ITPP1/443-528/09/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-528/09/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 lipca 2009 r. (data wpływu 6 sierpnia 2009 r.) oraz z dnia 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu 28 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem w dniu 6 sierpnia 2009 r. oraz w dniu 28 sierpnia o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest na etapie realizacji zadania inwestycyjnego (projektu) pn.: "Przygotowanie terenów pod inwestycje z zakresu produkcji i nowoczesnych usług" w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W ramach projektu planuje się wykonanie:

1.

przygotowanie dokumentacji projektu,

2.

wykonanie kanalizacji: deszczowej, sanitarnej, wodociągowej,

3.

budowa oświetlenia wraz z przebudową urządzeń elektroenergetycznych,

4.

budowa kanalizacji sieci teletechnicznej,

5.

budowa infrastruktury drogowej (dróg, chodników, ścieżki rowerowej),

6.

zarządzanie i monitoring projektu,

7.

promocja projektu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż kanalizacja sanitarna i wodociągowa zostanie przekazana aportem do Przedsiębiorstwa "E" Sp. z o.o. Pozostałe elementy projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Po zakończeniu inwestycji nastąpi sprzedaż, najem lub dzierżawa tylko i wyłącznie gruntów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, w odniesieniu do realizowanej inwestycji (projektu) ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanego projektu nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem wydatki dotyczące ww. projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 powołanej ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ponadto na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w prawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest na etapie realizacji zadania inwestycyjnego (projektu) pn.:"Przygotowanie terenów pod inwestycje z zakresu produkcji i nowoczesnych usług", w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013. Po zakończeniu inwestycji wykonana kanalizacja sanitarna i wodociągowa zostanie przekazana aportem do Przedsiębiorstwa "E" Sp. z o.o., w której Urząd Miasta ma 100% udziałów.

Natomiast wydatki inwestycyjne poniesione na wykonanie pozostałych czynności (realizacja pozostałych elementów infrastruktury terenu) w ramach przedmiotowego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Po zakończeniu inwestycji nastąpi sprzedaż, najem lub dzierżawa tylko i wyłącznie gruntów.

W tym miejscu wskazać należy, iż w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w cyt. powyżej art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu przywołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czynność wniesienia aportów do spółek prawa handlowego i cywilnego od 1 grudnia 2008 r. co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Zatem w stosunku do towarów i usług nabywanych, w związku z wykonaniem kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w ramach przedmiotowego projektu znajdzie zastosowanie cytowany powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, albowiem w przedmiotowej kwestii zaistnieje bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi (aportem).

W odniesieniu zaś do wykonania pozostałych czynności (realizacja pozostałych elementów infrastruktury terenu) w ramach przedmiotowego projektu, które nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, z uwagi na fakt, iż wydatki na realizację przedmiotowych czynności pozostają bez bezpośredniego związku z dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedażą opodatkowaną. W opisie zdarzenia przyszłego wskazano bowiem, iż przedmiotem sprzedaży, najmu, dzierżawy będą tylko grunty, a nie budowana infrastruktura.

Należy wskazać, iż wykonanie przedmiotowych czynności stanowi realizację zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Wobec powyższego stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl