ITPP1/443-51/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-51/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu do tutejszego organu 17 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku i uzupełnieniach do niego przedstawiono następujący stan faktyczny:

Prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na instalacji systemów grzewczych (głównie) z wykorzystaniem kolektorów słonecznych. Umowy z odbiorcami polegają na kompleksowym wykonaniu usługi czyli wraz z materiałami. Za wykonane usługi każdorazowo wystawiane są faktury VAT sprzedaży, w których zawarte są dane identyfikujące odbiorcę. W roku 2010 wystawił Pan ogółem 3 faktury - odbiorcami usług były osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, wartość obrotu ogółem przekroczyła kwotę 40.000 zł. Zapłata za usługi w przeważającej większości jest gotówkowa.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy świadczenie wyżej opisanych usług dla osób fizycznych może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, na podstawie poz. 34 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy świadczenie usług kompleksowych (wraz z wliczonymi w cenę usługi zamontowanymi materiałami, kolektorami) na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, udokumentowanych fakturami VAT sprzedaży, w przypadku gdy liczba usług nie przekroczyła 50, a liczba odbiorców w roku podatkowym nie przekroczyła 20 korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia oba warunki wynikające z załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, a mianowicie świadczenie usług jest każdorazowo dokumentowane fakturą zawierającą dane identyfikujące podatnika (imię i nazwisko, adres zamieszkania, NIP), a liczba wykonanych usług i ilość odbiorców wyniosła w 2010 r. 3 szt. W ocenie Wnioskodawcy, nie ma znaczenia fakt, iż w cenę usługi wliczone są również niezbędne do kompleksowego wykonania usługi nabyte towary czy pozostałe materiały. Nie ma istotnej różnicy, czy umowy między stronami zawierane są ustnie, czy pisemnie. Nie jest Pan producentem materiałów. Korzystniejsze warunki sprzedaży uzyskuje przy kompleksowym świadczeniu usług.

Zdaniem Wnioskodawcy żadne przepisy nie narzucają obowiązku wyodrębniania usługi od materiałów - całość jest traktowana jako usługa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym, obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 34 wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki: 2)

1.

każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę;

2.

liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20 3)

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) do załącznika wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Natomiast z punktu 3) tych objaśnień wynika, iż zwolnienie to dotyczy również podatników rozpoczynających w 2011 r. lub 2012 r. wykonywanie sprzedaży, jeżeli do końca 2011 r. lub 2012 r. podatnik spełni warunki, o których mowa w poz. 34 załącznika, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w drugiej połowie 2011 r. lub 2012 r., jeżeli liczba operacji świadczenia tych usług do końca roku nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług - 10.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na instalacji systemów grzewczych z wykorzystaniem kolektorów słonecznych. Umowy z odbiorcami polegają na kompleksowym wykonaniu usługi czyli wraz z materiałami. Za wykonane usługi każdorazowo wystawiane są faktury VAT sprzedaży, w których zawarte są dane identyfikujące odbiorcę. Zapłata za usługi w przeważającej większości jest gotówkowa. W roku 2010 wystawił Pan ogółem 3 faktury - odbiorcami usług były osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, wartość obrotu ogółem przekroczyła kwotę 40.000 zł.

Z powołanych przepisów wynika, iż podatnik może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 34 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów, o ile spełni określone w nim warunki, tj. po pierwsze - każde świadczenie usług dokumentowane jest fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę, a po drugie - liczba wszystkich dokonanych do końca poprzedniego roku podatkowego operacji świadczenia usług, o których wyżej mowa, nie przekroczy 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie będzie mniejsza niż 20.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz tak przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, iż spełnia Pan warunki, uprawniające do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, przy założeniu, że obowiązek w tym zakresie nie powstał wobec Pana przed 1 stycznia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl