ITPP1/443-520A/07/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-520A/07/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2007 r. (data wpływu 9 października 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług montażu trwałej zabudowy meblowej w obiektach budownictwa mieszkaniowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług związanych z montażem trwałej zabudowy meblowej w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Świadczy Pani usługi polegające na montażu trwale umiejscowionej zabudowy w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Zabudowa ta, to zespół ściśle określonych, trwale zmontowanych ze sobą materiałów nabytych w innej firmie, w skład których wchodzą m.in. elementy meblowe zabudowy kuchennej (np. fronty meblowe), blaty, stelaże, płyty meblowe, okucia i akcesoria meblowe. Wskazane materiały są dopasowywane i wbudowywane do konkretnego, ściśle określonego miejsca w danym obiekcie budownictwa mieszkaniowego. Każdorazowo zabudowa jest wykonywana ściśle wg projektu przygotowanego specjalnie pod dany indywidualny wymiar danego miejsca, w ten sposób, że po zmontowaniu tych materiałów ze sobą stanowi to jedną całość - ścianę trwałej zabudowy, zamontowanej na stałe bez możliwości przenoszenia jej w inne miejsce. Usługi świadczone są na podstawie umów cywilno - prawnych, których przedmiotem są roboty budowlano - montażowe, polegające na wykonaniu trwale umiejscowionej zabudowy. Na powyższe usługi wystawiane są faktury VAT zawierające jedną pozycję obejmującą całość robót wraz z wykorzystanymi materiałami. Usługi te świadczone są w budynkach mieszczących się w ramach PKOB 111, PKOB 112, PKOB 113. W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku wskazano, że montaż zabudowy mieści się w grupowaniach:

* w przypadku metalowych elementów trwałej zabudowy PKWiU 45.42.12-00.00 "Roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej";

* w przypadku drewnianych elementów trwałej zabudowy PKWiU 45.42.13-00.00 "Roboty instalacyjne pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa w zakresie montażu trwale umiejscowionej zabudowy w obiektach budownictwa mieszkaniowego z materiałów nabytych w innej firmie, które następnie mają być odsprzedane wraz z usługą może być opodatkowana preferencyjną 7% stawką podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy, świadczone usługi w zakresie montażu trwale umiejscowionej zabudowy w obiektach budownictwa mieszkaniowego, mieszczą się w pojęciu robót budowlano - montażowych. Zatem będzie miała zastosowanie 7% stawka podatku od towarów i usług zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

Przez towary w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, rozumie się rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl zaś art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia przyjęcia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Natomiast w ust. 2 tego przepisu zdefiniowano roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Są to roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Obiektami budownictwa mieszkaniowego są natomiast budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,

112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,

ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Należy zauważyć, że w treści wskazanego przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy, ustawodawca użył pojęć: roboty budowlano-montażowe, remonty oraz roboty konserwacyjne nie dokonując ich zdefiniowania, dlatego też należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Zgodnie z art. 3 pkt 7-8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, zaś przez remont - wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Konserwacja natomiast, zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836) - oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku. Natomiast, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, konserwacja oznacza utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem.

Z powyższego wynika, że dostawa i montaż zabudowy meblowej nie mieści się w zakresie wymienionych pojęć.

W związku z powyższym, zabudowę meblową należy traktować jako wykonanie towaru - mebla, a nie robotę budowlaną. Wobec tego do tej czynności nie odnosi się przytoczony na wstępie przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług (takiej dostawy nie można zaliczyć do robót budowlano-montażowych oraz remontów związanych z budownictwem mieszkaniowym).

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, iż w opisanej sytuacji nie mamy do czynienia z robotami budowlanymi, ww. czynności nie można też zaliczyć do remontów czy też robót konserwacyjnych. Obniżona 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie wyłącznie do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania różnych towarów, np. mebli. Reasumując, wykonanie trwałej zabudowy meblowej nie zostało wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych do ustawy jako czynność podlegająca opodatkowaniu według stawki obniżonej, zatem do tej dostawy ma zastosowanie stawka podstawowa, określona w art. 41 ust. 1 ustawy, tj. 22%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl