ITPP1/443-479/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-479/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2013 r. (data wpływu 23 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W styczniu i marcu 2013 r. Spółka dokonała sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym za pomocą firmy "S" przesyłkami kurierskimi "za pobraniem" lub pobierając przedpłaty. Dostawy powyższe udokumentowane zostały fakturami VAT. Sprzedaż Spółki dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w roku 2012 wyniosła netto 20.946,43 zł w systemie wysyłkowym za pomocą firmy "S" przesyłkami kurierskimi "za pobraniem" lub przedpłatami na konto Spółki za pośrednictwem "P" S.A.

Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Spółka rozpoczęła w roku 2011.

Zapłaty za towary dokonano przelewami: na konto Spółki, na konto Spółki za pośrednictwem "P" S.A., bądź na konto "T" Sp.J., która następnie przekazywała przelewami na konto bankowe Spółki różnicę płatności po kompensacie pomiędzy fakturą zakupu stanowiącą zobowiązanie Spółki względem "T" Sp.J., a płatnością dokonaną przez klienta w systemie "za pobraniem".

"T" Spółka Jawna była dostawcą niektórych towarów i wówczas również organizatorem wysyłki zakupionych przez Spółkę towarów sprzedawanych następnie do klientów w systemie "za pobraniem". W sytuacji, gdy T Sp. J. organizowała wysyłkę "za pobraniem", klient - osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej opłacała dostawę na podstawie faktury wystawionej przez Spółkę. Zapłata pobrana przez firmę "S" - kuriera przy dostawie towaru przekazywana była przelewem na konto bankowe "T" Spółka Jawna. Następnie "T" Sp.J. przekazywała na rachunek bankowy Spółki kwotę odpowiadającą pobranej od klienta - osoby fizycznej zapłacie pomniejszonej o wartość zakupionych przez Spółkę towarów dla tej transakcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka prawidłowo korzysta ze zwolnienia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących przy sprzedaży wysyłkowej w przypadku sprzedaży wysyłkowej "za pobraniem" towarów zakupionych w "T" Sp. J., gdy firma ta organizuje tę wysyłkę w imieniu i na rzecz Spółki w sposób opisany powyżej, a pobrana od klienta zapłata przekazywana jest na rachunek bankowy Spółki jako kwota odpowiadającą pobranej zapłacie pomniejszonej o wartość zakupionych przez Spółką towarów dla tej transakcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa pozycji 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, określono zakres zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z " art. 2 ust. 1", zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do 31 grudnia 2014 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień. Wśród czynności wymienionych w załączniku, w poz. 37 znajduje się zwolnienie dla świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłata za wykonaną czynność w całości następuje za pośrednictwem poczty banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Przepisy wskazują więc na szereg warunków, których łączne spełnienie pozwala na skorzystanie z możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:

1.

zapłata musi nastąpić w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-rozliczeniowej,

2.

zapłata musi zostać dokonana na rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-rozliczeniowej,

3.

prowadzona będzie ewidencja i gromadzone dowody dokumentujące transakcję, które pozwolą zidentyfikować transakcję oraz określić jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Spółka wskazała, że spełnia wszystkie kryteria, uprawniające ją do zwolnienia z ewidencji sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych za pomocą kasy fiskalnej.

Płatność za usługi dokonywana będzie za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-rozliczeniowej i w każdym przypadku trafi na rachunek bankowy Spółki. Dodatkowo przez Spółkę będzie prowadzona rzetelna ewidencja i gromadzone będą dowody identyfikujące transakcję, w tym dane nabywcy łącznie z jego adresem.

Spółka zauważyła, iż w rozporządzeniu nie wskazano, że zapłata musi wpłynąć na rachunek bankowy podatnika bezpośrednio. Podkreślono jednak, że dowody dokumentujące zapłatę muszą jednoznacznie wskazywać, której transakcji dotyczyła. Powyższy przepis ma za zadanie określić wymogi, których spełnienie gwarantuje możliwość właściwego naliczenia podatku i zobowiązania wobec budżetu w sytuacji pominięcia ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej. W ocenie Spółki, z punktu widzenia celu, Spółka spełnia warunki określone w rozporządzeniu i tym samym należy uznać, że spełnia wszystkie warunki dla możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Spółka wskazała, że podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej znak IBPP4/443-578/11/JP z dnia 10 czerwca 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, od dnia 1 stycznia 2013 r., zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Z treści § 2 ust. 1 tego rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 tego załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Natomiast w poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Z kolei jak wynika z zapisu § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się w przypadku:

a.

gazu płynnego,

b.

części do silników (PKWiU 28.11.4),

c.

silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),

d.

nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),

e.

przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),

f.

części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),

g.

części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),

h.

silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),

i.

sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),

j.

sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

k.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",

I.

płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów i innych analogowych lub cyfrowych nośników danych zawierających zapisane dane lub zapisane pakiety oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanych łącznie z licencją na użytkowanie,

m.

wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,

n.

wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem towarów, dostarczanych w sposób określony w poz. 42 załącznika do rozporządzenia.

Jak wynika z zapisu § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka w 2011 r. rozpoczęła sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W 2012 r. sprzedaż obrót z tytułu tej sprzedaży przekroczyła 20.000 zł. Spółka dokonała sprzedaży na rzecz ww. osób w systemie wysyłkowym za pomocą firmy kurierskiej "za pobraniem" lub pobierając przedpłaty.

Niektóre towary Spółka nabywała w "T" Spółka Jawna, która dokonywała wysyłki zakupionych przez Spółkę towarów sprzedawanych następnie do klientów w systemie "za pobraniem". W tej sytuacji, klient - osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej opłacała dostawę na podstawie faktury wystawionej przez Spółkę. Zapłata pobrana przez firmę "S" - kuriera przy dostawie towaru przekazywana była przelewem na konto bankowe "T" S. J., która następnie przekazywała na rachunek bankowy Spółki kwotę odpowiadającą pobranej od klienta zapłacie pomniejszonej o wartość zakupionych przez Spółkę towarów dla tej transakcji. Zapłaty za towary dokonano przelewami: na konto Spółki, na konto Spółki za pośrednictwem "P" S.A., bądź na konto "T" Sp. J., która następnie przekazywała przelewami na konto bankowe Spółki różnicę płatności po kompensacie pomiędzy fakturą zakupu stanowiącą zobowiązanie Spółki względem "T" Sp. J., a płatnością dokonaną przez klienta w systemie "za pobraniem".

Odnosząc przedstawione okoliczności do wskazanych regulacji prawnych stwierdzić należy, że z uwagi na przekroczenie kwoty obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wobec Spółki powstał obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Niemniej, skoro - jak wynika ze złożonego wniosku - zapłata z tytułu transakcji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dokonywanych w systemie wysyłkowym za pobraniem za pośrednictwem kuriera, wpływa na rachunek bankowy Spółki za pośrednictwem firmy, u której Spółka te towary nabywa, to do dnia 31 grudnia 2014 r. Spółka może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do powołanego rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r., przy założeniu, że przedmiotem dokonywanej przez Spółkę sprzedaży nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż zakres zwolnienia z obowiązku prowadzenia przedmiotowej ewidencji określony w powołanych we wniosku normach prawnych, tj. § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do cytowanego rozporządzenia, na podstawie których Spółka zbudowała własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego ogranicza się wyłącznie do czynności, których przedmiotem jest świadczenie usług.

Z tych też względów, zważywszy, że na gruncie niniejszej sprawy mamy do czynienia z dostawą towarów, oceniając całościowo stanowisko wyrażone we wniosku uznać należało je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl