ITPP1/443-479/09/IK - Opodatkowanie usług przewozu osób niepełnosprawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-479/09/IK Opodatkowanie usług przewozu osób niepełnosprawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług przewozu osób niepełnosprawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług przewozu osób niepełnosprawnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy, nie posiadającą osobowości prawnej, powołaną do obsługi finansowo-księgowej szkół. Ponadto realizuje zadania z zakresu infrastruktury społecznej. Wnioskodawca jest użytkownikiem pojazdu przeznaczonego do przewozu osób niepełnosprawnych na podstawie zawartej z Gminą umowy przekazania. Przedmiotowy samochód został zakupiony przez Gminę w 2009 r. przy dofinansowaniu ze środków PFRON, aby służyć niepełnosprawnym mieszkańcom. Usługi przewozu będą świadczone odpłatnie. Opłaty za przewóz osób niepełnosprawnych pobierane przez Wnioskodawcę stanowić będą dochód Gminy.

Wnioskodawca posiada stosowną opinię wydaną przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 24 lutego 2009 r., z której wynika, iż usługi przewozu osób niepełnosprawnych mieszczą się:

* w grupowaniu PKWiU 85.14.14-00.00, jako "usługi pogotowia ratunkowego", tj. usługi przewozowe na rzecz osób chorych i niepełnosprawnych związane z przewozem tych osób w celu realizacji usług medycznych (do lekarza, na zabiegi, rehabilitacyjne, komisje lekarską, na dializy), świadczone specjalnie przystosowanymi do tego celu samochodami lub samochodami nieprzystosowanymi np. taksówkami, o ile przewoźnik posiada umowę z zakładem opieki zdrowotnej na przewóz w celach medycznych, oraz

* w grupowaniu PKWiU 60.2 jako "usługi transportu lądowego pozostałe", tj. usługi przewozu osób niepełnosprawnych lub chorych świadczone specjalnie przystosowanymi do tego celu samochodami lub samochodami nieprzystosowanymi np. taksówkami, nie w celach medycznych klasyfikowane w zależności od środka transportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi wykonywane przez Wnioskodawcę będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli tak, to w jakiej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w powiązaniu z załącznikiem nr 3 do tej ustawy, który zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7 % - usługi o symbolu PKWiU 60.2 jako usługi transportu lądowego pozostałe - podlegają opodatkowaniu 7 % stawką podatku. Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w powiązaniu z załącznikiem nr 4 do ustawy, usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85.14.14-00.00 jako usługi pogotowia ratunkowego, są zwolnione od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Dla prawidłowego określenia stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności, które są usługami w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy, niezbędne jest zatem ustalenie symbolu PKWiU. Klasyfikacje te służą identyfikacji towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, stawką podatku w wysokości 7 % zostały objęte usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 142-144 tego załącznika, zostały wyszczególnione czynności o symbolu:

* 60.21 - usługi pasażerskiego transportu rozkładowego lądowego pozostałe,

* 60.22 - usługi taksówkowe oraz wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą,

* 60.23 - usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe.

Zwolnieniem od podatku, w myśl dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zostały objęte usługi wyszczególnione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 9 tego załącznika wymienione zostały usługi określone symbolem PKWiU ex 85 - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że zwolnienie od podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania.

Zakres przedmiotowy usług w zakresie ochrony zdrowia jest szeroki i obejmuje: usługi świadczone przez szpitale, usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie, usługi stomatologiczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe (w tym usługi położnych, pielęgniarek, fizykoterapeutów i innych osób zajmujących się usługami paramedycznymi, usługi pogotowia ratunkowego, usługi świadczone przez laboratoria medyczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane). Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a także przepisy wykonawcze nie wymieniają jednak instytucji, których usługi klasyfikowane do grupowania PKWiU 85 nie są zwolnione od podatku. Zatem usługi te korzystają z przedmiotowego zwolnienia bez względu na status instytucji, która je świadczy.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca zamierza świadczyć odpłatne usługi przewozu osób niepełnosprawnych pojazdem przeznaczonym to tego typu przewozów. Zgodnie z przytoczoną opinią Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, czynności przewozu osób niepełnosprawnych zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85.14.14-00.00 jako "usługi pogotowia ratunkowego" oraz w grupowaniu PKWiU 60.2 jako "usługi transportu lądowego pozostałe". Pierwsze grupowanie jest związane z przewozem osób niepełnosprawnych w celu realizacji usług medycznych, tj. zabiegi rehabilitacyjne, natomiast drugie grupowanie dotyczy usług przewozu osób niepełnosprawnych w celach niemedycznych.

Na podstawie przedstawionych okoliczności oraz powołanych regulacji prawnych stwierdzić należy, iż jeżeli Wnioskodawca świadczy usługi, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85.14.14-00.00, a dokonana klasyfikacja jest prawidłowa, to korzystają one ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 (poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy), natomiast usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 60.2, będą podlegały opodatkowaniu stawką VAT 7 %, zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 (poz. 142, 143 i 144 załącznika nr 3 do ustawy).

Podkreślić jednak należy, iż tutejszy organ nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, a obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonych usług ciąży na podmiocie wykonującym te czynności, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Zatem niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowania statystyczne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl