ITPP1/443-475/08/MN
Pismo z dnia 18 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-475/08/MN
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług przyjmowania płatności za dobra i usługi dystrybuowane przez podmioty współpracujące ze Spółką, sklasyfikowane w PKWiU 67.13.10-00.00 - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 czerwca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług przyjmowania płatności za dobra i usługi dystrybuowane przez podmioty współpracujące ze Spółką, sklasyfikowane w PKWiU 67.13.10-00.00.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka współpracując z jednym z polskich banków zamierza umożliwić podmiotom dokonującym sprzedaży dóbr i usług w sieci Internet przyjmowania płatności za te dobra i usługi, dokonywanych przez klientów korzystających z elektronicznych narzędzi płatności dostępnych w tym banku. W szczególności, świadczona przez Spółkę usługa będzie polegała na zawieraniu we własnym imieniu z podmiotami dokonującymi sprzedaży dóbr i usług umów o przyjmowanie płatności od klientów.
W warstwie formalnej Spółka zawiera z bankiem stosowną umowę umożliwiającą jej zawieranie umów z podmiotami współpracującymi, następnie z podmiotami współpracującymi zawiera odrębne umowy o przekazywanie płatności nabywców dóbr i usług danego podmiotu współpracującego. W warstwie funkcjonalnej nabywca dóbr i usług uiszcza za pomocą banku rozliczającego powyższą transakcję stosowne wynagrodzenie, które jest przekazywane na konto Spółki. Wraz z otrzymaniem informacji od banku o uiszczeniu opłaty przez nabywcę Spółka przekazuje informacje kontrahentowi dokonującemu dostawy dóbr i usług, iż może on przekazać nabywcy dobra lub rozpocząć świadczenie usług. Spółka w stosownych okresach rozliczeniowych przekazuje poszczególnym podmiotom współpracującym kwoty należne im z tytułu wpłat uiszczonych przez nabywców dóbr i usług danego klienta.
Zgodnie z odpowiedzią Urzędu Statystycznego usługi takie zostały zakwalifikowane jako "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" (PKWiU 67.13.10-00.00).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy świadczenie przez Spółkę usług przyjmowania płatności za dobra i usługi dystrybuowane przez podmioty współpracujące ze Spółką, dokonanych przez klientów korzystających z elektronicznych narzędzi płatności oferowanych przez bank jest, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnione z VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy świadczenie powyższych usług jest zwolnione z VAT. Zgodnie bowiem z klasyfikacją Urzędu Statystycznego dokonaną na wniosek Spółki, usługi te mieszczą się w zakresie usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym, pozostałych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych PKWiU 67.13.10-00.00, a kategoria 65-67 zawarta jest w pozycji nr 3 Załącznik nr 4 do ustawy, określającego usługi zwolnione od podatku VAT. Zatem usługa przyjmowania płatności za dobra i usługi dystrybuowane przez podmioty, z którymi Spółka zawarła stosowną umowę, dokonanych przez klientów, nabywających od tych podmiotów dobra i usługi przy użyciu elektronicznych narzędzi płatności, mieści się w zakresie usług zwolnionych od podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy. Art. 8 ust. 3 ww. ustawy stanowi ponadto, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Podstawowa stawka podatku zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Stosownie zaś do poz. 3 powyższego załącznika, zawierającego wykaz usług zwolnionych od podatku, zwolnione są od podatku usługi zakwalifikowane do PKWiU - sekcja J ex (65-67) tj. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:
działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
usług ściągania długów oraz faktoringu,
usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka zamierza świadczyć usługi, które zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.00 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".
O ile dokonana klasyfikacja PKWiU 67.13.10-00.00 jest prawidłowa, przedmiotowe usługi korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy w powiązaniu z poz. 3 załącznika nr 4.
Wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w zdarzeniu przyszłym grupowanie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.