ITPP1/443-501/13/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-501/13/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Gminę usług cmentarnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z cmentarzami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Gminę usług cmentarnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z cmentarzami.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest właścicielem kilku cmentarzy komunalnych położonych na jej terenie. Na przedmiotowych cmentarzach wykonywane były (a także wykonywane będą w przyszłości) odpłatnie różnego rodzaju usługi związane z administracją i zarządzaniem cmentarzem (dalej usługi cmentarne), w tym m.in.:

* udostępnienie miejsca na cmentarzu pod groby i grobowce,

* nadzór nad postawieniem pomnika,

* nadzór nad budową grobów murowanych,

* przedłużenie użytkowania miejsca i rezerwacje,

* udostępnienie niszy urnowej w kolumbarium.

Wykonywanie ww. usług cmentarnych Gmina zleciła na podstawie umowy cywilnoprawnej Spółce (dalej Zarządca). W myśl postanowień umowy do obowiązków Zarządcy należy m.in. zarządzanie cmentarzami komunalnymi na terenie Gminy, prowadzenie ewidencji i dokumentacji związanej z chowaniem zmarłych, pobieranie opłat za wykup miejsca na cmentarzu oraz nadzór nad postawieniem nagrobków. Wszelkie podejmowane przez Zarządcę w powyższym zakresie czynności wykonywane są (i będą) w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach VAT i/lub paragonach za świadczenie usług cmentarnych jako sprzedawca wskazana będzie Gmina. Zatem to Gmina wykazuje (i będzie wykazywać) w swoich rejestrach sprzedaży oraz deklaracjach VAT otrzymywane kwoty wynagrodzenia za usługi cmentarne i rozlicza (i będzie rozliczać) z tego tytułu podatek należny. Poza działaniami zleconymi przez Gminę na podstawie zawartej z Zarządcą umowy, Zarządca świadczy również zewnętrznym podmiotom/osobom usługi pogrzebowe np. organizację uroczystości pogrzebowych, przewóz zwłok itp. Usługi te, w przeciwieństwie do wskazanych wyżej usług zarządzania cmentarzami, wykonywane są (i będą) przez Zarządcę w całości na jego rachunek, jako usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Zarządcę działalności gospodarczej. Zarządca jest odrębnym od Gminy, zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Opłaty za usługi cmentarne świadczone w imieniu i na rzecz Gminy pobierane są przez Zarządcę łącznie z VAT, następnie Zarządca przekazuje pobrane kwoty na rachunek Gminy. Podstawą do wpłat są miesięczne raporty sporządzane przez Zarządcę, które dotyczą liczby świadczonych usług cmentarnych w ramach zawartej z Gminą umowy. Z tytułu wykonywanych obowiązków Zarządcy przysługuje wynagrodzenie w wysokości 10% wartości pobranych w imieniu i na rzecz Gminy opłat. W rzeczywistości zdarza się, że Zarządca nie wpłaca całości pobranych kwot na konto Gminy, lecz dokonuje kompensaty ze zobowiązaniami Gminy z tytułu należności za usługi świadczone na rzecz Gminy na podstawie odrębnych umów.

W związku z funkcjonowaniem cmentarzy komunalnych Gmina ponosi określone wydatki, ściśle związane z ich utrzymaniem, w tym m.in. w związku z prowadzeniem niezbędnych remontów (konserwacji) obiektów cmentarnych. W latach 2006-2010 Gmina przeprowadziła ponadto inwestycje, polegające na przebudowie i rozbudowie cmentarzy komunalnych znajdujących się na terenie Gminy. Ponoszone przez Gminę wydatki są dokumentowane przez zewnętrznych dostawców/usługodawców fakturami VAT z wykazanym na nich podatkiem VAT. Gmina będzie dokonywała nakładów na cmentarze również w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy świadczone przez Gminę usługi cmentarne stanowią czynności opodatkowane VAT, wykonywane przez Gminę działającą w charakterze podatnika VAT.

2.

Czy Gmina może zastosować obniżoną (aktualnie 8%) stawkę podatku VAT w stosunku do świadczonych usług cmentarnych.

3.

Czy Gmina ma (będzie miała) prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami, dotyczącymi cmentarzy komunalnych, w tym podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Zarządcę z tytułu świadczonych przez niego usług.

Stanowisko Gminy.

Ad. 1. Świadczone przez Gminę usługi cmentarne stanowią czynności opodatkowane VAT, a Gmina świadcząc te usługi działa w charakterze podatnika VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, Gmina uznała, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, zdaniem Gminy, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT. Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie Gmina działa de facto w sposób tożsamy do tych podmiotów. Prezentowany przez Gminę pogląd odnośnie do statusu gmin jako podatników VAT w zakresie dokonywanych czynności cywilnoprawnych znajduje również potwierdzenie w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego, m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r., syng. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż "w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych". Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r., sygn. I FSK 273/09, NSA uznał, iż podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zwartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) gmina".

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż usługi cmentarne, za które Gmina pobiera wynagrodzenie, nie stanowią dostawy towarów (nie dochodzi do przeniesienia prawa do dysponowania towarami jak właściciel), należy wnioskować, iż na gruncie analizowanej ustawy powinny być traktowane jako świadczenie usług. Gmina podkreśliła, iż wskazany powyżej sposób traktowania usług cmentarnych jako czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektorów Izb Skarbowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 sierpnia 2009 r., sygn. IBPP1/443-510/09/ES, stwierdzono, że "jeżeli wszystkie usługi, wskazane we wniosku, świadczone przez Wnioskodawcę (zarówno sprzedaż grobowców w ramach usługi pogrzebowej, jak i wyprzedzająco za życia kupującego, z terminem wykupu pochówku bliżej nieokreślonym) zostały prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 93.03.1, to podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 160 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT". Takie stanowisko wyraził również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 11 maja 2012 r., sygn. ILPPl/443-166/I2-2/AWa. Ponadto, zdaniem Gminy, również fakt, że usługi cmentarne są wykonywane za pośrednictwem Zarządcy, nie wpływa na ocenę, iż to Gmina w analizowanym przypadku wykonuje czynności opodatkowane VAT. Stanowisko takie zostało potwierdzone przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 grudnia 2011 r., sygn. IPTPP1/443-796/11-5/MS, która dotyczyła analogicznego przypadku korzystania z usług zarządcy. Organ potwierdził, że "w świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że opłaty za usługi cmentarne stanowią u Wnioskodawcy sprzedaż opodatkowaną. Nadto zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak również w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku dla ww. usług. Reasumując, świadczone przez Gminę usługi cmentarzy stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i nie podlegają one zwolnieniu z opodatkowania tym podatkiem". Biorąc pod uwagę powyższe Gmina stoi na stanowisku, iż świadczone przez Gminę usługi cmentarne stanowią czynności opodatkowane VAT, a Gmina świadcząc te usługi działa w charakterze podatnika VAT.

Ad. 2. Gmina może zastosować obniżoną (aktualnie 8%) stawkę podatku VAT w stosunku do świadczonych usług cmentarnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi co do zasady 22%, natomiast stosownie do ust. 2 tego przepisu, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi zasadniczo 7%. Stosownie do art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110. wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

* stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

* stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stosownie do art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) z dniem 1 stycznia 2011 r. dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy o VAT. W objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik, tj. stawką 0% i 3%. W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono pod symbolem PKWiU 96.03 - Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną. W ocenie Gminy, wskazane we wniosku usługi cmentarne wykonywane w imieniu i na rzecz Gminy przez Zarządcę na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej, stanowią usługi pogrzebowe i pokrewne sklasyfikowane w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, poz. 180 zakwalifikowanymi do PKWiU 96.03. W związku z powyższym, usługi te powinny być opodatkowane obniżoną 8% stawką podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011 r., natomiast przed tym okresem stawką 7%. Na potwierdzenie swojego stanowiska Gmina przytoczyła stanowisko podatnika zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 16 sierpnia 2011 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-557/11/RSz, w której organ podatkowy wskazał, iż "W świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że opłaty za udostępnienie miejsc cmentarnych do pochówku i dalsze korzystanie z miejsca na cmentarzu, o ile zostały prawidłowo zaliczone przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 96.03.11, podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług, w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy". Mając na uwadze powyższe argumenty, Gmina stoi na stanowisku, iż świadczone w jej imieniu i na rzecz przez Zarządcę usługi cmentarne, w tym m.in. udostępnienie miejsca na cmentarzu, nadzór nad postawieniem pomnika, nadzór nad budową grobów murowanych, udostępnienie niszy urnowej w kolumbarium - stanowią usługi związane z usługami pogrzebowymi i pokrewnymi, sklasyfikowanymi w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, poz. 180 zakwalifikowanymi do PKWiU 96.03. i tym samym usługi te powinny być opodatkowane obniżoną 8% stawką podatku od dnia 1 stycznia 2011 r., natomiast przed tym okresem stawką 7%.

Ad. 3. Gmina ma (będzie miała) prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od opisanych wydatków, związanych z cmentarzami komunalnymi, w tym podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Zarządcę z tytułu świadczonych przez niego usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje co do zasady prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z treści wskazanych powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

* nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz

* nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Jak wynika z uzasadnienia stanowiska Gminy w zakresie pytania nr 1, w ocenie Gminy: (i) w ramach świadczonych przez Gminę usług, powinna być uznawana za podatnika VAT oraz (ii) świadczone przez Gminę usługi stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, w ocenie Gminy, ani ustawa o VAT, ani też wydane na jej podstawie rozporządzenie, nie przewidują zwolnienia z VAT dla przedstawionych usług. Konsekwentnie, zdaniem Gminy, wskazane powyżej przesłanki są w analizowanym przypadku spełnione. Tym samym, stosownie do przytoczonego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie przysługuje (będzie przysługiwało) prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków związanych ze świadczeniem opodatkowanych usług cmentarnych, w tym podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Zarządcę z tytułu świadczonych przez niego usług. W ocenie Gminy, za bezsporny należy uznać fakt, iż ponoszenie wskazanych powyżej wydatków jest konieczne i bezpośrednio związane ze świadczeniem usług cmentarnych. Bez ich poniesienia świadczenie przedmiotowych usług byłoby niemożliwe lub bardzo utrudnione. Nie sposób sobie bowiem wyobrazić sytuacji, w której osoby bliskie zmarłym zdecydowałyby się na pochówek w miejscu "niezadbanym, brudnym, dziko porośniętym zielenią" etc. Osoby takie z pewnością podjęłyby decyzję o dokonaniu pochówku na innych cmentarzach, tj. np. cmentarzach parafialnych lub cmentarzach położonych w innych gminach. Nie jest również możliwe odpłatne udostępnianie kwater na cmentarzu, na którym fizycznie nie ma już miejsca - konieczne jest zatem odpowiednie powiększenie jego powierzchni poprzez rozbudowę lub przebudowę cmentarza.

Gmina wskazała, iż przedstawione przez nią stanowisko dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z cmentarzami komunalnymi zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2009 r., sygn. IPPP1/443-908/09-2/AP, w której stwierdzono, iż: "Gminu jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 2007 r. prowadzi budowę cmentarza komunalnego. Prace budowlane polegały na przystosowaniu istniejącego obiektu do aktualnych potrzeb. Wydatki na realizację tej inwestycji pokryto w całości środkami gminnego budżetu. W chwili obecnej oddano do użytku część cmentarza. Za udostępnienie miejsca do pochówku i grobowca pobierana jest oplata objęta podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazuje, iż wszystkie działania związane z budową cmentarza miały na celu prowadzenie przez gminę sprzedaży opodatkowanej, konkretnie udostępnianie miejsc do pochówku zmarłych, która to usługa sklasyfikowana w dziale PKWiU 93.03 podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT. Reasumując, odnosząc przedstawiony stan faktyczny do zacytowanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż skoro przedmiotowa inwestycja będzie w przyszłości wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - zakupy związane z przedmiotową inwestycją będą związane z czynnościami opodatkowanymi Gminy. Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z przedmiotową inwestycją". Również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 marca 2011 r., sygn. ILPP1/443-1328/10-2/MP, odnosząc się do wynagrodzenia wypłacanego przez Gminę na rzecz zarządcy cmentarza, stwierdzono, iż: "Wynagrodzenie Wykonawcy z tytułu administrowania zarządzania cmentarzem ustalone zostało na kwotę ryczałtu miesięcznego, płatne po przedłożeniu u Wnioskodawcy faktury. W treści faktury Wykonawca w nazwie usługi podaje: "Administrowanie i utrzymanie cmentarza komunalnego - PKWiU 93.30" (stawka podatku VAT 7%). Opłaty za usługi cmentarne stanowią obrót Wnioskodawcy wykazywany w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż opodatkowaną 7% (PKWiU 93.03). Co miesiąc Wnioskodawca otrzymuje od Wykonawcy fakturę za wykonane usługi administrowania i zarządzania cmentarzem. Z powyższego wynika, że uzyskiwane od Wykonawcy opłaty za usługi cmentarne, stanowią u Wnioskodawcy sprzedaż opodatkowaną, natomiast za administrowanie i zarządzanie cmentarzem Wykonawca obciąża Wnioskodawcę wystawiając fakturę za świadczenie usługi. Zatem istnieje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z powyższymi usługami. Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zawartego w opłacie za usługi cmentarne o kwotę podatku naliczonego z tytułu usługi administrowania i zarządzania cmentarzem komunalnym pod warunkiem nie zaistnienia zawartych w art. 88 ustawy przesłanek negatywnych".

W ocenie Gminy, również fakt, że usługi cmentarne są wykonywane w imieniu i na rzecz Gminy przez Zarządcę nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego. Przykładowo stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 grudnia 2011 r., sygn. 1PTPP1/443-796/11-6/MS, w której organ podatkowy stwierdził, że "Gmina planuje zlecić obsługę techniczną wybranych obowiązków zarządcy, na podstawie umowy. Wszystkie wykonywane czynności przez zarządcę będą wykonywane w imieniu i na rzecz Gminy. (...) Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostanie spełniona przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach prowadzonej działalności usług cmentarzy, pod warunkiem niezaistnienia zawartych w art. 88 ustawy przesłanek negatywnych".

Ponadto Gmina podkreśliła, że stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż "prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny".

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej (mniej korzystnie) niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług cmentarnych, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia. Dotyczy to również faktur otrzymywanych przez Gminę od Zarządcy z tytułu świadczonych przez niego usług zarządzania cmentarzami komunalnymi. W ocenie Gminy, faktury te są bowiem związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych VAT tj. usług cmentarnych.

Podsumowując, Gmina stoi na stanowisku, iż przysługuje (będzie przysługiwało) jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na cmentarze komunalne w związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych VAT - usług cmentarnych, w tym podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Zarządcę z tytułu świadczonych przez niego usług.

Podsumowując, w opinii Gminy:

* świadczone przez Gminę usługi cmentarne stanowią czynności opodatkowane VAT, a Gmina wykonując te czynności działa w charakterze podatnika VAT,

* w stosunku do świadczonych usług cmentarnych Gmina może zastosować obniżoną 8% stawkę podatku VAT,

* Gmina ma (będzie miała) prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z funkcjonowaniem cmentarzy komunalnych, w tym podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Zarządcę z tytułu świadczonych przez niego usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo zaznacza się, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się bowiem w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z czym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl