ITPP1/443-500/07/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-500/07/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 2 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 października 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy sprzedaży towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy sprzedaży towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Treść wniosku została uzupełniona pismem z dnia 19 października 2007 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja materiałów i urządzeń przeznaczonych do ochrony środowiska. Produkcja obejmuje między innymi zapory przeciwolejowe i sorbenty do usuwania rozlewów olejowych, które to towary znajdują się na liście towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej (zał. nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług). W wielu przypadkach sprzedaż wskazanych wyżej towarów następuje w wyniku zamówienia złożonego przez straże pożarne i im dostarczane, ale finansowane są przez urzędy miast lub gmin z rejonu działania tych jednostek. W takich sytuacjach Jednostka wystawia faktury na te urzędy opodatkowując sprzedaż 22% podatkiem, natomiast w przypadku, gdy płatnikiem jest jednostka ochrony przeciwpożarowej faktura wystawiana jest na tę jednostkę ze stawką 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy stosować przy sprzedaży sprzętu na cele ochrony przeciwpożarowej, gdy płatnikiem jest urząd, a faktycznym zamawiającym i odbiorcą sprzętu jest jednostka ochrony przeciwpożarowej.

Zdaniem wnioskodawcy, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług 7% stawkę można stosować również w przypadku, gdy płatnikiem za przedmiotowy towar jest urząd miasta lub gminy, ponieważ faktycznym nabywcą towaru jest jednostka ochrony przeciwpożarowej oraz towar jest przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 tejże ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 tej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. od 129 do 134 wskazanego załącznika ustawodawca enumeratywnie wymienił towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 10 cyt. ustawy, stawkę, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej."

Z treści powołanych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej - 7% - stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących warunków:

1.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju,

2.

dostawa jest dokonywana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towar będący przedmiotem dostawy jest wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do tej ustawy,

4.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "jednostki ochrony przeciwpożarowej", w związku z tym należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1.

jednostki organizacyjne Straży Pożarnej,

a.

jednostki organizacyjne Straży Przeciwpożarowej,

2.

zakładowa straż pożarna,

3.

zakładowa służba ratownicza,

4.

gminna zawodowa straż pożarna,

a.

powiatowa ((miejska) zawodowa straż pożarna,

5.

terenowa służba ratownicza,

6.

ochotnicza straż pożarna,

7.

związek straży pożarnych,

8.

inne jednostki ratownicze.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca towarów jest jednostką ochrony przeciwpożarowej. Jeżeli natomiast nabywcą jest urząd (urząd miasta, gminy, powiatu), stawką właściwą dla dostaw towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej będzie stawka 22% (art. 41 ust. 1), bez względu na cel, z jakim podmiot ten zakupuje przedmiotowe towary. Z kolei w przypadku, gdy nabywcą tych towarów jest jednostka ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego przez nią zamówienia.

Ze złożonego wniosku wynika, iż sprzedając produkowane przez siebie towary Spółka wystawia m.in. faktury, z których wynika, że ich nabywcą jest urząd (miasta, gminy, powiatu), w związku z powyższym należy stwierdzić, iż - przy uwzględnieniu treści powołanych wyżej zapisów - sprzedaż ta nie korzysta z obniżonej (7%) stawki podatku, ale podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej tj. stawki 22%.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z treścią art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z powyższym dokumenty załączone do złożonego przez Pana wniosku nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl