ITPP1/443-490/10/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-490/10/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2010 r. (data wpływu 27 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "Doposażenie placówek szkolnych w Gminie" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, realizuje projekt pn.: "Doposażenie placówek szkolnych w Gminie", współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 3 - "Infrastruktura społeczna", działanie 3.1. "Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną". W związku z realizacją projektu Gmina dokonuje zakupu wyposażenia do szkół, w tym sprzętu informatycznego wraz z instalacją, wyposażenia pracowni dydaktycznej i sal gimnastycznych, które zostanie wykorzystane do prowadzenia zajęć dydaktycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w ramach realizowanego projektu ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina uważa, że nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Przytaczając treść art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Gmina stwierdza, iż nabywane w ramach realizowanego projektu towary i usługi są przeznaczone na działalność oświatową i po zakończeniu projektu zostaną przekazane do poszczególnych szkół. Ponadto Gmina wskazuje, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w załączniku nr 4 usługi w zakresie edukacji są zwolnione od podatku, a więc zakupy dokonywane w ramach projektu nie są związane z działalnością opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina realizuje projekt pn.: "Doposażenie placówek szkolnych w Gminie". W ramach projektu dokonuje zakupów związanych z wyposażeniem szkół, w tym sprzęt informatyczny wraz z instalacją, wyposażeniem pracowni dydaktycznej i sal gimnastycznych, które zostaną wykorzystane do prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkołach. Towary i usługi są przeznaczone na działalność oświatową i po zakończeniu projektu zostaną przekazane do poszczególnych szkół. Zakupy dokonywane w ramach projektu nie są zatem związane z działalnością opodatkowaną Gminy.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany przez Gminę projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl