ITPP1/443-529/11/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-529/11/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szpital jest powiatową samorządową jednostką organizacyjną, której zgodnie ze statutem przedmiotem działalności jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, które stanowią 99% całej sprzedaży. Świadczenia te korzystają ze zwolnienia od podatku, pozostała działalność to najem lokali. W dniu 30 września 2010 r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu, w ramach osi priorytetowej 3 - "Infrastruktura Społeczna" działanie 3.2- "Wysoki poziom zabezpieczenia i dostępności medycznej i opiekuńczej", podziałanie 3.2.1 - "Infrastruktura ochrony zdrowia", Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 r., współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt ten polega na zakupieniu specjalistycznego sprzętu i aparatury medycznej, które będą wykorzystywane w laboratorium, centralnej sterylizatorni i na oddziale anestezjologii intensywnej terapii. Zakup sprzętu rozpoczęto w dniu 11 września 2009 r. Laboratorium oraz centralna sterylizatornia będą świadczyły usługi na rzecz wewnętrznych jednostek organizacyjnych Szpitala, które podobnie jak oddział anestezjologii intensywnej terapii świadczą usługi medyczne na rzecz głównego nabywcy tj. Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. Zakupiony sprzęt i aparatura medyczna w ramach realizacji projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając powyższe na względzie nie ma możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług w zakresie realizowanego projektu z tytułu nabywanego sprzętu i aparatury medycznej, z uwagi na świadczenie usług medycznych zwolnionych od podatku art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Koszty tego podatku stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szpital ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest możliwe odzyskanie poniesionego kosztu podatku od towarów i usług z tytułu nabycia sprzętu i aparatury medycznej w ramach realizacji projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Nabycie związane jest ściśle ze świadczeniem usług medycznych zwolnionych od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), a koszty tego podatku stanowią koszty uzyskania przychodów.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko wtedy, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego - powstanie zobowiązania podatkowego. Wskazany przepis prawa wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca towaru bądź usługi.

Reasumując ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu (co ma miejsce we wskazanym wniosku).

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie sprzętu i aparatury medycznej związanej z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 10 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Powyższe kwestie zostały uregulowane w analogiczny sposób w rozporządzeniach Ministra Finansów:

1.

z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), rozdział 9 oraz § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia;

2.

z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), rozdział 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia;

3.

z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), rozdział 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach realizowanego projektu zakupił specjalistyczny sprzęt i aparaturę medyczną, które będą wykorzystywane w laboratorium, centralnej sterylizatorni i na oddziale anestezjologii intensywnej terapii. Laboratorium oraz centralna sterylizatornia będą świadczyły usługi na rzecz wewnętrznych jednostek organizacyjnych Szpitala, które podobnie jak oddział anestezjologii intensywnej terapii świadczą usługi medyczne na rzecz głównego nabywcy tj. Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. Zakupiony sprzęt i aparatura medyczna w ramach realizacji projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Szpitalowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanych rozporządzeniach.

Końcowo, informuje się, iż w niniejszej interpretacji nie dokonano analizy kwestii możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl