ITPP1/443-493/11/DM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-493/11/DM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych czynności w zakresie zarządzania mieniem komunalnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych czynności w zakresie zarządzania mieniem komunalnym.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina, mając na uwadze zaspokojenie potrzeb mieszkańców poprzez zagwarantowanie profesjonalnego zarządzania zasobem komunalnym, uchwałą rady miasta z dnia 25 października 2010 r. utworzyła jednoosobową Spółkę z o.o. Gmina posiada 100% udziałów w Spółce. W marcu 2011 r. Spółka podpisała z gminą umowę o zarządzanie komunalnym zasobem lokalowym, zarządzanie cmentarzem komunalnym oraz umowę o zarządzanie targowiskiem miejskim. Spółka za wykonanie czynności zarządzania otrzymywać będzie wynagrodzenie. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Umowa określa komunalny zasób lokalowy wchodzący w skład zarządzania, są to lokale mieszkalne, lokale użytkowe oraz komórki i garaże. W umowie zawarto następujące zapisy: zleceniodawca upoważnia zarządcę do występowania w jego imieniu i na jego rzecz wobec osób trzecich we wszystkich sprawach dotyczących zarządu zasobem; do obowiązków zarządcy należy utrzymanie należytego stanu zasobów, organizowanie i prowadzenie remontów bieżących i usuwanie awarii; zawieranie umów dla budynków komunalnych na dostawę mediów; reprezentowanie interesów zleceniodawcy, jako członka wspólnoty mieszkaniowej oraz składanie oświadczeń woli w jego imieniu; obsługa finansowo-księgowa zarządzanych zasobów. W zakresie gospodarki lokalami mieszkalnymi użytkowymi do obowiązków zarządcy należy: zawieranie umów na lokale stanowiące własność zleceniodawcy w jego imieniu z osobami wskazanymi przez zleceniodawcę na podstawie skierowań; organizowanie i przeprowadzanie przetargów na najem lokali użytkowych. Zgodnie z treścią umowy zarządca jest upoważniony do pobierania od najemców lokali opłat z tytułu najmu lokali, w tym czynszu z tytułu najmu oraz innych opłaty związanych z dostawą mediów. Wpłaty pochodzące z czynszu i innych opłat nie stanowią przychodu zarządcy. Zarządca otrzymane wpłaty z tytułu czynszu przekaże zleceniodawcy, pozostałe wpłaty zostaną na koncie zarządcy i zostaną przeznaczone do uregulowania pozostałych opłat (kosztów) wynikających z tytułu najmu lokali, np. woda, ścieki, energia. Zgodnie z umową o zarządzanie cmentarzem zarządca zobowiązany jest do pobierania opłat za miejsca na cmentarzu, a następnie przekazywanie ich na rachunek gminy miejskiej. Jako zarządca, Spółka działa w imieniu i na rzecz gminy miejskiej. Spółka w zakresie zarządzania komunalnym zasobem lokalowym będzie działała następująco: w związku z zapisem w umowie, że zarządca działa w imieniu i na rzecz zleceniodawcy, umowy z dostawcami mediów i wykonawcami usług będą zawierane przez Spółkę, ale w imieniu gminy miejskiej. Umowy najmu z najemcami lokali komunalnych będą zawierane w imieniu gminy miejskiej. Spółka będzie pobierała w imieniu i na rzecz gminy kwoty należne z tytułu czynszów i mediów, a następnie zgodnie z zapisami umowy czynsz przekaże na konto gminy miejskiej, a pozostałą częścią wpłat ureguluje zobowiązania wobec dostawców mediów. Powyższe wpłaty nie będą kwotami należnymi Spółki, gdyż Spółka nie świadczy usług w zakresie wynajmu. Czynsz i opłaty za media pobierane przez Spółkę w ramach obowiązków zarządcy, stanowią dochody gminy. Ewidencję w księgach rozrachunkowych przychodów najmu gminnych lokali mieszkalnych i użytkowych oraz kosztów związanych z najmem tych lokali Spółka będzie prowadziła tylko na kontach rozrachunkowych, a nie na kontach przychodów i rozchodów. Spółka za kwoty należne będzie uważała wyłącznie kwoty stanowiące wynagrodzenie za świadczenie usługi w zakresie zrządzania. Spółka będzie pobierała opłaty za miejsca na cmentarzu, a następnie kwoty te przekaże na rachunek gminy. Spółka nie jest upoważniona do wystawiania faktur we własnym imieniu, a pobrane opłaty nie będą stanowiły dla niej obrotu. Spółka po podpisaniu porozumienia z gminą miejską i udzieleniu pełnomocnictwa, będzie wystawiała faktury za miejsca na cmentarzu w imieniu gminy miejskiej. Ewidencję z przychodów z opłat za miejsca oraz kosztów związanych z obsługą cmentarza, Spółka będzie prowadziła na kontach rozrachunkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy czynsz najmu i zaliczki z tytułu dostawy mediów naliczane najemcom gminnych lokali mieszkalnych i użytkowych, którymi w imieniu i na rzecz gminy zarządza Spółka i które zgodnie z zawartą umową nie stanowią przychodów Spółki, stanowią obrót własny na potrzeby podatku od towarów i usług. Kto powinien wystawić faktury za czynsz za lokale użytkowe. Kto powinien wykazać w deklaracji VAT z faktury wystawione przez dostawców mediów oraz wykonawców usług na rzecz zasobu komunalnego oraz faktur wystawionych przez Spółkę w imieniu gminy miejskiej. Kto powinien wystawiać faktury za sprzedaż miejsc na cmentarzu. Czy wystawcą faktur może być Spółka, a sprzedawcą gmina. Czy w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obrotem zarządcy jest kwota należna za świadczone usługi zarządzania pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty czynszu najmu i zaliczki na dostawę mediów wpłacane do Spółki, a następnie przekazywane do gminy miejskiej nie są obrotem zarządcy w rozumieniu podatku od towarów i usług, a zobowiązanym do rozliczenia i odprowadzenia podatku za lokale użytkowe i świadczenia jest właściciel nieruchomości - gmina miejska. Zarządca może wystawić na najemców fakturę VAT z tytułu czynszu oraz opłat dodatkowych, winne one jednak co do zasady jako sprzedawcę wskazywać właściciela, tj. gminę miejską. W przypadku cmentarza Spółka może wystawić fakturę za miejsca na cmentarzu dokumentując w ten sposób pobrane opłaty. Faktury te winny być wystawione w imieniu gminy miejskiej, co oznacza że na fakturze jako sprzedawca widnieć powinna gmina miejska. Według Spółki, przedmiotem opodatkowania dla Spółki jest dochód, którego źródłem jest wynagrodzenie otrzymane od właściciela nieruchomości i to ono w myśl art. 29 ust. 1 ustawy stanowi obrót zarządcy pomniejszony o należny podatek. W związku z powyższym faktury wystawiane przez wykonawców usług i dostawców mediów jak i również faktury wystawiane przez Spółkę w imieniu gminy nie powinny być ujmowane w deklaracji VAT Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jednocześnie zauważyć należy, że z art. 220 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 2006.347.1 z późn. zm.) wynika, że każdy podatnik upewnia się, że faktura została wystawiona przez niego, nabywcę lub usługobiorcę, lub w jego imieniu i na jego rzecz, przez osobę trzecią, w następujących przypadkach:

1.

dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych przez niego na rzecz innego podatnika lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

dostaw towarów, o których mowa w art. 33;

3.

dostaw towarów dokonanych na warunkach przewidzianych w art. 138;

4.

wszelkich zaliczek wpłaconych przed dokonaniem jednej z dostaw towarów, o których mowa w pkt 1, 2 i 3;

5.

wszelkich zaliczek wpłaconych na jego rzecz przez innego podatnika lub przez osobę prawną niebędącą podatnikiem przed zakończeniem świadczenia usług.

Stosownie do art. 224 ust. 1 Dyrektywy, faktury mogą być wystawiane przez nabywcę lub usługobiorcę w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na ich rzecz przez podatnika, jeżeli istnieje wcześniejsze porozumienie między tymi dwiema stronami i pod warunkiem, że istnieje określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.

Państwa członkowskie, na terytorium których dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, ustalają zasady i warunki takiego wcześniejszego porozumienia i procedury zatwierdzania faktur między podatnikiem a nabywcą lub usługobiorcą (art. 224 ust. 2 Dyrektywy).

W sytuacji braku jasnych uregulowań na gruncie prawa krajowego w zakresie możliwości wystawiania faktur przez osobę trzecią, należy przyjąć interpretację spójną z treścią Dyrektywy.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka, będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym - utworzona na potrzeby zagwarantowania profesjonalnego zarządzania zasobem komunalnym - na podstawie zawartej z gminą umowy, zarządza komunalnym zasobem lokalowym, cmentarzem komunalnym targowiskiem miejskim. Z postanowień umownych wynika, że Spółka upoważniona została do występowania wobec osób trzecich w imieniu i na rzecz gminy we wszystkich sprawach dotyczących zarządu. Na tej podstawie Spółka, w imieniu gminy, będzie zawierała umowy z dostawcami mediów, umowy najmu z najemcami lokali komunalnych. Z uwagi na to, że Spółka nie jest upoważniona do wystawiania faktur we własnym imieniu, będą one wystawiane w imieniu gminy (jako sprzedawca wskazana zostanie gmina, natomiast Spółka będzie jedynie wystawcą faktur). Czynności w zakresie zarządzania Spółka wykonuje odpłatnie, uzyskując z tego tytułu stosowne wynagrodzenie.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że o ile Spółka w istocie świadczyć będzie czynności w imieniu i na rzecz gminy, to pobierane od najemców (w imieniu i na rachunek gminy) kwoty należne z tytułu czynszu najmu lokali mieszkalnych i użytkowych przekazywane na rzecz gminy, jak również opłaty za media przeznaczone na uregulowanie zobowiązań wobec dostawców i opłaty pobierane za sprzedaż miejsc na cmentarzu, nie stanowią kwot należnych Spółki, o których mowa w art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Spółka nie będzie świadczyła usług w zakresie wynajmu lokali i dostawy miejsc na cmentarzu. Spółka bowiem, na podstawie postanowień umownych ze zlecającym będzie wykonywała jedynie czynności zarządzania lokalami i cmentarzem, uzyskując za te usługi stosowne wynagrodzenie. A zatem po stronie Spółki kwoty te nie będą stanowić obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto z uwagi na powyższe, jak również brak upoważnienia do wystawiania faktur we własnym imieniu - w sytuacji posiadania stosowanego pełnomocnictwa w tym zakresie - Spółka może wystawiać faktury VAT w imieniu i na rzecz gminy z tytułu pobieranych opłat za miejsca na cmentarzu, czy też kwot związanych z lokalowym zasobem komunalnym. W takiej sytuacji, jako sprzedawca widnieć będzie gmina, zaś Spółka wystąpi w charakterze wystawcy faktur.

Należy jednak pamiętać, iż wystawiane faktury muszą spełniać wymogi określone w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zauważyć należy, że wystawienie faktur przez Spółkę w imieniu i na rachunek gminy jest równoznaczne z wystawieniem ich przez gminę, która będzie zobowiązana zaewidencjonować dokonaną sprzedaż i wykazać w deklaracji podatkowej dla celów podatku od towarów i usług. W deklaracji tej gmina będzie także uprawniona do wykazania faktur otrzymanych od dostawców mediów oraz wykonawców usług na rzecz gminnego zasobu komunalnego.

W przypadku natomiast czynności zarządu, za które Spółka otrzymuje wynagrodzenie, należy zauważyć, że dotyczą one usług bezpośrednio świadczonych przez Spółkę (usług zarządzania) na rzecz gminy (zleceniodawcy). Wobec powyższego kwotą należną dla Spółki będzie wyłącznie ta kwota jaka stanowi wynagrodzenie za świadczonego przez nią usługi w zakresie zarządzania. Na Spółce ciążyć będzie zatem obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu ww. usług, natomiast jak słusznie wskazano we wniosku - faktury wystawiana przez wykonawców usług i dostawców mediów jak również faktury wystawiane przez Spółkę w imieniu i na rzecz gminy nie powinny być ujmowane w deklaracji dla podatku od towarów i usług sporządzanej przez Spółkę.

Końcowo zwrócić należy uwagę na to, że interpretacja nie dotyczy zarządzania targowiskiem gdyż zagadnienie to nie było to przedmiotem zapytania oraz Spółka nie przedstawiła w tym zakresie własnego stanowiska.

Zauważyć należy także, iż mając na uwadze, że Spółka jest stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zaznacza się, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla gminy, która chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl