wymaganych do uzyskania prawa przysługującego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wybudowane środki trwałe nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 tej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina niebędąca czynnym podatnikiem VAT zrealizowała inwestycję pn. "R.o. oraz "R.k.". Inwestycję ukończono w lipcu 2012 r.

Inwestycję pod nazwą "R.k." rozpoczęto 27 grudnia 2007 r. i jest ona nadal kontynuowana. Planowane jest zakończenie inwestycji w 2014 r.

Całość dotychczas zrealizowanych inwestycji (środków trwałych) została przekazana do bezpłatnego użytkowania samorządowemu zakładowi, który utrzymuje się ze środków własnych, tj. głównie z wpływów za wodę i odbiór nieczystości płynnych i innych umów typu np. odśnieżanie.

Gmina nie odliczała podatku VAT od zakupów związanych z ww. inwestycjami, gdyż jej zdaniem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi i odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług. W tym przypadku nowo wybudowany majątek został przekazany nieodpłatnie do użytkowania przez samorządowy zakład i towary i usługi nabyte w trakcie realizacji inwestycji nie służyły czynnościom opodatkowanym. Również VAT od inwestycji w toku na tym etapie nie jest możliwy do odliczenia.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro w zakładanych okolicznościach sposób wykorzystania opisanych inwestycji nie zmieni się - będą one nadal oddane nieodpłatnie zakładowi budżetowemu, a więc będą służyły Gminie czynnościom niepodlegajaym opodatkowaniu, nawet w sytuacji dokonania rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, Gminie - w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowych inwestycji, gdyż wydatki te nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Sama rejestracja Gminy jako podatnik VAT czynny w opisanych okolicznościach nie spowoduje sytuacji, w której Gmina nabędzie prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z opisanymi inwestycjami - nadal będą one bowiem służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl