ITPP1/443-491/09/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-491/09/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania usług za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania usług za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi samoobsługowego mycia pojazdów. Odbiorcami tych usług są osoby prawne, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz osoby fizyczne nie prowadzące takiej działalności. Sprzedaż prowadzona jest przy pomocy urządzeń służących do automatycznej sprzedaży w systemie bezgotówkowym. Urządzenia te przyjmują należność w bilonie lub banknotach. W przyszłości zamierza Pan również umożliwić przyjmowanie należności za ww. usługi w formie przedpłaty na zasadzie doładowania kart "bezdotykowych" oparciu o system komputerowy prowadzący ewidencję dokumentującą transakcję. Usługi świadczone są P., natomiast planowane jest również uruchomienie drugiego miejsca świadczenia usług w C., w oparciu o taki sam system automatycznej sprzedaży bezobsługowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi samoobsługowego mycia pojazdów świadczone przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które przyjmują należność w systemie bezgotówkowym w bilonie lub banknotach, a w przyszłości również w oparciu o ewidencjonowaną formę płatności bezgotówkowej, uprawniają do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie poz. 41 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, po przekroczeniu limitu na rok 2009 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie poz. 41 załącznika powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, świadczone usługi mycia samoobsługowego pojazdów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które przyjmują należność w systemie bezgotówkowym w bilonie lub banknotach podlegają zwolnieniu. W przypadku uruchomienia przedmiotowej sprzedaży w innej formie (bezgotówkowej) dodatkowo będzie niezbędne prowadzenie ewidencji dokumentującej transakcję. Natomiast w przedstawionym we wniosku aktualnym stanie (gdy należność przyjmowana jest w bilonie i banknotach) po przekroczeniu limitu na rok 2009 r. nie będzie obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowani kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Stosownie do § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Pod pozycją 41 ww. załącznika zostały umieszczone usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Powyższe, zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż świadczy Pan usługi, polegające na prowadzeniu bezobsługowej myjni samochodowej przy użyciu urządzeń, które przyjmują należność w bilonie lub banknotach. Zamierza Pan także uruchomić drugi punkt świadczonych usług, w którym będzie również możliwość przyjmowania należności za ww. usługi w formie przedpłaty na zasadzie doładowania "kart bezdotykowych" w oparciu o system komputerowy prowadzący ewidencję dokumentującą daną transakcję.

Zatem w sytuacji, gdy usługi są świadczone na zasadzie samoobsługi, a należność jest przyjmowana w systemie bezobsługowym w formie bezgotówkowej, warunkiem koniecznym do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej ww. czynności konieczne jest prowadzenie przez Wnioskodawcę ewidencji, z której jednoznacznie można ustalić "cechy podatkowe" świadczonej usługi, a mianowicie rodzaj świadczonej usługi, wartość świadczonej usługi oraz stawkę podatkową tejże usługi. Ponadto Wnioskodawca winien posiadać dowody dokumentujące (np. ewidencja sprzedaży kart), jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Ustawodawca określił jeszcze jeden warunek, który winien być spełniony, aby móc skorzystać z ww. zwolnienia, a mianowicie nie powstał obowiązek ewidencjonowania tych usług na kasie fiskalnej do dnia 31 grudnia 2008 r.

Warto też zauważyć, że podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwoty podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej (art. 109 ust. 3 ustawy). Ewidencja prowadzona dla celów VAT dokumentuje kwotę uzyskanego obrotu. Zatem bezspornym pozostaje fakt, iż obrót, jaki będzie uzyskiwany w samoobsługowej myjni samochodowej musi znaleźć swoje odzwierciedlenie w prowadzanej przez Wnioskodawcę ewidencji.

Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku klientów myjni - osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz innych podmiotów gospodarczych, które będą mogły korzystać z myjni przy użyciu zakupionych wcześniej kart, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, nie powstanie obowiązek ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowani kas rejestrujących. W tym przypadku należy mieć na uwadze uregulowania art. 106 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Zgodnie z tym przepisem podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż powyższe usługi świadczone za pomocą automatycznej myjni samochodowej, przy użyciu urządzeń przyjmujących należność w bilonie lub banknotach są objęte zwolnieniem z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2009 r. na podstawie poz. 41 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r., natomiast w sytuacji, gdy należność jest przyjmowana w systemie bezobsługowym w formie bezgotówkowej będzie korzystała z tego zwolnienia (przy założeniu, że Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania przedmiotowych usług na kasie rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2009 r.), pod warunkiem prowadzenia odpowiedniej ewidencji, z której będzie można w sposób jednoznaczny określić rodzaj świadczonej usługi, wartość świadczonej usługi oraz stawkę podatkową tejże usługi opłacanej za pomocą kart oraz posiadania dowodów dokumentujących, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, przy spełnieniu ww. warunków, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl